web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

PUBLISERT: 9 oktober 2019
OPPDATERT: 9 oktober

–Web-to-print er ennå veldig langt fra å få utnyttet hele sitt potensiale

Fabian Frenzel, direktør for innovasjon/markedsføring hos Unitedprint.

Unitedprint SE er et internasjonalt, innovasjonsdrevet e-handelsselskap innen trykk, media og reklame. Som et av de første og ledende internett-trykkerier i Europa driver Unitedprint bl.a. de velkjente nett-til-trykk-portalene print24 og Easyprint, og partnerbutikkprogrammet Unitedprint Shop Services (USS). Siden 1. juli 2019 har Fabian Frenzel vært ny direktør for innovasjon/markedsføring hos Unitedprint.
I intervjuet gir han et eksklusivt innblikk i strategien til Unitedprint og et blikk på fremtidens WtP.

Takk Fabian for at du tok deg tid til å gi dette intervjuet. Kan du fortelle oss mer om dine fremtidige oppgaver i din nye stilling i direksjonen for Unitedprint og hva er ditt oppdrag?
–I de kommende årene vil fokuset være å støtte transformasjonen vår fra et hybrid WtP-basert selskap med egen produksjon til det smarte, data-intelligente e-handelsselskapet som konsekvent har forpliktet seg til plattformstrategien. Det handler altså om nedlegging av komplekse, tradisjonelt vertikale forretningsprosesser for å kunne utføre dem mer effektivt gjennom samspill mellom forskjellige nettverksdeltakere. Dette medfører ikke bare nye markedsførings- og salgsprosesser, men også nye anskaffelsesprosesser, som selvfølgelig er en utfordring for hele selskapet.

Hittil har Unitedprint vært kjent som et selskap som produserer selv til sine kunder. Så dette vil endre seg i fremtiden?
–Ja, dette vil endre seg veldig på en helt grunnleggende måte hos oss. Vi implementerer for tiden gradvis utkontraktering av hele vår egen produksjon. Vi dekker i økende grad vår analoge produksjon – med andre ord alt om offsettrykk – via kvalifiserte nasjonale og internasjonale produksjonspartnere. Vi bruker nye nettbaserte, teknologibaserte ressurser med avgjørende fordeler i forhold til tidligere konvensjonelle strukturer. Med dette systemet kan driftsprosesser – som eksplisitt inkluderer produksjonsprosesser – realiseres på en desentral, skalerbar og internasjonalt prosessoptimalisert måte. Det gir oss bl.a. maksimal fleksibilitet og raskere leveringstid fordi vi er mye nærmere kundene våre. «Tenk globalt. Trykk lokalt.» er et slagord som vi har fulgt med suksess i flere år på forskjellige nivåer og som vi fortsetter med å strebe konsekvent etter.


Unitedprint er et internasjonalt opererende e-handelsselskap innen trykking og medier, med tyske røtter. Som et av Europas ledende online trykkerier er Unitedprint aktivt i 22 land. Mer enn 1 million kunder benytter seg av tilbudene og velger mellom over en halv milliard produktkombinasjoner og tjenester – for eksempel levering over nesten hele Europa innen 24 timer. I sin unge historie har Unitedprint allerede omsatt for mer enn 1 milliard euro. Selskapet satser i denne forbindelse konsekvent på plattformkonseptet og åpner opp for samarbeid både i produksjon og salg. „Med ‚Web-to-print’ kopler vi som en „first mover“ fysisk handel til digital transformasjon. Det er e-handelsprosesser, samt styring og kontroll av IT og data som i økende grad er den største ressursen i vår virksomhet. Alt er fremdeles bare i begynnelsen.“ Wolfgang Lerchl (grunnlegger, eneeier, formann for styret)
Mer informasjon på www.unitedprint.info/en


Kundene dine setter pris på print24 – flaggskipportalen til Unitedprint – på grunn av den høye produktkvaliteten og leveringssikkerheten. Kan produksjonspart-nerskapene dine oppfylle disse kravene til industriell produksjon?
–Overalt i Europa finnes det tusenvis av mindre, mellomstore og større trykkerier med stor kompetanse for høye standarder på produktkvalitet samt veldig høy ytelse og pålitelighet. Likevel har alle av oss de siste årene opplevd at mange av disse trykkeriene opplever vanskelige tider fordi de rett og slett ikke får nok ordrer inn for effektivt å gjøre bruk av sine høyt kvalifiserte medarbeidere og det ofte førsteklasses tekniske utstyret de står klare med. Hos oss får trykkerier en ekstra, betydelig inntektskilde uten å måtte bruke ekstra markedsføring og distribusjonskostnader. I fremtiden, mer enn noen gang før, fokuserer vi i Unitedprint på innovativ, profesjonell e-handel, så vi har et stort antall kundeordre og våre produksjonspartnere har den nødvendige kraften til å produsere disse ordrene optimalt. Selvfølgelig tillemper vi de helautomatiske prosessene og sikrer de nødvendige standardene. Dermed sikrer vi at våre produksjonspartnere også drar fordel av våre bestillinger gjennom en optimalisert organisasjon, strømlinjeformede prosesser og sist, men ikke minst, betydelig forbedrede materialinnkjøpsbetingelser.

Forstått. Så plattformøkonomi for innkjøp og rekvirering.
–Og i salg! Siden 2016 har vi tilbudt vårt USS Partnershop-program hos Unitedprint. I hele Europa har vi nå flere hundre uavhengige partnere, som driver sin egen WtP-butikk. Disse partnerne bruker vår WtP-kraft gratis, inkludert den komplette IT-infrastrukturen, for å bygge sin egen web-to-print-virksomhet med sine lokale og regionale målgrupper. Dette fungerer veldig bra og er så å si motstykket til rekvireringsplattformen vår. Min kollega Ali Jason Bazooband, administrerende direktør i alle våre internasjonale salgsselskaper, spiller en avgjørende rolle i dette: han er ansvarlig for distribusjonen av våre merker print24, Easyprint og vår spesielle portal for annonseringsteknologi DDK PRINT BIG samt alle våre USS-partnerbutikker. Så vi ser oss selv som et åpent nettverk, som ikke forsyner sin egen produksjon, men fremfor alt tillater tredjeparter, som handelspartnere og produsenter. Alt dette har mye å gjøre med dataintelligens og nettverksferdigheter, og ikke minst med en veldig lang og veldig vellykket opplevelse som internasjonal nettbutikk. Forøvrig, som et helt gjeldfritt, eierdrevet selskap med en overdådig kapitalbase som er uten sidestykke, er vi veldig stolte over å kunne måle oss med nasjonale og internasjonale børsnoterte og kapitalmarkedsfinansierte selskaper.

Personlig lokal og regional tilstedeværelse er derfor fortsatt – eller igjen – viktig, også i online-tidsalderen?
–Riktig! Med denne satsningen – muliggjøring av lokal nærhet med personlig veiledning – fungerer våre USS-partnere ikke bare som kontaktpunkter i store storbyområder. Mange av våre partnere er aktive i sine personlige nettverk – hvor det har vært liten WtP-kontakt så langt. I løpet av de siste to årene har vi også investert spesielt intenst i denne kundenærheten til vårt merke print24. I hvert av våre 22 europeiske destinasjonsland har vi nå egne salgsteam på stedet som personlig tar vare på kundene våre og utvikler nye kundeforhold.


USS tilbyr komplette e-handel WtP/ nett-til-trykk butikkløsninger for trykk- og medieindustrien. Selvstendig næringsdrivende butikkpartnere – med eller uten egen produksjon – har mer enn en halv milliard produktkombinasjoner og selger i 22 land med sin egen web-to-print-butikk. På den måten bruker de erfaringen og ytelsen fra et av Europas mest suksessrike Internett-trykkerier, Unitedprint. Med et bredt og stadig voksende utvalg av produkter og tjenester, lave priser, raske leveringstider, høy produktkvalitet og personlig service, vil USS Shop-eiere kunne få direkte markedsadgang til 100 milliarder € globalt salgsvolum uten investeringer – enkelt, gratis, plug & play.
Mer informasjon på www.unitedprintshopservices.com


Hva er de store temaene innen markedsføring?
–Selvfølgelig handler det fortsatt først og fremst om kjerneoppgaven: å oppnå den høyeste kundetilfredshet samt vedvarende å sikre denne. Vi er nesten besatt av å gi våre kunder den perfekte blandingen av produktmangfoldighet, produktkvalitet, leveringshastighet, service og beste pris. Dette betyr at support, promosjon og distribusjon blir ennå mer sentralt i all vår innsats, enn det allerede tidligere har vært tilfelle. En spesifikk oppgave vil være å gi våre eksisterende kunder enda mer individualiserte og skreddersydde tjenester. På den ene siden betyr dette målrettet kundekommunikasjon på bakgrunn av kravene og behovene til våre respektive kunder, og på den andre siden sikre et målrettet og effektivt samspill mellom alle kommunikasjonskanaler. Kundene våre vil bli adressert i fremtiden nøyaktig med det innholdet og nøyaktig over den kanalen som passer best. Det betyr mye arbeid med å bruke moderne datainformasjon og selvfølgelig, forbedre vår tilstedeværelse på nettet.

Betyr dette at print24 får et nytt ansikt?
–Ikke bare print24, men også Easyprint – vår portal spesielt for mindre selskaper og familier, som enkelt kan lage en rekke produkter på nettet med flotte nye designmaler og vårt nyutviklede FreeDesign-verktøy. Forresten tar vi også en helt ny rute her og integrerer vår egenutviklede Kl-baserte chatbot for vår automatiserte kundekommunikasjon.

Det høres veldig spennende ut og oppdraget ditt er ambisiøst.
–Alle har innsett at internettet har forandret livet vårt på veldig kort tid. Og hvert selskap må være klar over at den vi-dere dynamikken i digitalisering vil sette det grunnleggende konseptet for den foreløpige forretningsstrategien på hodet.


Det profesjonelle, fremadrettede og pålitelige kjøpet av alle offsettrykkpresser inkludert alt teknisk utstyr fra det analoge pre- og postpress-området på Unitedprint.com ble utført av Allaoui Graphic Machinery GmbH. Den internasjonalt opererende maskinspesialisten innen grafisk industri fra Aachen bruker et globalt nettverk i mer enn 70 land, og takket være mange års erfaring og en velprøvd kompetanse på dette feltet, kunne vi realisere et så stort prosjekt til høyeste tilfredshet for alle på en helt rettferdig og pålitelig måte. Med kompetanse og seriøsitet kan teamet bak Ammar Allaoui markedsføre maskiner til passende kunder. „Ikke alle kan håndtere en så stor pakke, så det å bare ha den økonomiske likviditet, er ikke nok. Du må ha erfaringen i å markedsføre maskinene på en målrettet måte og håndtere hele prosessen på en følsom, godt planlagt og strukturert måte“, sier Ammar Allaoui. René Winkler, direktør for IT/Produksjon/Logistikk i Unitedprint: „Med Allaoui Graphic Machinery har vi hatt en ekstremt velmenende, kooperativ og pålitelig partner ved vår side som fullt ut oppfylte kravene våre.“
Mer informasjon på www.allaoui.de/en

For mer informasjon om Unitedprints tilbud til produksjons- og distribusjonspartnere, besøk: www.unitedprint.info/en

Les videre

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2