Når hjulene igjen ruller uten den store smittefaren hengende over oss, så må trykksakkunder følge myndighetenes oppfordring om å handle norsk. Det er et usedvanlig viktig signal. Vi må ta vare på grafisk kompetanse. Vi trenger en sterk grafisk bransje.
Grafiske bedrifter har betydelige utfordringer i denne koronakrisen. Mange er permitterte, og man tærer på en svak egenkapital. Bransjen har dessuten i mange år kjempet mot lavpris-konkurrenter i utlandet. Både offisielle og private aktører har bestilt trykksaker i utlandet som like gjerne kunne blitt produsert i Norge.
I drøyt ett år har lav kronekurs hjulpet oss i konkurransen. Før koronaen tok oss, ble det importert store mengder trykksaker; brosjyrer, bøker og annet materiell. Danmark var den største eksportøren til Norge. Noen bedrifter har med hjelp av kronekursen klart å ta noen oppdrag tilbake til norsk jord.
Norske forlag er storkjøpere av trykkeritjenester i utlandet. Noen av utgivelsene er til og med finansiert med offentlige midler. Vi oppfordrer norsk forlagsbransje til å ta hjem sine oppdrag. Vi trenger dem.
Næringslivet må benytte tjenester fra lokale grafiske bedrifter. Handle lokalt!
Det samme gjelder kommuner og fylker som er berørt av reformen. Nye konstellasjoner trenger nye skilt, nye brosjyrer, nye dokumentprofiler, hjemmesider og mye mer som norske grafiske bedrifter kan levere med høy kvalitet.
Grafisk bransje må også ta grep og fortelle kommunene, fylkene og næringslivet for øvrig alt vi kan bidra med i en etter-koronaen-tid hvor markedsføring og profilering blir en viktig faktor for å skape nye verdier.