Billerud Korsnäs inngår samarbeid for å lansere papirflasker

PUBLISERT: 4 april 2019
OPPDATERT: 4 april

Billerud Korsnäs setter fart på utviklingen av en biobasert papirflaske. Nå danner de et joint venture selskap med plastforetaket Alpla, og blir like store eiere i det danske selskapet Ecoxpac.

Papir- og emballasjeleverandøren Billerud Korsnäs og emballasjeforetaket Alpla gjør felles sak for å påskynde utviklingen av en biobasert og gjenvinnbar papirflaske. Ved å danne et joint venture kommer de når kontrakten er klar til å eie like store deler av Ecoxpac, en produsent av papirflasker i Danmark.

I skrivende stund er Billerud Korsnäs majoritetseier og har vært aksjeeiere i foretaket siden 2015. Billerud Korsnäs har vært pådrivere i utviklingen av papirflasken. Prosjektet ble startet opp av Ecoxpac i 2010, og har pågått i samarbeid med Carlsberg Group siden 2015. Den første prototypen av en papirflaske, Green Fiber Bottle, ble presentert av Carlsberg i slutten av 2016. Siden da har flasken befunnet seg i en testfase. Målet i sikte er å lansere produktet og oppskalere produksjonen.

– Spørsmålet er ikke «om» men «hvor raskt» vi kommer til å kunne introdusere en helt biobasert og gjenvinnbar papirflaske på markedet. Når vi det gjør, kommer det til å muliggjøre et betydelig skifte i konsumentoppførsel globalt, sier Petra Einarsson, administrerende direktør og konsernsjef for Billerud Korsnäs.

Blir papirflasker standard kan dette være redningen for de store papirbrukene, og også føre til lavere papirpriser, håper vi.

Les videre

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_