Fredsprisutstillingen bærer navnet Crossroads Etiopia – A Country in Transition. Den kan oppleves helt frem til november 2020, og er med noen få unntak printet med Canon-teknologi hos Studio Technika i Oslo.
Utstilling som speiler Etiopia
Sjelden er verdens øyne i like stor grad rettet mot Oslo og Norge som under den årlige utdelingen av Nobels fredspris. Bildene som ble vist under fjorårets fredsprisutstilling i Nobels fredssenter ble fotografert av den irske fotografen Finbarr O´Reilly på oppdrag fra Nobels fredssenter, i tillegg til syv etiopiske fotografer, co-kuratert av Aida Muluneh. Som kjent ble fredsprisen tildelt den etiopiske statsministeren Abiy Ahmed, som selv åpnet utstillingen i Oslo 11. desember 2019. Utstillingen består av et stort antall fotografier, de aller fleste printet hos Studio Technika, og innrammet i rammer av nordisk ask samme sted.
Asle Olsen, kurator ved Nobels fredssenter, forteller at de har valgt et uttrykk som er tørt, men samtidig realistisk.
– Publikums opplevelse er svært viktig for oss. Utstillingen ble i hovedsak lyssatt med spotter, og valget av papir og printmetode gjorde at vi unngikk refleksjoner i bildene, forteller han.
Bomullsbasert papir på Canon-teknologi
Studio Technika har benyttet Canons Pro-6000 med Canons Lucia Pro blekk på PhotoRAG 310 grams papir under produksjonen. Papiret er bomullsbasert, syrefritt og ubleket, og for å sikre lang levetid, er bildene lakkert med en UV-lakk som er sertifisert for denne printteknologien. De printede bildene er så klebet på gjenvinnbar 1,5 mm aluminium. Ved valg av rammer ble det valgt nordisk ask, overflatebehandlet med UV-voks for å unngå gulning, i tillegg til at noen av verkene er montert rammeløst direkte på aluminium. Asle Olsen har bakgrunn som fotograf, produsent, prosjektleder og kurator innenfor samtidskunst, og forteller at valget av produksjonssted for det prestisjefylte oppdraget var enkelt.
– Studio Technika har jeg arbeidet med flere ganger tidligere, alltid med et utmerket resultat. Kompetansen deres er høy og veiledningen uvurderlig, slik har det også vært denne gangen, oppsummerer Asle Olsen.
Fotografier som dokumenterer Etiopias politiske endringer
Abiy Ahmed ble tildelt fredsprisen for sitt arbeid med å skape fred og internasjonalt samarbeid, og spesielt for sin innsats for å løse den langvarige konflikten mellom Etiopia og Eritrea. Finbarr O´Reilly reiste til Etiopia på oppdrag for Nobels fredssenter kun noen dager etter fredspriskunngjøringen. Fotografen forteller at han kun fikk noen få minutter sammen med fredsprisvinneren, og derfor valgte å dokumentere noen av de politiske endringene Abiy Ahmed har gjennomført og hvordan fredsprisvinneren har posisjonert seg for å lede landet frem mot det planlagte valget i 2020.
Kvalitetssikring og produksjon
Studio Technika i Oslo har stått for både grafisk trykk og innramming av bildene til fredsprisutstillingen. Fotografiene er overført digitalt til produksjonsbyrået, der de er behandlet digitalt i form av blant annet interpolering og justering, før printing, overflatebehandling og innramming. Daglig leder Helge Hovland i Studio Technika legger ikke skjul på at det var hektiske dager rundt månedsskiftet november-desember.
– Det er utvilsomt et oppdrag der vi ønsker å levere kvalitet på aller høyeste nivå. Så det ble lange dager med mye testprinting og justeringsarbeid i form av digital oppskarping, endring av kornighet, fargekorrigering med tanke på papirets bunnfarge, justering av hvite områder med mer, alt for å skape et optimalt sluttresultat. Utstillingen ble virkelig flott, og bildene skal flyttes og vises på nytt i Etiopia, forteller Helge Hovland, som har drevet fotolab for profesjonelle fotografer siden 1980.
– Det er en krevende bransje, der suksess handler om å ha riktig kompetanse, riktig innstilling og riktig teknologi. Canon har gjennom mange år bevist at de har teknologi som holder mål, dessuten har de en organisasjon som kjenner fotobransjen og gir oss prioritet når det er nødvendig, oppsummerer Helge Hovland.