Bypost har grafisk bransje i sikte

PUBLISERT: 25 april 2019
OPPDATERT: 25 april
Johan Widerberg på Bypost har grafisk bransje i sikte.

Forretningsideen til Bypost er at de henter post hos sine kunder, samler sammen og sorterer og oppnår deretter rabatter fra Posten, noe som de deler med sine kunder. Er det på tide å kvitte seg med frankeringsmaskinen? Vi tar praten.

Bypost ser nå ett stort potensiale for firmaer i den grafiske bransjen til kutte i sine portokostnader. Forretningsideen er å fungere som ett forenklende og besparende mellomledd mellom kunden og Posten Norge.

Bypost var en av utstillerne på Sign&Print-messen i Oslo i september i fjor. Widerberg forteller at resultatet ble at flere trykkerier og distribusjonsforetak fikk øynene opp for fordelene man kan oppnå ved å benytte seg av Bypost sine tjenester.

– Det vi merker etter Sign&Print i Oslo i fjor, der vi traff en rekke distribusjonsforetak, er at det nå kommer ganske store volum daglig. Vi har flere kunder som printer og konvolutterer, som vi nå henter. Volumer kan være alt fra noen hundre til 20 000 brev daglig.

Fokus fremover ligger blant annet i å hjelpe trykkerier og distribusjonsforetak i den grafiske bransjen med å få en ekstra fortjeneste ved å selge porto gjennom Bypost.

Er frankeringsmaskinen snart en saga blott?

– Det er ingen lønnsomhet for kunder å ha sin egen frankeringsmaskin. Det blir billigere å benytte Bypost istedenfor – at vi henter, frankerer og leverer videre til Posten Norge samme dag, sier Johan Widerberg hos Bypost.

Bypost henter inn brev og pakkeforsendelser hos private firmaer og offentlige virksomheter. Deretter leveres alt til Posten Norge for ombæring og utdeling til mottaker.

Johan Widerberg hos Bypost sier at de i dag har rundt 1 000 kunder som benytter deres frankeringsservice. Eksempelvis håndterer de daglig post for sykehusene i Oslo med mer.

– Det sendes ca 100 000 brev daglig via Bypost.
– Vi retter oss mot alle bedrifter som har frankeringsmaskiner, eller de som sender litt større volumer.

Bypost er i dag etablert på fire steder – Oslo, Drammen, Stokke og Skien. I bilparken har de et femtitalls biler som hver dag kjører ruter i sine respektive områder og henter ufrankert utgående post.

Selskapet kan vise til en betydelig økning i omsetning, som igjen henger tett sammen med økning i volum. I 2015 omsatte Bypost for i overkant av 30 millioner kroner.
Siste regnskapstall for 2018 viser en omsetning på 135 millioner kroner.
– Det er ett bevis på at vi jobber rett. Ett meget høyt servicenivå i kombinasjon med gode vilkår gjør oss attraktive. Kundene strømmer til, volumet øker…

For kundene innebærer dette en enklere posthåndtering og lavere portokostnad i kombinasjon med Posten Norge sin kvalitet på distribusjon.

Om Bypost
Bypost ble grunnlagt i Grenland i 2006 og dekker i dag både Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark med kontor i Grenland, Stokke, Drammen og Oslo. De har også kunder utenfor dette området, som da frakter til Bypost via eksterne fraktselskaper. Bypost har for tiden 75 ansatte og et 50-talls egne biler på veien.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222