Covid19 og spredning av smitte fra papir og papp

PUBLISERT: 6 mai 2020
OPPDATERT: 6 mai

Verden fokuserer for tiden på å utsette spredningen av Covid-19 og dermed kunne flate ut kurven. I denne fellesinnsatsen har det dukket opp mange spørsmål om hvordan viruset er infisert og på hvilke overflater. På det britiske nettstedet Two Sides oppsummerer Sam Upton smitterisikoen via materialene papir og papp (kartong).

Flere har vært bekymret for at Corona kan bli smittet gjennom for eksempel matemballasje eller papirdokumenter.

Fakta
Forskning og retningslinjer fra ledende helseorganisasjoner som WHO, Journal of Hospital Infection og National Institute of Allergy and Infectious Diseases viser at risikoen for koronainfeksjon gjennom overflater er relativt lav.

WHO mener at: Sannsynligheten for at en smittet person forurenser konsumentvarer er liten og risikoen for å få viruset fra en pakke som er sendt eller har reist og blitt utsatt for forskjellige temperaturer og forhold, er også lav.

Overlever kortest tid på papp
En studie fra National Institutes of Health (NIH), Centers for Disease Control (CDC), UCLA og Princeton om hvordan koronaviruset oppfører seg på plast, rustfritt stål og papp viser at viruset overlever lengst på plast (opptil 72 timer) og det korteste på papp (opptil 24 timer).

Denne tiden forkortes ytterligere hvis overflaten blir utsatt for luft og jo lenger den blir utsatt, desto mindre potent blir viruset. Printprosessen reduserer også virusstyrken generelt.

– Aviser er ganske sterile på grunn av måten de trykkes på og prosessen de går gjennom. Tradisjonelt har folk spist fish & chips fra avisinnpakninger, nettopp på grunn av dette. All blekk- og trykkprosess gjør dem ganske sterile. Sjansen for å bli smittet gjennom aviser er uendelig liten, sier George Lomonossoff, en virolog ved John Innes Centre i Storbritannia.

Kilde: Two sides

Les videre

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag

"Om et år snakker vi ikke mer om KI, vi bare bruker det"

På vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst i Horten skal de blant annet snakke om KI - kunstig intelligens, og hva det betyr for grafisk bransje og andre industriområder. Men om et år eller to vil vi ikke lenger ha foredrag og kurs i KI - det vil være integrert i eksisterende programvare og vi kommer bare til å bruke det uten å tenke så nøye over teknologien bak. Det mener i hvert fall Kåre Bjørn Jensen fra Intellia Consulting.
Kare_01

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Fra kjellertrykkeri til globalt milliardkonsern

Torsten Janssons New Wave Group har gjort en imponerende vekstreise og nærmer seg 10 milliarder kroner i omsetning. Men det slutter ikke der, målet er å doble omsetningen. – Jobben min er morsommere enn noen gang, sier Torsten Jansson i et intervju med Sign&Print.
Torsten-1-1024x691

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag