30% leser en papiravis i dag

PUBLISERT: 25 april 2019
OPPDATERT: 25 april
Mediebarometeret fra SSB.

Statistisk Sentralbyrå oppdaterte i dag sitt mediebarometer, der får vi 2018-tallene for mediekonsum både fra digitale og papirbaserte medier, i tillegg til TV-titting og radiolytting.

Statistikken baserer seg på undersøkelser der publikum har vært mellom 9 og 79 år. En av tabellene i undersøkelsen gir oss tallene for en gjennomsnittsdag med tanke på hvilke medier statistikkgruppen har benyttet seg av. Når det gjelder papirbaserte medier, som er det vi er mest interessert i her i gården, er det en svak nedgang i forhold til 2017.

Aviser: 30 prosent i målgruppen oppgir at de har lest en papiravis i løpet av dagen, mot 32% i 2017. I 1991 var det tilsvarende tallet 84%, og allerede i 2000 hadde dette tallet falt til 77%. Til sammenlikning har 51 prosent lest minst en nettavis den samme gjennomsnittsdagen i 2018.

Bøker: E-bøker har ikke slått særlig gjennom om vi sjekker statistikken, den har ligget stabilt på 2% og samme tall oppgis i år. Men bøker i papirutgaver er stadig populært, 24% oppgir at de har lest i en bok i løpet av dagen, og dette tallet er akkurat det samme som i 1991. I forhold til i fjor er det imidlertid en nedgang på en prosent, men mye tyder på at dette er en naturlig variasjon.

Blader: Ukeblader, tegneserier og tidsskrifter er på hhv 5%, 3% og 6% og alle disse tallene er uendret siden i fjor. At disse publikasjonene til sammen har en andel på 14 prosent er likevel en betydelig nedgang siden 1991, der tallene var henholdsvis 21%, 18% og 11%. Det skulle gi femti prosent, altså at halve målgruppen bladde i et blad i 1991. Nå kan jo både ukeblader, tegneserier og tidsskrifter også leses på nettet, det synes ikke å være en kompensasjon for papirutgavene, tallene for nettbaserte blader er bare hhv 1%, 1% og 3%, altså 5 prosent til sammen. Det som har tatt plassen fra bladene er nok heller nettsider og sosiale medier, der det fortsatt leses.

Kilde: SSB/Mediebarometeret

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1