Billerud Korsnäs inngår samarbeid for å lansere papirflasker

Billerud Korsnäs setter fart på utviklingen av en biobasert papirflaske. Nå danner de et joint venture selskap med plastforetaket Alpla, og blir like store eiere i det danske selskapet Ecoxpac.

Papir- og emballasjeleverandøren Billerud Korsnäs og emballasjeforetaket Alpla gjør felles sak for å påskynde utviklingen av en biobasert og gjenvinnbar papirflaske. Ved å danne et joint venture kommer de når kontrakten er klar til å eie like store deler av Ecoxpac, en produsent av papirflasker i Danmark.

I skrivende stund er Billerud Korsnäs majoritetseier og har vært aksjeeiere i foretaket siden 2015. Billerud Korsnäs har vært pådrivere i utviklingen av papirflasken. Prosjektet ble startet opp av Ecoxpac i 2010, og har pågått i samarbeid med Carlsberg Group siden 2015. Den første prototypen av en papirflaske, Green Fiber Bottle, ble presentert av Carlsberg i slutten av 2016. Siden da har flasken befunnet seg i en testfase. Målet i sikte er å lansere produktet og oppskalere produksjonen.

– Spørsmålet er ikke “om” men “hvor raskt” vi kommer til å kunne introdusere en helt biobasert og gjenvinnbar papirflaske på markedet. Når vi det gjør, kommer det til å muliggjøre et betydelig skifte i konsumentoppførsel globalt, sier Petra Einarsson, administrerende direktør og konsernsjef for Billerud Korsnäs.

Blir papirflasker standard kan dette være redningen for de store papirbrukene, og også føre til lavere papirpriser, håper vi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: