Kodaks vei videre: «Trykket kommer ikke til å forsvinne, og ikke vi heller»

Todd Bigger, leder for Kodaks programvaredivisjon, snakket på GUA-konferansen i 2019 om hvordan selskapet kan hjelpe grafiske brukere med automatisering, integrasjon, rådgivning og service.

Et selvkritisk Kodak møtte grafiske kunder på GUA-konferansen i Berlin. Dette ble fulgt av en presentasjon av flere nyheter om arbeidsflytplattformen Prinergy, lanseringer på Drupa og en pekepinn om hvor Kodak er på vei.

Kodaks styreleder James Continenza var tydelig og direkte om Kodaks kreftfremgang de siste årene under GUA-konferansen i Berlin da selskapet presenterte arbeidsflytløsninger. Han begynte med å klage og be om unnskyldning for at selskapet mistet kompasset og mistet kontakten med utskriftskunder.

Fokuserer på to områder
Continenza uttalte at det er solgt og renset omfattende i Kodaks ulike forretningsområder og utviklingsprosjekter som har rullert, totalt 45 i tallet. I fremtiden vil Kodak utelukkende fokusere på å bygge videre på de to forretningsområdene som selskapet har hvilt på i flere tiår – analog film og trykk.

– Det har vært en tøff tur, vi var på et trangt sted og investerte i å gjøre for mange ting. Dette har nå ført til at vi har lagt ned alt som ikke har noe med film og trykk å gjøre, sier James Continenza, og legger til at det har vært en vanskelig reise økonomisk, men at de nå har ordnet balansen. Det er også klare direktiver for alle investorer og aksjonærer. Alle går inn for å bli med oss ​​på en lengre reise.

– En trykkgruppe og en filmgruppe er alt du kommer til å se.

– Jeg mener jeg forstår trykkbransjen. Trykket vil ikke forsvinne, og det vil vi heller ikke. Nå investerer vi i virksomheten, og vi skal gjøre det bra.

Kodak vil fokusere på det de alltid har vært gode på, filme og trykke, ifølge Kodaks styreleder James Continenza.

Programvaren feirer 20-årsjubileum
Arbeidsflytprogramvaren Prinergy kom i sin første versjon for 20 år siden. En vellykket lansering for både Kodak og dets brukere, ifølge Todd Bigger, leder for forretningsområdet Kodak programvare. Oppdaterte versjoner har kommet og gått gjennom årene. Men noe skjedde i forbindelse med Prinergy-versjonen i 2006. Selv om produktutviklingen fortsatte å utvikle seg, ble kommunikasjonen med de grafiske klientene og trykkeriene glemt når det oppstod problemer i integrasjonen av programvaren. Todd Bigger sier at Kodak «har hatt hodet i skyen de siste årene». Han mener at dette delvis skyldes at de er introverte – at kundestøtten har vært mangelfull. Delvis fordi selskapet er innovativt internt og kontinuerlig utvikler mer skybaserte tjenester for Prinergy.

– Vi har mistet kundeinnsikt og kontakt med brukere. Vi må lytte, hjelpe og rapportere tilbake til brukerne om hvilken statistikk vi har samlet inn.

For alle produksjoner
Todd Bigger sier at kjernen er at Kodaks arbeidsflyt skal fungere og integreres med alle typer trykkteknikker og grafiske produksjoner – digitaltrykk, flexo, offset, gravering, skjerm. Alle kunder har egne behov og bruker programvaren på sin unike måte.

– Vi kan ikke være selektive, men vi må være proaktive i vår støtte. Det skal handle om dine behov og problemer, ikke Kodaks behov og problemer. Dette vil være et viktig skifte for Kodak. Vi har enorm kunnskap om service og support. Det er nøkkelen for oss, og vi vil jobbe nærmere brukerne, sier han og gir et eksempel på hva som kan forbedres.

– Det tar i gjennomsnitt 68 dager å installere Prinergy fra bestilling til levering og installasjon. Det bør ta 68 minutter.

Investering i skytjenester
Prinergy med skytjenester begynte lansering i 2017, og siden den gang har Kodak bygd på flere tjenester for å optimalisere og effektivisere all data og informasjon i arbeidsflytene. Den rungende meldingen som formidles av Kodak kan kokes ned til ordet automatisering. Og når de små utskriftsjobbene ute i trykkeriene blir mer krevende, kan alle jobbfiler behandles raskt. «Gjør du noe med jobben manuelt, taper du penger.»

Hjørnesteinene i Kodaks Prinergy er automatisering, integrasjon, rådgivning og service. Det som kan automatiseres er hvordan utskriftsjobbene kommer inn, hvordan filene opprettes, planlegges og går gjennom hele produksjonskjeden, for eksempel automatisering i preflight, integrering av data, plateproduksjon, automatisering av pressene, kundens godkjenning av jobber, fakturering og mer.

Jim Continenza, styreleder og administrerende direktør i Eastman Kodak Company, William Schuring, opererende hos nederlandske Wilco Printing & Binding og Todd Bigger, leder for Kodak Software Division, Eastman Kodak Company. Wilco Printing & Binding var den første i Europa som implementerte den skybaserte versjonen Prinergy VME.

Tre nivåer å velge mellom
Under GUA-konferansen ble tre løsninger og nye funksjoner presentert, for eksempel for emballasjetrykk, løsningene kan mikses i henhold til selskapenes spesifikke krav. Alle tre plattformene er basert på den nyeste Prinergy-programvaren, versjon 8.3.

Prinergy OPE (On Premise Engagement) er den eksisterende plattformen. Noen eldre versjoner av programvaren støttes også. OPE kan kombineres med skytjenester, felt- og fjernstøtte for kunder, samt tjenester for forskjellige produksjonsversjoner, filsikkerhetskopiering og IT-omstartplan.

Strategiske tjenester
En annen versjon er Prinergy VME. Den er helt skybasert og koblet til Microsoft Azure. Kodak utvikler alle sine skytjenester støttet av Microsoft Azure, som har investert 1 milliard dollar for å forbedre datasikkerheten. VME er basert på on-demand bruk, krydret med forskjellige strategiske tjenester som skal være sømløse og automatiske for brukeren. Disse strategiske tjenestene inkluderer oppgraderinger, 24-timers overvåkning av datasikkerhet, systemoptimalisering, analyse osv. I følge Kodak er dette den første løsningen som tilbyr skyteknologi og strategiske tjenester i en.

Steve Miller, leder for Kodaks produktstyring, viser selskapets tiltenkte produktutvikling frem til 2021.

Lisensen kan sendes
Kodak kunngjør også en Saas-løsning (Software as a service), som lar brukeren velge bort et engangsbeløp som tradisjonelt betales for en programvarelisens. I stedet kjøpes programvaren som en tjeneste. Prinergy MTE (Multi-Tenant Engagement) som plattformen kalles, gjør at brukeren kan kobles til i en delt infrastruktur for programvaren i skyen, som fremdeles er isolert til andre brukere.

Lanserer på Drupa 2020
I følge Kodak vil nye skytjenester lanseres løpende hvert kvartal i løpet av neste år. Prinergy MTE er spesialtilpasset for små og mellomstore bedrifter og vil bli demonstrert på Drupa-messen 2020 i Düsseldorf. Hos Drupa vil selskapet også introdusere en kunnskapsportal, Kodak print academy, med opplæringskurs som gir operatører sertifisering etter fullførte kurs. Plattformen vil være tilgjengelig på omtrent 40 forskjellige språk.

Hundrevis av grafiske klienter var til stede under GUA-konferansen i Berlin 29. – 31. oktober. GUA (Graphical Users Association) er en global ideell organisasjon for brukere av Kodak Solutions verktøy og tjenester.

En kommentar til “Kodaks vei videre: «Trykket kommer ikke til å forsvinne, og ikke vi heller»”
  1. ENDELIG HAR KODAK KOMMET TIL FORNUFT!
    Jeg var så heldig å få følge Prinergy workflow fra start i 2000 til ut 2010. Det var en fantastisk reise frem til 2006, og frem til Drupa 2008. Etter Kodak kjøpte opp Creo skjedde der ting, og ledere som ikke så fremtiden kom inn, og Kodak tapte hele sitt ledende terreng.
    Andre konkurenter har kommet sterkere inn, og mange kunder har skiftet fra Prinergy til andre arbeidsflyter.
    Det er gledelig for markedet at Kodak har snudd, og tenker fremover med automatisering og integrering som hovedfokus. Og ikke minst integrering mot andre systemer løsninger som MIS, Press og Postpress, og videre til logistikk og distribusjon.
    Dette vil være til stor fordel for kundene, og kan bringe Kodak, kundene og den grafisk industri inn i en ny æra, som virkelig industrien trenger! LYKKE TIL!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *