Ingen fusjon for Heidelberg og MBO

PUBLISERT: 23 mai 2019
OPPDATERT: 21 mars
Thomas Heininger, konsernsjef for MBO.

MBO Group forblir en uavhengig virksomhet etter at den planlagte fusjonen med Heidelberg har blitt avvist av de tyske konkurransemyndighetene.

MBO Group vil nå fortsette å fokusere på sine egne varemerker (MBO og Herzog + Heymann) til industriell etterbehandling samt vekstsegmentene innenfor det farmasøytiske område og digitaltrykk.

Som en dominerende produsent av falsemaskiner og ferdiggjøringsutstyr har selskapet systematisk tilpasset sin virksomhet til de store endringene i grafisk bransje. Dette omfatter bl.a. investering i Finishing 4.0 programvareløsninger til produksjonsplanlegging og analyse som vesentlig forbedrer effektiviteten i det stadig mer digitaliserte etterbehandling-segmentet.

– Vi har gjort enorme fremskritt i omstruktureringen av virksomheten, sier MBO konsernsjef Thomas Heininger. I motsetning til de generelle markedstendensene har gruppen vokst i 2018, og vi kan også rapportere en positiv utvikling i inntjeningen.

MBO Group har i inneværende år et tilfredsstillende nivå av nye ordre og forventer derfor igjen en betydelig vekst i 2019. Samtidig vil selskapet samarbeide tettere med sine globale representasjoner for å styrke aktivitetene på de internasjonale markedene.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324