Den smarte fabrikk i ferd med å bli virkelighet

Den smarte fabrikken er allerede virkelighet mange steder. De mange kundeprosjektene Müller Martini har implementert forteller om det enorme potensialet i nettverkskoplede produksjonssystemer. De største driverne er de nye kravene for rask konvertering, fotobok-boommen, web-to-print og print-on-demand, som alle krever integrert produksjonsutstyr. På den kommende DRUPA-messen vil Finishing 4.0 og Connex arbeidsflytsystem vise hvordan den smarte fabrikken blir en realitet.

Justere forretningsprosessen
Med den smarte fabrikk er integrerte produksjonsprosesser, materialstrømmer og optimal datautveksling avgjørende. Unødvendige trinn elimineres, feilkilder unngås og alt som med rimelighet kan automatiseres – automatiseres. Det er ikke lenger fokus på individuelle produksjonsøyer, men snarere på optimalisering av hele prosessforløpet. Som et resultat kan til og med ultra-korte serier produseres kostnadseffektivt.

Bli kjent med de direkte fordelene
Denne overgangen krever læring og nye måter å tenke på, fordi den endrer prosesser i nesten alle områder av virksomheten. Det viktigste er at selskapet kjenner sine egne styrker og vet hvordan det vil utvikle seg videre. Müller Martinis egne spesialister sier at en rekke prosjekter har vist at idealistiske tilnærminger bør unngås og man i stedet skal fokusere på de løsningene som gir direkte fordeler.

Unngå barrierer mellom konvensjonelle og digitale systemer
Livonia Print boktrykkeri i Riga, Latvia forbereder seg på fremtiden for innbundet bokproduksjon med garn- og limbinding, ryggstifting med ikke mindre enn fem etterbehandlingssystemer for digital trykk fra Müller Martini. Selskapets nye og eksisterende maskiner er tilkoblet via Connex arbeidsflytsystem, som gir en fullstendig berøringsfri arbeidsflyt.
– Vi ser på dette som et viktig skritt mot vårt mål om total integrasjon, sier administrerende direktør Trond Erik Isaksen. Forretningsmodellen vår fungerer ikke uten den berøringsfrie arbeidsflytløsningen. Å fjerne alle hindringer mellom vår konvensjonelle og digitale produksjon er førsteprioritet. Bruken av individuelle maskiner for produksjon uten nettverkstilkobling er foreldet. Connex gjør det også lettere å overvåke produksjonen og redusere leveringstidene. Derfor ser jeg ingen fremtid for vår bransje uten ‘Connextivity’.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: