KJØP LOKALE grafiske tjenester

Pål Stensaas har lagt ut denne appellen på Facebook, og den er myntet på kjøpere av grafiske tjenester.

Når hjulene igjen ruller uten den store smittefaren hengende over oss, så må trykksakkunder følge myndighetenes oppfordring om å handle norsk. Det er et usedvanlig viktig signal. Vi må ta vare på grafisk kompetanse. Vi trenger en sterk grafisk bransje.

Grafiske bedrifter har betydelige utfordringer i denne koronakrisen. Mange er permitterte, og man tærer på en svak egenkapital. Bransjen har dessuten i mange år kjempet mot lavpris-konkurrenter i utlandet. Både offisielle og private aktører har bestilt trykksaker i utlandet som like gjerne kunne blitt produsert i Norge.

I drøyt ett år har lav kronekurs hjulpet oss i konkurransen. Før koronaen tok oss, ble det importert store mengder trykksaker; brosjyrer, bøker og annet materiell. Danmark var den største eksportøren til Norge. Noen bedrifter har med hjelp av kronekursen klart å ta noen oppdrag tilbake til norsk jord.

Norske forlag
er storkjøpere av trykkeritjenester i utlandet. Noen av utgivelsene er til og med finansiert med offentlige midler. Vi oppfordrer norsk forlagsbransje til å ta hjem sine oppdrag. Vi trenger dem.

Næringslivet
må benytte tjenester fra lokale grafiske bedrifter. Handle lokalt!
Det samme gjelder kommuner og fylker som er berørt av reformen. Nye konstellasjoner trenger nye skilt, nye brosjyrer, nye dokumentprofiler, hjemmesider og mye mer som norske grafiske bedrifter kan levere med høy kvalitet.

Grafisk bransje
må også ta grep og fortelle kommunene, fylkene og næringslivet for øvrig alt vi kan bidra med i en etter-koronaen-tid hvor markedsføring og profilering blir en viktig faktor for å skape nye verdier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: