Kodak tror på smarte programvarer

PUBLISERT: 12 august 2019
OPPDATERT: 12 august
Kodak tilbyr ulike programvareløsninger for å optimalisere effektiviteten i trykkeprosessen.

Mange trykkerier står foran stadig mer prepress-arbeid. Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam ser masseoptimering, med hjalp av smarte programvarer som en av løsningene på dette.

Kortere kjøringer og større ordre som deles opp i mindre jobber er standard for trykkerier i dag. Det sier Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam. Dette, samt større interesse for personaliserte produkter øker arbeidsbyrden med prepress. For å få dette regnestykket til å gå opp, både for å spare id og penger, kreves det velfungerende og optimalisert arbeidsflyt, mener Kerr.

Patrick Kerr fra Kodaks softwareteam.

Masseoptimering som strategi
En strategi som Kerr tar opp er masseoptimering. Med dette menes det at man tar alle informasjoner fra igangsatte jobber og benytter denne for å gjøre arbeidet så effektivt som mulig. For eksempel kan man automatisk gruppere jobbene i henhold til spesifikke kriterier samt optimere filer og ark.

– Gjennom automatisering og smart programvare kan man garantere både prosesshastighet og presisjon for å minske operatørens inngripen.

Her nevner Kerr PDF-preflight som en vanlig programvare for filoptimering, samt Kodaks Prinenergy Workflow System. Denna programvaren kan blant annet sende meldinger til operatøren hvis noe skulle være galt med filen. Gjennom Kodaks Insite Prepress Portal, som er koplet opp mot deres Prinenergy workflow, kan kunden få en preflight-kontroll sendt direkte til seg – dersom det skulle være noe som må endres via kunden.

Layout kan være avgjørende
Det å optimalisere antall jobber i forhold til arkstørrelse er, hva miljø og økonomi angår, i mange tilfeller avgjørende, skriver Kerr.

– De som bruker Kodak Prinergy Workflow kan benytte seg av Dynamic Print Planning, som er en automatisert produksjonsplanlegging og verktøy for trykkeferdige layouter. Programmet baserere seg på Prinergy Cloud og kunstig intelligens for å generere layouter sammen med en trykkeplan som utnytter trykkpressens kapasitet på kortest mulige tid.

– Masseoptimalisering er en strategi som kan hjelpe deg med å aktivt virkeliggjøre forandringer i din organisasjon. Dessuten er masseoptimalisering absolutt innenfor rekkevidde i dag, avslutter Patrick Kerr.

Les videre

HID 2025: Digitaltrykket vil ta mer av offset-kaka

Annethvert år inviterer Hunkeler til en firedagers messe i Sveits for å vise frem innovative løsninger på trykk langs hele kjeden, fra prepress til trykking og etterbehandling. Årets messe viste frem flere teknologiske fremskritt innen digitaltrykk som kan fremskynde overgangen fra offset.
Fujifilm-3-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Siste nytt

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2