Dypdykk i tekstiltrykk

En klassisk tekstilapplikasjon – putevar med matchende gardiner. Foto: Pressbild

For ti år siden var marginene høyere for storformatprint. Billigere og mer produktive maskiner, billigere blekk og flere materialer har imidlertid bidratt til at trykkeriene kan følge med i priskonkurransen. Det tyder heller ikke på noe annet enn at produksjonskostnadene vil fortsette å synke etter hvert som volumene øker. I tillegg vil muligheten nå gå inn i helt nye områder – for eksempel å trykke på tekstiler. Dette vil vi her gå nærmere inn på.

Den som hører ordet tekstiltrykk tenker nok først på mote, gardiner og t-skjorter – så blir det vanskelig. Men markedet for printing på tekstiler er betydelig større enn det. Likevel var det motebransjen som rullet ballen i gang i digital tekstilprint med å produsere tilpassede og individuelle produkter raskt og billig – noe som også fulgte trenden med personalisering. I mellomtiden har denne trenden spredd seg til interiørdesign og hjemmetekstiler.

I noen tid har digitaltrykk funnet sted i dette industrisegmentet. De spesielle fargene som brukes fungerer på en rekke naturlige og syntetiske fibre. På denne måten kan dekorasjoner med stor fargerikdom og attraktive designmønstre lages til lave kostnader.

Innovative designs og personaliserte tekstiler samt mindre mengder. Dette er nøkkelfaktorene for fortsatt utvikling av digitaltprint i tekstilmarkedet. Tekstiltrykk blir drevet av rask produksjon, kostnadsbesparelser og en mer miljøvennlig produksjon som lar varemerkeeiere få markedsført produktene sine raskt og effektivt. Andre medvirkende årsaker er videreutvikling av maskiner og blekk, reduserte ledetider og stor etterspørsel etter mindre volum med kundespesifikke og skreddersydde tekstilprodukter.

Soft signage
Men dette er fremdeles langt fra de typiske markedene der tradisjonelle trykkerier føler seg hjemme. Papir og papp ja, men tekstiler? Javisst! I tillegg til tekstiler for mote og hjemmetekstiler, kan tekstiler også brukes til andre applikasjoner.
Under samlebegrepet soft signage kan tekstilprinting ses i markedsføring og reklame. Eksempler på dette er roll-ups, flagg og bannere i bysentra, på butikkfasader eller til butikkinnredning. Her ser en rekke bruksområder dagens lys.

Årsaken til at tekstiler kan være mer interessant enn papir, plakater eller plakater, kommer av den enkle håndteringen. Tekstiler er mye mindre følsomme. Papir er vanskeligere å applisere og krølles lett. En plakat eller et skilt må heves opp og monteres på en profesjonell måte. Et tekstilbanner er derimot mye lettere å montere eller erstatte med et forberedt festemiddel. Et stoffbanner kan enkelt leveres med posten til kunden som kan feste stoffet selv, endre sted og bruke det flere ganger. Visstnok er det høyere kostnader for å printe tekstiler sammenlignet med papir, men til sist betaler det seg raskt for kunden ettersom tekstilene kan brukes så mange flere ganger.

Typisk polyester: en roll-up som er ganske lett å produsere, som lett foldes sammen og kan brukes i lang tid. Foto: Sihl

Tenk over forretningsstrategien din
Tekstiltrykk har allerede fått fotfeste blant de som produserer skilt og visuell kommunikasjon. Spørsmålet er imidlertid om det kan være en verdifull utvidelse for et tradisjonelt grafisk trykkeri? Svaret er: det kommer an på forretningsstrategien. Hvis du fokuserer på papir og papp og bare tilbyr lignende tjenester, vil det være vanskelig. Men for de som allerede printer i storformat og er åpne for nye produkter og tjenester, så kan man meget godt reflektere over saken. Vanligvis har disse trykkeriene allerede bygget opp såvel markedsføring som kunderelasjoner. Trykkeriet som har gjort en god jobb tidligere, kan kunden også stole på i et nytt segment.

Men det er også viktig å ha et annet forretningsmessig tankesett for dette markedet ser annerledes ut enn det for etablerte offsettrykkerier. Spesielt når det gjelder soft signage, bør trykkeriet aktivt bearbeide markedet som tjenesteleverandør. Det kommer stadig nye applikasjoner som mange kunder ikke er klar over. De som tar sjansen først, kan ha gode fremtidsutsikter i vente. Men bare det å våge og ha mot er ikke nok – for tekstiler er et annet materiale enn papir.

En relativt liten investering er nok til å ta steget inn på markedet. For eksempel kan roll-ups skrives ut på praktisk talt alle storformatmaskiner med rull-til-rull. Med ren tekstilprint blir det mer komplisert. For å komme i gang med for eksempel en sublimeringsprinter og en trykkpresse for indirekte tekstilprint, så lander investeringen rundt en halv million kroner. Her blir sublimasjonsfargen først påført et overføringspapir i printeren og deretter overført med varme og press i en kalander til stoffet.

Flere oppstartsmaskiner
Alle store produsenter – som Roland DG, Mimaki og Epson – har kommet med profesjonelle inngangsmodeller i løpet av det siste året. Dette gjelder enten du vil skrive ut direkte på stoffet eller gjennom sublimering (for å først skrive ut på et overføringspapir og deretter varmeoverføre til stoffet). Sublimasjonsblekket kan brukes til overføringstrykk og direkte utskrift på polyestermateriale. I tillegg kan printerne brukes til å bearbeide spredningsblekk for høy lysbestandighet på polyester for klær, gardiner, utendørs tekstiler, hjemmetekstiler osv. Polyester, bomull, silke, viskose og ull kan trykkes på med pigmentblekk for tekstilbruk uten behov for damping eller vask. Imidlertid anbefales en primer (et bindemiddel) for å sikre en høy kvalitet.

Digitalprintede hjemmetekstiler og klær for den raskt skiftende motebransjen spiller en stadig viktigere rolle. Foto: Claes Nordström

De reaktive blekkene er perfekte for å printe på naturfibre som bomull, silke og ull. Transportsystemet i skriveren strekker stoffet og gjør det mulig å skrive ut på elastiske tekstiler. Denne typen blekk oppfyller også kravene til lysmotstand i bilindustrien. For å unngå at fargen falmer eller blør, er det nødvendig med en spesiell behandling av stoffet. Syreblekk, som reaktive blekk, krever en for- og etterbehandling av tekstilene. Blekkene produseres innen nyansene som mote- og klesindustrien trenger: rike, lyse farger med god lysmotstand.

Sammensatte produkter
Tekstiltrykk er ekstremt mangefasettert når det gjelder materialer, blekk og fremfor alt bruksområder. Men det er nesten bare i sjeldne tilfeller dette arbeidet er klart etter å ha skrevet ut stoffet, fordi det nesten alltid selges som et ferdig og pakket produkt. Noe som kunden også forventer. Dette betyr at det tilkommer søm, trimming, emballasje og mer som er like mye en del av tjenesten som selve trykket. Et faktum som både det ene og andre trykkeriet allerede har oversett eller fått erfare. Akkurat som i andre bransjer, må du ta vare på hele arbeidsflyten. Du bør ikke stress, men heller ta deg tid til å samle erfaring for å trinn for trinn utvikle deg videre.

Moteindustrien satte ballen i gang for digital tekstilprinting. Foto: Claes Nordström

Tekst: Klaus-Peter Nicolay, Oversettelse: Roger Stormo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: