Første maskin solgt – Kodaks spesielle blekkteknikk trykker fleksible emballasjer

PUBLISERT: 6 januar 2020
OPPDATERT: 6 januar
Randy Vandagriff, president for divisjon Enterprise Inkjet Systems og visepresident i Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styreleder i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, president og styreleder for Uteco Group, Riccardo Passerini, salgssjef for Kodaks Enterprise Inkjet Systems Divisjon for Middelhavet og Balkan-regionene.

Den kommersielle debuten for publikum forventes å komme på Drupa-messen i Düsseldorf. Men allerede sent på fjoråret har Kodak solgt det første eksemplaret av sin digitale presse med kontinuerlig inkjetteknologi for trykking av fleksibel emballasje.

UTECO Sapphire EVO W heter den nye digitale pressen utstyrt med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. I følge selskapet er det den første digitale pressen for fleksibel emballasje som er utstyrt med denne blekkteknikken. Maskinen har en trykkbredde på 1,25 meter. I følge Kodak gir dette formatet merkevareeiere og emballasjekonvertere muligheten til å bruke digitaltrykk i stil med flexo-utskriftsformat.

Vannbasert blekk
Kodak skriver at de har utviklet en digital presse tilpasset en industri i endring. Printhastigheten sies å svare til analoge trykk, og blekket er vannbasert. Sapphire EVO W er tilpasset for mindre og mellomstore serier og kampanjer, og skriver ut variable data. Kodak lover at maskinen vil gi brukeren redusert avfall og økt salg til lavere kostnader. Det vannbaserte blekket åpner døren for print på emballasjer for drikkevarer og matvarer samt på hygieneartikler.

– Ultrastream revolusjonerer fleksibel emballasje for merkevarer, sier Randy Vandagriff, administrerende direktør i Enterprise inkjet systems divisjon og visepresident i Eastman Kodak Company.

Samarbeid med Uteco
Den nye digitale pressen, tilpasset for fleksibel emballasje, ble utviklet i samarbeid med Uteco, en produsent og leverandør av utstyr spesifikt innenfor det fleksible emballasjesegmentet.

– Utecos tilpassing av vår teknologi i deres nye presse er banebrytende og et godt eksempel på hvordan Kodak hjelper trykkerier med å senke kostnadene og øke effektiviteten. Vi er stolte av å levere løftet vi ga i februar, om å ha enheter på plass i markedet senere i andre halvår av 2020.

Les videre

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

Scanpack feirer 60 år med alt og mer til

Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Monika-Olund-och-Anna-Lena-Friberg-Scanpackx

Fargerikt samarbeid mellom Lessebo Paper og Addbrand

Et nytt fargerikt Småland-samarbeid har sett dagens lys siden Lessebo papir signerte en grossistavtale med den grafiske forhandleren Addbrand. En bredere produktportefølje og sterkere distribusjonskanaler skal være resultatet av at selskapene nå sammen blar om til en ny side.
Addbrand-Lessebo-1024x683

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik