Stor tysk aktør inn på det nordiske markedet

PUBLISERT: 18 mars 2019
OPPDATERT: 21 mars
Flyeralarm, som er blant de 15 største e-handelsselskapene i Europa med økt satsing på det nordiske markedet.

Den tyske trykkgiganten Flyeralarm vil for alvor komme seg inn på det nordiske markedet. Det skal skje med opprettelsen av et hovedkontor plassert midt i sentrale København – og med leveringstider som de sammenlikner med en racerbil.

Flyeralarm er sammensatt av ordene flyer og alarm og henspiller på at de skal være kjapt ute med å trykke flyers når det kommer inn en alarm om en bestilling. Det er et veletablert tysk foretak, som ennå ikke er så velkjent på det nordiske markedet. Firmaet er ett av de største trykkeriene i Europa med produksjonsenheter plassert på ti ulike steder i Tyskland. Disse produksjonsenhetene er inndelt i tre segmenter, for eksempel skjer alt innen tekstiltrykk på ett og samme sted.

Trykkerikonsernet har et sted mellom 2 500-3 000 ansatte, og foretaket er UPS sin største kunde i Europa. De sender daglig avgårde omlag 24 000 pakker og har mer enn 1,5 millioner kunder.

Basis innen e-handel
Flyeralarm, som har sin basis innen e-handel, tok for noen år siden sine første skritt inn på det nordiske markedet med lokale nettsider, dog foreløpig ikke i Norge.

– Vi er blant de 15 største e-handelsselskapene, men vi håndterer også noen kunder med mer personlig service, sier Jonas Lambæk, som ble ansatt sommeren 2018 for å lede den nordiske salgsorganisasjonen.

– Våre priser og vår kvalitet og ikke minst vår tilgjengelighet med lokale kontorer i hvert land med muligheter for personlig service skal skape grobunn for vår planlagte vekst, sier Jonas Lambæk fra Flyeralarm.

Jonas Lambæk kommer fra Esbjerg på Jyllands vestkyst. Han har en MPL (Mediaproduksjon og lederskap) fra 2010 på grafikkhøyskolen utenfor København – i dag DMJX. Etter utdannelsen var han prosjektleder i fire år hos Kolofon Group og deretter fortsatte han i ny jobb som kamselger på Zeuner Grafisk og deres Københavnkontor. I forbindelse med at selskapet siden ble solgt til Lasertryk, kom han til Rosendahls, og deretter gikk ferden til Cool Gray der hans jobb var innen salg og prosjektledelse.

Under reisens gang har han også studert markedsføring på Copenhagen business school, CBS. Midt i sin pappapermisjon ble Jonas Lambæk så kontaktet av Flyeralarm, som ville at han skulle lede deres inntog på det nordiske markedet.

Kontor i Stockholm og Helsinki, i Norge om 3-5 år
Det nordiske hovedkontoret ligger i Havnegade, der det er fire personer som alle arbeider med salg og kundeservice. Dessuten har det blitt innredet et kontor i Stockholm og et i Helsinki.

– Og i løpet av de nærmeste tre til fem årene er vi også representerte med et kontor i Norge. Vi skal vokse organisk, forklarer Jonas Lambæk.

En stor utfordring i det første året på det nordiske markedet er å øke kjennskapen til Flyeralarm.

– Det er en spennende oppgave. Og det er også krevende. Vi arbeider for tiden i tre av de fem landene som inngår i Norden (Danmark, Sverige Norge, Finland og Island). Mange utenfor de nordiske landene tror at de nordiske landene er veldig identiske. Det er de ikke. Det dreier seg ikke bare om forskjellige språk og valutaer. Det er også forskjellige nasjoner, alle med sin egen mentalitet. Vi må forstå hvordan vi skal jobbe når vi skal spre kunnskapen om Flyeralarm, sier Jonas Lambæk.

Flere målgrupper
Til å begynne med ligger målgruppene innen B-2-B-markedet – meglere, byråer og andre trykkerier samt industrikunder. Men det er også interessant med B-2-C-markedet.

– Vi er i full gang med å få en dialog og relasjon med noen av de større kundene. Og min egen grafiske bakgrunn er definitivt en fordel i arbeidet, også for kundene. Det er også noen andre på kontoret som også har grafisk bakgrunn. Det betyr at vi kan veilede våre kunder på en bedre måte, og hjelpe dem til å få mer ut av sine markedsbudsjetter, forklarer Jonas Lambæk.

– Vi er en online-virksomhet, men det er muligheter for personlig kontakt. Dette er en fordel for kundene. Våre priser, vår kvalitet og ikke minst vår tilgjengelighet med lokale kontorer i hvert land, med mulighet for personlig service må bidra til å legge grunnen for den planlagte veksten her i Norden, legger Jonas Lambæk til.

Raske leveranser
Når alarmen går, må det gå kjapt. Navnet Flyeralarm antyder også at de arbeider med raske leveringstider.
Ifølge Jonas Lambæk er Flyeralarm også meget dyktige når det gjelder kjøringer av små opplag – både produksjons- og prismessig. Og så har de veldig godt utvalg av produkter i sina nettbutikker.

– Fler enn 50 nye produkter lanseres hver måned på online-portalen. Portalen er så omfattende at den kan brukes som inspirasjonskilde, om du for eksempel mangler en idé til din neste markedsføringkampanje, avslutter Jonas Lambæk.

Les videre

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_