Første maskin solgt – Kodaks spesielle blekkteknikk trykker fleksible emballasjer

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar
Randy Vandagriff, president for divisjon Enterprise Inkjet Systems og visepresident i Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styreleder i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, president og styreleder for Uteco Group, Riccardo Passerini, salgssjef for Kodaks Enterprise Inkjet Systems Divisjon for Middelhavet og Balkan-regionene.

Den kommersielle debuten for publikum forventes å komme på Drupa-messen i Düsseldorf. Men allerede sent på fjoråret har Kodak solgt det første eksemplaret av sin digitale presse med kontinuerlig inkjetteknologi for trykking av fleksibel emballasje.

UTECO Sapphire EVO W heter den nye digitale pressen utstyrt med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. I følge selskapet er det den første digitale pressen for fleksibel emballasje som er utstyrt med denne blekkteknikken. Maskinen har en trykkbredde på 1,25 meter. I følge Kodak gir dette formatet merkevareeiere og emballasjekonvertere muligheten til å bruke digitaltrykk i stil med flexo-utskriftsformat.

Vannbasert blekk
Kodak skriver at de har utviklet en digital presse tilpasset en industri i endring. Printhastigheten sies å svare til analoge trykk, og blekket er vannbasert. Sapphire EVO W er tilpasset for mindre og mellomstore serier og kampanjer, og skriver ut variable data. Kodak lover at maskinen vil gi brukeren redusert avfall og økt salg til lavere kostnader. Det vannbaserte blekket åpner døren for print på emballasjer for drikkevarer og matvarer samt på hygieneartikler.

– Ultrastream revolusjonerer fleksibel emballasje for merkevarer, sier Randy Vandagriff, administrerende direktør i Enterprise inkjet systems divisjon og visepresident i Eastman Kodak Company.

Samarbeid med Uteco
Den nye digitale pressen, tilpasset for fleksibel emballasje, ble utviklet i samarbeid med Uteco, en produsent og leverandør av utstyr spesifikt innenfor det fleksible emballasjesegmentet.

– Utecos tilpassing av vår teknologi i deres nye presse er banebrytende og et godt eksempel på hvordan Kodak hjelper trykkerier med å senke kostnadene og øke effektiviteten. Vi er stolte av å levere løftet vi ga i februar, om å ha enheter på plass i markedet senere i andre halvår av 2020.

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Ny teknikk for fleksibelt trykk på netthandelsemballasje

Sealed Air har lansert et nytt on-demand-trykksystem som leverer tilpasset sen-fase-utskrift på sekundær- og transportemballasje.
BeautyBoxIpack2x

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222