Første maskin solgt – Kodaks spesielle blekkteknikk trykker fleksible emballasjer

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar
Randy Vandagriff, president for divisjon Enterprise Inkjet Systems og visepresident i Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styreleder i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, president og styreleder for Uteco Group, Riccardo Passerini, salgssjef for Kodaks Enterprise Inkjet Systems Divisjon for Middelhavet og Balkan-regionene.

Den kommersielle debuten for publikum forventes å komme på Drupa-messen i Düsseldorf. Men allerede sent på fjoråret har Kodak solgt det første eksemplaret av sin digitale presse med kontinuerlig inkjetteknologi for trykking av fleksibel emballasje.

UTECO Sapphire EVO W heter den nye digitale pressen utstyrt med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. I følge selskapet er det den første digitale pressen for fleksibel emballasje som er utstyrt med denne blekkteknikken. Maskinen har en trykkbredde på 1,25 meter. I følge Kodak gir dette formatet merkevareeiere og emballasjekonvertere muligheten til å bruke digitaltrykk i stil med flexo-utskriftsformat.

Vannbasert blekk
Kodak skriver at de har utviklet en digital presse tilpasset en industri i endring. Printhastigheten sies å svare til analoge trykk, og blekket er vannbasert. Sapphire EVO W er tilpasset for mindre og mellomstore serier og kampanjer, og skriver ut variable data. Kodak lover at maskinen vil gi brukeren redusert avfall og økt salg til lavere kostnader. Det vannbaserte blekket åpner døren for print på emballasjer for drikkevarer og matvarer samt på hygieneartikler.

– Ultrastream revolusjonerer fleksibel emballasje for merkevarer, sier Randy Vandagriff, administrerende direktør i Enterprise inkjet systems divisjon og visepresident i Eastman Kodak Company.

Samarbeid med Uteco
Den nye digitale pressen, tilpasset for fleksibel emballasje, ble utviklet i samarbeid med Uteco, en produsent og leverandør av utstyr spesifikt innenfor det fleksible emballasjesegmentet.

– Utecos tilpassing av vår teknologi i deres nye presse er banebrytende og et godt eksempel på hvordan Kodak hjelper trykkerier med å senke kostnadene og øke effektiviteten. Vi er stolte av å levere løftet vi ga i februar, om å ha enheter på plass i markedet senere i andre halvår av 2020.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324