Fredag 17. januar inviterte mediegrossisten Antalis til inspirerende seminar i sitt utstillingslokale på Trosterud i Oslo. De hadde invitert dit folk fra omkringliggende trykkerier. På agendaen hadde interiørtrykk fått god plass, når det overordnede temaet var storformat.
Storformat er et av områdene hvor trykkeriene har et uttalt mål om vekst. Det er naturlig. Storformat gir muligheter til å tilby nye produkter til trykkeriets eksisterende kundemasse, men også til å utvikle trykkeriets forretningsidé videre til nye områder.
Først ut var danske Poul Korsholm, Business Manager for Signage Production i HP Skandinavia, som snakket om deres egenutviklede vannbaserte latex-blekk som de lanserte for ti år siden, og som egner seg svært godt til trykk på interiørelementer. Dette blekket egner seg til både innendørs- og utendørs bruk, og er dessuten et miljøvennlig, bærekraftig produkt, noe som er gode argumenter for tiden. Latex-blekket inneholder 70 prosent vann, 25 prosent latex og de siste 5 prosentene er andre mindre komponenter pluss farge. Prosessen foregår ved at vannet varmes opp og fordampes, dernest smelter latexen og plasseres på papiret. Korsholm ga til beste en rekke gode og morsomme eksempler på bruken av dette blekket – med HPs printere som nå også inkluderer flatbed-modellene Latex R1000 og Latex R2000. Disse benytter siste generasjon av blekket.
Et av insentivene for å begynne å kunne levere digitaltrykk til interiør, er at dette markedet er dominert av tradisjonelle trykkemetoder. Foreløpig er det kun 1-2 % som er trykt digitalt for interiørmarkedet. Og med dagens trang til personalisering så er det digitaltrykk som har fremtiden for seg også på det området. Veggtapeter er jo nå ikke lenger så selvfølgelig i folks hjem som det var i tidligere tider. Nå er det stort sett vegger med malte flater som gjelder. Men trykte tapeter begynner igjen å bli trendy, og spesielt i offentlig sammenheng, som i kontorlokaler og på andre arbeidsplasser, samt i butikklokaler.
Det er ikke bare tapeter det printes på i interiørsegmentet, som er et større marked enn det tradisjonelle grafiske markedet. Vi snakker om print på laminater, dekaler, vindusdekor, lerreter (latexblekket til HP egner seg spesielt her, ettersom det er tøyelig og tåler at lerretet strekkes og spennes fast på baksiden av rammen), plakater, markiser osv. Ja, Korsholm viste sågar frem en lenestol trukket med syntetisk skinn med trykk på.
Neste ut var Sven van Damme fra belgiske Onyx Graphics som på engelsk fortalte om deres ripp. Som belgier var det jo ofte behov for å formidle diverse brunfarger korrekt, da ett av Belgias mest kjente luksusprodukter er sjokolade. Her er det om å gjøre å ikke få for mye blåskjær, rødskjær eller andre feil nyanser i gjengivelse på trykk av brunfargen fra produktene.
Interiørdekor var også temaet franske Agnès Lafarge fra Antalis foredro om på sjarmerende engelsk. Også hun viste frem en rekke eksempler på trykt interiør. Dette med pop-up shops har jo blitt en trend, butikker som bare eksisterer en kort tid, en uke eller en måned. Der er gjerne hele interiøret trykt for anledningen. Hun vist også frem interiøret til butikken til et fransk motehus, der hadde motegeneralen selv valgt ut fargene tapetene skulle trykkes med, slik at de matchet den sesongens kolleksjon.
Evenementets siste foredragsholder var engelske Carol Clifford fra papirprodusenten Arjowiggins. Hun snakket om forskjellige papirkvaliteter og at flesteparten av mediene de lagde ble lagerført av Antalis, og de typene som ikke var på lager hadde bare et par dagers leveringstid. Ellers berømmet hun de tilstedeværende trykkerne, da det jo var de som utførte magi med papiret hennes arbeidsgiver lager.
Det var god stemning på dette første Antalis-eventet, og de planlegger å holde flere slike inspirasjonsarrangementer i fremtiden. Vi snappet i hvert fall opp flere kommentarer fra de tilstedeværende om at de kanskje godt kunne tenke seg å se nærmere på markedet for interiørprint og maskinene som trengs til dette.
Det er fortsatt muligheter for å sende inn bidrag til Antalis sin konkurranse om interiørprosjekter. Fristen er nå ut januar 2020, men prosjektet må ha vært lagd i fjor, altså 2019. Send inn bidrag her!