
Den tyske trykkgiganten Flyeralarm vil for alvor komme seg inn på det nordiske markedet. Det skal skje med opprettelsen av et hovedkontor plassert midt i sentrale København – og med leveringstider som de sammenlikner med en racerbil.
Flyeralarm er sammensatt av ordene flyer og alarm og henspiller på at de skal være kjapt ute med å trykke flyers når det kommer inn en alarm om en bestilling. Det er et veletablert tysk foretak, som ennå ikke er så velkjent på det nordiske markedet. Firmaet er ett av de største trykkeriene i Europa med produksjonsenheter plassert på ti ulike steder i Tyskland. Disse produksjonsenhetene er inndelt i tre segmenter, for eksempel skjer alt innen tekstiltrykk på ett og samme sted.
Trykkerikonsernet har et sted mellom 2 500-3 000 ansatte, og foretaket er UPS sin største kunde i Europa. De sender daglig avgårde omlag 24 000 pakker og har mer enn 1,5 millioner kunder.
Basis innen e-handel
Flyeralarm, som har sin basis innen e-handel, tok for noen år siden sine første skritt inn på det nordiske markedet med lokale nettsider, dog foreløpig ikke i Norge.
– Vi er blant de 15 største e-handelsselskapene, men vi håndterer også noen kunder med mer personlig service, sier Jonas Lambæk, som ble ansatt sommeren 2018 for å lede den nordiske salgsorganisasjonen.

Jonas Lambæk kommer fra Esbjerg på Jyllands vestkyst. Han har en MPL (Mediaproduksjon og lederskap) fra 2010 på grafikkhøyskolen utenfor København – i dag DMJX. Etter utdannelsen var han prosjektleder i fire år hos Kolofon Group og deretter fortsatte han i ny jobb som kamselger på Zeuner Grafisk og deres Københavnkontor. I forbindelse med at selskapet siden ble solgt til Lasertryk, kom han til Rosendahls, og deretter gikk ferden til Cool Gray der hans jobb var innen salg og prosjektledelse.
Under reisens gang har han også studert markedsføring på Copenhagen business school, CBS. Midt i sin pappapermisjon ble Jonas Lambæk så kontaktet av Flyeralarm, som ville at han skulle lede deres inntog på det nordiske markedet.
Kontor i Stockholm og Helsinki, i Norge om 3-5 år
Det nordiske hovedkontoret ligger i Havnegade, der det er fire personer som alle arbeider med salg og kundeservice. Dessuten har det blitt innredet et kontor i Stockholm og et i Helsinki.
– Og i løpet av de nærmeste tre til fem årene er vi også representerte med et kontor i Norge. Vi skal vokse organisk, forklarer Jonas Lambæk.
En stor utfordring i det første året på det nordiske markedet er å øke kjennskapen til Flyeralarm.
– Det er en spennende oppgave. Og det er også krevende. Vi arbeider for tiden i tre av de fem landene som inngår i Norden (Danmark, Sverige Norge, Finland og Island). Mange utenfor de nordiske landene tror at de nordiske landene er veldig identiske. Det er de ikke. Det dreier seg ikke bare om forskjellige språk og valutaer. Det er også forskjellige nasjoner, alle med sin egen mentalitet. Vi må forstå hvordan vi skal jobbe når vi skal spre kunnskapen om Flyeralarm, sier Jonas Lambæk.
Flere målgrupper
Til å begynne med ligger målgruppene innen B-2-B-markedet – meglere, byråer og andre trykkerier samt industrikunder. Men det er også interessant med B-2-C-markedet.
– Vi er i full gang med å få en dialog og relasjon med noen av de større kundene. Og min egen grafiske bakgrunn er definitivt en fordel i arbeidet, også for kundene. Det er også noen andre på kontoret som også har grafisk bakgrunn. Det betyr at vi kan veilede våre kunder på en bedre måte, og hjelpe dem til å få mer ut av sine markedsbudsjetter, forklarer Jonas Lambæk.
– Vi er en online-virksomhet, men det er muligheter for personlig kontakt. Dette er en fordel for kundene. Våre priser, vår kvalitet og ikke minst vår tilgjengelighet med lokale kontorer i hvert land, med mulighet for personlig service må bidra til å legge grunnen for den planlagte veksten her i Norden, legger Jonas Lambæk til.
Raske leveranser
Når alarmen går, må det gå kjapt. Navnet Flyeralarm antyder også at de arbeider med raske leveringstider.
Ifølge Jonas Lambæk er Flyeralarm også meget dyktige når det gjelder kjøringer av små opplag – både produksjons- og prismessig. Og så har de veldig godt utvalg av produkter i sina nettbutikker.
– Fler enn 50 nye produkter lanseres hver måned på online-portalen. Portalen er så omfattende at den kan brukes som inspirasjonskilde, om du for eksempel mangler en idé til din neste markedsføringkampanje, avslutter Jonas Lambæk.