Første maskin solgt – Kodaks spesielle blekkteknikk trykker fleksible emballasjer

Randy Vandagriff, president for divisjon Enterprise Inkjet Systems og visepresident i Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styreleder i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, president og styreleder for Uteco Group, Riccardo Passerini, salgssjef for Kodaks Enterprise Inkjet Systems Divisjon for Middelhavet og Balkan-regionene.

Den kommersielle debuten for publikum forventes å komme på Drupa-messen i Düsseldorf. Men allerede sent på fjoråret har Kodak solgt det første eksemplaret av sin digitale presse med kontinuerlig inkjetteknologi for trykking av fleksibel emballasje.

UTECO Sapphire EVO W heter den nye digitale pressen utstyrt med Kodaks Ultrastream-teknologi – kontinuerlig inkjet. I følge selskapet er det den første digitale pressen for fleksibel emballasje som er utstyrt med denne blekkteknikken. Maskinen har en trykkbredde på 1,25 meter. I følge Kodak gir dette formatet merkevareeiere og emballasjekonvertere muligheten til å bruke digitaltrykk i stil med flexo-utskriftsformat.

Vannbasert blekk
Kodak skriver at de har utviklet en digital presse tilpasset en industri i endring. Printhastigheten sies å svare til analoge trykk, og blekket er vannbasert. Sapphire EVO W er tilpasset for mindre og mellomstore serier og kampanjer, og skriver ut variable data. Kodak lover at maskinen vil gi brukeren redusert avfall og økt salg til lavere kostnader. Det vannbaserte blekket åpner døren for print på emballasjer for drikkevarer og matvarer samt på hygieneartikler.

– Ultrastream revolusjonerer fleksibel emballasje for merkevarer, sier Randy Vandagriff, administrerende direktør i Enterprise inkjet systems divisjon og visepresident i Eastman Kodak Company.

Samarbeid med Uteco
Den nye digitale pressen, tilpasset for fleksibel emballasje, ble utviklet i samarbeid med Uteco, en produsent og leverandør av utstyr spesifikt innenfor det fleksible emballasjesegmentet.

– Utecos tilpassing av vår teknologi i deres nye presse er banebrytende og et godt eksempel på hvordan Kodak hjelper trykkerier med å senke kostnadene og øke effektiviteten. Vi er stolte av å levere løftet vi ga i februar, om å ha enheter på plass i markedet senere i andre halvår av 2020.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *