Kodak tror på smarte programvarer

Kodak tilbyr ulike programvareløsninger for å optimalisere effektiviteten i trykkeprosessen.

Mange trykkerier står foran stadig mer prepress-arbeid. Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam ser masseoptimering, med hjalp av smarte programvarer som en av løsningene på dette.

Kortere kjøringer og større ordre som deles opp i mindre jobber er standard for trykkerier i dag. Det sier Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam. Dette, samt større interesse for personaliserte produkter øker arbeidsbyrden med prepress. For å få dette regnestykket til å gå opp, både for å spare id og penger, kreves det velfungerende og optimalisert arbeidsflyt, mener Kerr.

Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam.

Masseoptimering som strategi
En strategi som Kerr tar opp er masseoptimering. Med dette menes det at man tar alle informasjoner fra igangsatte jobber og benytter denne for å gjøre arbeidet så effektivt som mulig. For eksempel kan man automatisk gruppere jobbene i henhold til spesifikke kriterier samt optimere filer og ark.

– Gjennom automatisering og smart programvare kan man garantere både prosesshastighet og presisjon for å minske operatørens inngripen.

Her nevner Kerr PDF-preflight som en vanlig programvare for filoptimering, samt Kodaks Prinenergy Workflow System. Denna programvaren kan blant annet sende meldinger til operatøren hvis noe skulle være galt med filen. Gjennom Kodaks Insite Prepress Portal, som er koplet opp mot deres Prinenergy workflow, kan kunden få en preflight-kontroll sendt direkte til seg – dersom det skulle være noe som må endres via kunden.

Layout kan være avgjørende
Det å optimalisere antall jobber i forhold til arkstørrelse er, hva miljø og økonomi angår, i mange tilfeller avgjørende, skriver Kerr.

– De som bruker Kodak Prinergy Workflow kan benytte seg av Dynamic Print Planning, som er en automatisert produksjonsplanlegging og verktøy for trykkeferdige layouter. Programmet baserere seg på Prinergy Cloud og kunstig intelligens for å generere layouter sammen med en trykkeplan som utnytter trykkpressens kapasitet på kortest mulige tid.

– Masseoptimalisering er en strategi som kan hjelpe deg med å aktivt virkeliggjøre forandringer i din organisasjon. Dessuten er masseoptimalisering absolutt innenfor rekkevidde i dag, avslutter Patrick Kerr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: