Billerud Korsnäs inngår samarbeid for å lansere papirflasker

PUBLISERT: 4 april 2019
OPPDATERT: 4 april

Billerud Korsnäs setter fart på utviklingen av en biobasert papirflaske. Nå danner de et joint venture selskap med plastforetaket Alpla, og blir like store eiere i det danske selskapet Ecoxpac.

Papir- og emballasjeleverandøren Billerud Korsnäs og emballasjeforetaket Alpla gjør felles sak for å påskynde utviklingen av en biobasert og gjenvinnbar papirflaske. Ved å danne et joint venture kommer de når kontrakten er klar til å eie like store deler av Ecoxpac, en produsent av papirflasker i Danmark.

I skrivende stund er Billerud Korsnäs majoritetseier og har vært aksjeeiere i foretaket siden 2015. Billerud Korsnäs har vært pådrivere i utviklingen av papirflasken. Prosjektet ble startet opp av Ecoxpac i 2010, og har pågått i samarbeid med Carlsberg Group siden 2015. Den første prototypen av en papirflaske, Green Fiber Bottle, ble presentert av Carlsberg i slutten av 2016. Siden da har flasken befunnet seg i en testfase. Målet i sikte er å lansere produktet og oppskalere produksjonen.

– Spørsmålet er ikke «om» men «hvor raskt» vi kommer til å kunne introdusere en helt biobasert og gjenvinnbar papirflaske på markedet. Når vi det gjør, kommer det til å muliggjøre et betydelig skifte i konsumentoppførsel globalt, sier Petra Einarsson, administrerende direktør og konsernsjef for Billerud Korsnäs.

Blir papirflasker standard kan dette være redningen for de store papirbrukene, og også føre til lavere papirpriser, håper vi.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Scanpack feirer 60 år med alt og mer til

Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Fargerikt samarbeid mellom Lessebo Paper og Addbrand

Et nytt fargerikt Småland-samarbeid har sett dagens lys siden Lessebo papir signerte en grossistavtale med den grafiske forhandleren Addbrand. En bredere produktportefølje og sterkere distribusjonskanaler skal være resultatet av at selskapene nå sammen blar om til en ny side.
Addbrand-Lessebo-1024x683

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik