30% leser en papiravis i dag

Mediebarometeret fra SSB.

Statistisk Sentralbyrå oppdaterte i dag sitt mediebarometer, der får vi 2018-tallene for mediekonsum både fra digitale og papirbaserte medier, i tillegg til TV-titting og radiolytting.

Statistikken baserer seg på undersøkelser der publikum har vært mellom 9 og 79 år. En av tabellene i undersøkelsen gir oss tallene for en gjennomsnittsdag med tanke på hvilke medier statistikkgruppen har benyttet seg av. Når det gjelder papirbaserte medier, som er det vi er mest interessert i her i gården, er det en svak nedgang i forhold til 2017.

Aviser: 30 prosent i målgruppen oppgir at de har lest en papiravis i løpet av dagen, mot 32% i 2017. I 1991 var det tilsvarende tallet 84%, og allerede i 2000 hadde dette tallet falt til 77%. Til sammenlikning har 51 prosent lest minst en nettavis den samme gjennomsnittsdagen i 2018.

Bøker: E-bøker har ikke slått særlig gjennom om vi sjekker statistikken, den har ligget stabilt på 2% og samme tall oppgis i år. Men bøker i papirutgaver er stadig populært, 24% oppgir at de har lest i en bok i løpet av dagen, og dette tallet er akkurat det samme som i 1991. I forhold til i fjor er det imidlertid en nedgang på en prosent, men mye tyder på at dette er en naturlig variasjon.

Blader: Ukeblader, tegneserier og tidsskrifter er på hhv 5%, 3% og 6% og alle disse tallene er uendret siden i fjor. At disse publikasjonene til sammen har en andel på 14 prosent er likevel en betydelig nedgang siden 1991, der tallene var henholdsvis 21%, 18% og 11%. Det skulle gi femti prosent, altså at halve målgruppen bladde i et blad i 1991. Nå kan jo både ukeblader, tegneserier og tidsskrifter også leses på nettet, det synes ikke å være en kompensasjon for papirutgavene, tallene for nettbaserte blader er bare hhv 1%, 1% og 3%, altså 5 prosent til sammen. Det som har tatt plassen fra bladene er nok heller nettsider og sosiale medier, der det fortsatt leses.

Kilde: SSB/Mediebarometeret

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Satser på sola

Thure Trykk la nylig ut dette bildet på sin facebook-side. Det viser…

Future Book Forum 2019

Ledende forlag, bokprodusenter og distributører samles neste uke på Canon Europas årlige Future Book Forum, i München i Tyskland fra 20. til 21. november 2019. Temaet for årets arrangement er «vekst gjennom fellesskap», og ser på hvordan forlag og trykkerier kan finne nye vekstmuligheter ved å etablere og pleie fellesskap av lesere.

Publisert av: 

Nytt produksjonsbyrå i Oslo

Etter å ha jobbet flere år som frittstående leverandører av ferdiggjøringstjenester for designbyråer og produsenter i Oslo-området har Henning Arnesen og Klaus Dalseth nå fått med seg Kenneth Skulstad og stiftet C4 produksjon. De er et rendyrket byrå for grafisk produksjon og ferdiggjøring og satser på prepress-tjenester spesielt rettet mot emballasje til dagligvare og retail.

Publisert av: 

To nye storformatprintere fra Canon

Canon lanserte 1. november en ny imagePROGRAF TA-serie med to skrivere – en 24-tommers bordmodell og en 36-tommers gulvmodell. To prisgunstige modeller med et allsidig, brukervennlig system. Serien er myntet på næringsliv og offentlig sektor, og gjør det mulig å skrive ut mindre antall storformatutskrifter i A1 eller A0 når du trenger det.

Publisert av: 

Suksess med små opplag i nisjemarked

Agape er et nisjeforlag (kristenlitteratur) som har tatt i bruk digitaltrykk for å kunne produsere mer selv. I tillegg ser de for seg å tilby printing av visittkort, bannere og reklametrykksaker til næringslivet, diktsamlinger og andre bøker for bokklubbmedlemmene, og grafiske oppdrag for menigheter og kirker. Etter hvert som små opplag blir trenden, vil nok flere bedrifter se seg tjent med å lage hustrykkerier. Denne utviklingen er noe trykkeriene nå må forholde seg til.

Publisert av: