Covid19 og spredning av smitte fra papir og papp

PUBLISERT: 6 mai 2020
OPPDATERT: 6 mai

Verden fokuserer for tiden på å utsette spredningen av Covid-19 og dermed kunne flate ut kurven. I denne fellesinnsatsen har det dukket opp mange spørsmål om hvordan viruset er infisert og på hvilke overflater. På det britiske nettstedet Two Sides oppsummerer Sam Upton smitterisikoen via materialene papir og papp (kartong).

Flere har vært bekymret for at Corona kan bli smittet gjennom for eksempel matemballasje eller papirdokumenter.

Fakta
Forskning og retningslinjer fra ledende helseorganisasjoner som WHO, Journal of Hospital Infection og National Institute of Allergy and Infectious Diseases viser at risikoen for koronainfeksjon gjennom overflater er relativt lav.

WHO mener at: Sannsynligheten for at en smittet person forurenser konsumentvarer er liten og risikoen for å få viruset fra en pakke som er sendt eller har reist og blitt utsatt for forskjellige temperaturer og forhold, er også lav.

Overlever kortest tid på papp
En studie fra National Institutes of Health (NIH), Centers for Disease Control (CDC), UCLA og Princeton om hvordan koronaviruset oppfører seg på plast, rustfritt stål og papp viser at viruset overlever lengst på plast (opptil 72 timer) og det korteste på papp (opptil 24 timer).

Denne tiden forkortes ytterligere hvis overflaten blir utsatt for luft og jo lenger den blir utsatt, desto mindre potent blir viruset. Printprosessen reduserer også virusstyrken generelt.

– Aviser er ganske sterile på grunn av måten de trykkes på og prosessen de går gjennom. Tradisjonelt har folk spist fish & chips fra avisinnpakninger, nettopp på grunn av dette. All blekk- og trykkprosess gjør dem ganske sterile. Sjansen for å bli smittet gjennom aviser er uendelig liten, sier George Lomonossoff, en virolog ved John Innes Centre i Storbritannia.

Kilde: Two sides

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324