Thor Gudmundsen: Mest optimist!

PUBLISERT: 23 oktober 2019
OPPDATERT: 23 oktober
Thor Gudmundsen

Norske grafiske bedrifter bør fremover satse mer på innovasjon, integrering, logistikk, utvide verdikjeden, og bli en totalleverandør. Rådene kommer fra en veteran i bransjen, Thor Gudmundsen, leder av Norsk Grafisk Leverandørforening.

– Jeg er bekymret men mest optimistisk når det gjelder utviklingen i bransjen. Vi opplever at større grupperinger gjør det godt, og at noen er meget innovative og salgsrettet med faglig kunnskap. Men jeg savner mer nytenking og innovasjon. Det går litt mye på bransjens kunder som leder an, uten at bransjen er de som rettleder kundene, sier Thor Gudmundsen som har ledet Leverandørforeningen siden 2007.

I denne perioden har det vært viktig for Thor å samle leverandørene. Det har vært mange endringer. Noen er kommet til og andre har forsvunnet. Mens medlemstallet har vært stabilt. Nye aktører som er kommet til, er spesielt digitaltrykk-leverandører og ferdiggjøringsleverandører. For å holde foreningen levende har det vært viktig å ha gode møter med aktuelle temaer på agendaen, og med gode foredrag, som gjerne er utfordrende.

Thor Gudmundsen tok initiativet til STOPP-prosjektet hvor en samlet bransje skulle se på virkemidler for å redusere importen av trykksaker fra utlandet. Importen er noe redusert de siste årene, men er fortsatt høy.

– Vi har som bransje mye å hente tilbake. Jeg er glad for at STOPP-prosjektet nå lever videre som Trykt i Norge. Dette er viktig og står mitt hjerte nært. I denne sammenhengen har også kursene i markedsføring vært viktig, sier Thor Gudmundsen.

– Hva er situasjonen for leverandørene til grafisk bransje i Norge i dag? Er det sterk konkurranse – tette skott- eller eksisterer det et samarbeidsmiljø?

– Jeg må vel si at leverandørene sliter, og inntjeningen er liten. Men, det er viktig å være der for kundene! Mange internasjonale omstillinger påvirker også leverandørene i Norge. Kundene til leverandørene ønsker salgskompetanse i Norge. Jeg opplever at når det skal snakkes salg, så foretrekker de fleste å snakke med en norsk selger. Når det gjelder service/support utføres dette ofte via nett etc. Men når en tekniker må på plass hos kunden er det ikke viktig om vedkommende kommer fra Norge, Danmark eller Sverige, bare ting blir løst raskt og kunnskapen er der.

Mellom mange av leverandørene er det åpenhet og godt samarbeid selv med konkurranse, men i noen saker/prosjekter kan det være at man holder «kortene» tett til brystet, noe som er naturlig.

– Bransjeforeningens medlemstall synker hvert år på grunn av konsolidering og at noen fortsatt kaster inn håndkleet. Har du noen gode råd om hva foreningen bør gjøre for å øke medlemstallet?

– Gå bredere ut. Foreningen burde være et godt samlingssted for bedrifter på mediasiden, reklamebyråer og for mer tradisjonelle sign- og print/dekor bedrifter. Man kan løfte programmet slik at man blir attraktive for disse segmenter, og om man lykkes med at noen opplever dette som interessant i første omgang, vil det komme til flere etter hvert. Men, dette krever innsats, og er ressursene der? Kan det være interessant for avisene? Mange avishus er kun trykkerier i dag, da redaksjon og produksjon er fysisk adskilt! Et felles forum, som kan være et idésted og tankesmie for alle krefter innen bransjen, ville vært bra, sier Thor Gudmundsen.

Les videre

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Stort svensk trykkerikonsern i rekonstruksjon

Arkitektkopias pågående restrukturering av virksomheten økte midlertidig kostnadene mer enn forventet. I løpet av sommeren sendte selskapet inn søknad om gjenoppbygging.
Gunnar-Robine_web

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Toppsjef forlater Heidelberg

Ludwin Monz har ifølge en pressemelding fra Heidelberg valgt å trekke seg fra sin stilling som administrerende direktør. Han blir erstattet av Jürgen Otto, som kommer med flere tiår med erfaring i bærekraftig styring av store industribedrifter, supplert med erfaring i turn-around management de siste årene.
Ludwin_monz

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1