Bypost har grafisk bransje i sikte

PUBLISERT: 25 april 2019
OPPDATERT: 25 april
Johan Widerberg på Bypost har grafisk bransje i sikte.

Forretningsideen til Bypost er at de henter post hos sine kunder, samler sammen og sorterer og oppnår deretter rabatter fra Posten, noe som de deler med sine kunder. Er det på tide å kvitte seg med frankeringsmaskinen? Vi tar praten.

Bypost ser nå ett stort potensiale for firmaer i den grafiske bransjen til kutte i sine portokostnader. Forretningsideen er å fungere som ett forenklende og besparende mellomledd mellom kunden og Posten Norge.

Bypost var en av utstillerne på Sign&Print-messen i Oslo i september i fjor. Widerberg forteller at resultatet ble at flere trykkerier og distribusjonsforetak fikk øynene opp for fordelene man kan oppnå ved å benytte seg av Bypost sine tjenester.

– Det vi merker etter Sign&Print i Oslo i fjor, der vi traff en rekke distribusjonsforetak, er at det nå kommer ganske store volum daglig. Vi har flere kunder som printer og konvolutterer, som vi nå henter. Volumer kan være alt fra noen hundre til 20 000 brev daglig.

Fokus fremover ligger blant annet i å hjelpe trykkerier og distribusjonsforetak i den grafiske bransjen med å få en ekstra fortjeneste ved å selge porto gjennom Bypost.

Er frankeringsmaskinen snart en saga blott?

– Det er ingen lønnsomhet for kunder å ha sin egen frankeringsmaskin. Det blir billigere å benytte Bypost istedenfor – at vi henter, frankerer og leverer videre til Posten Norge samme dag, sier Johan Widerberg hos Bypost.

Bypost henter inn brev og pakkeforsendelser hos private firmaer og offentlige virksomheter. Deretter leveres alt til Posten Norge for ombæring og utdeling til mottaker.

Johan Widerberg hos Bypost sier at de i dag har rundt 1 000 kunder som benytter deres frankeringsservice. Eksempelvis håndterer de daglig post for sykehusene i Oslo med mer.

– Det sendes ca 100 000 brev daglig via Bypost.
– Vi retter oss mot alle bedrifter som har frankeringsmaskiner, eller de som sender litt større volumer.

Bypost er i dag etablert på fire steder – Oslo, Drammen, Stokke og Skien. I bilparken har de et femtitalls biler som hver dag kjører ruter i sine respektive områder og henter ufrankert utgående post.

Selskapet kan vise til en betydelig økning i omsetning, som igjen henger tett sammen med økning i volum. I 2015 omsatte Bypost for i overkant av 30 millioner kroner.
Siste regnskapstall for 2018 viser en omsetning på 135 millioner kroner.
– Det er ett bevis på at vi jobber rett. Ett meget høyt servicenivå i kombinasjon med gode vilkår gjør oss attraktive. Kundene strømmer til, volumet øker…

For kundene innebærer dette en enklere posthåndtering og lavere portokostnad i kombinasjon med Posten Norge sin kvalitet på distribusjon.

Om Bypost
Bypost ble grunnlagt i Grenland i 2006 og dekker i dag både Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark med kontor i Grenland, Stokke, Drammen og Oslo. De har også kunder utenfor dette området, som da frakter til Bypost via eksterne fraktselskaper. Bypost har for tiden 75 ansatte og et 50-talls egne biler på veien.

Les videre

Større lerret for storformatprodusent

Siden 1994 har Megaprint gjort seg bemerket som en stor leverandør av storformattrykk. Høsten 2022 ble det gjort en sammenslåing med Spitting Image, som gjorde at utvalget ble utvidet med printing og innramming av kunst. Til våren åpner et kunstverksted på Skøyen i Oslo for å styrke det området ytterligere.
Mega NH Patrik

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Siste nytt

Større lerret for storformatprodusent

Siden 1994 har Megaprint gjort seg bemerket som en stor leverandør av storformattrykk. Høsten 2022 ble det gjort en sammenslåing med Spitting Image, som gjorde at utvalget ble utvidet med printing og innramming av kunst. Til våren åpner et kunstverksted på Skøyen i Oslo for å styrke det området ytterligere.
Mega NH Patrik

Xerox stopper produksjonen av iGen og Nuvera

Xerox er i ferd med å gjenoppfinne sin posisjon på markedet, skriver de i en pressemelding.
xerox_igen

HP kommer til Drupa med tre nøkkelord

Nøkkelordene for HP hos Drupa er automatisering, integrering og bærekraft, ord som de skal adressere gjennom tre teknologier.
drupa24_hpx

Antalis støtter sine leverandører innen storformat

Antalis Norge har de siste årene satset på store maskiner i mellomsegmentet. Det vil også merkes under Drupa, hvor de er representert ved flere leverandører.
Christer