Omstilte produksjonen under koronakrisen

PUBLISERT: 14 mai 2020
OPPDATERT: 14 mai
CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. Foto via CopyCat

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Kvalitet og leveringsdyktighet var viktige parametere da Sykehusinnkjøp HF vurderte de aktuelle leverandørene av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter.

Avdelingsleder ved Sykehusinnkjøp HF, Grete Teigset Solli, forteller at konkurransene ble gjennomført som hasteanskaffelser, der aktuelle produsenter ble invitert inn i konkurransen, i samråd med blant annet ulike bransjeorganisasjoner. – Vi har lagt vekt på innkjøpsfaglige kriterier som leveringsdyktighet, råvaretilgang og kvalitet, selvsagt i tillegg til pris. Av totalt 25 inviterte selskaper valgte vi til sist ut fire, deriblant CopyCat, forteller hun. De første 15.000 visirene er allerede levert fra CopyCat, til Helse Sør-Østs fordelingsenhet på Kløfta der de fordeles videre til helseinstitusjoner over hele landet.

Solli forteller at den spesielle situasjonen med strenge smittevernkrav under koronakrisen har skapt et enormt behov for beskyttelsesutstyr. – Det ble raskt klart for oss at ansiktsvisirer er et produkt som er egnet for produksjon hos norske bedrifter, og vi ser at prisene ikke skiller seg vesentlig fra de utenlandske produsentene, sier hun.

I løpet av de siste ukene har norsk helsevesen inngått en rekke avtaler med ulike norske virksomheter for produksjon og leveranser av smittevernutstyr. Eksempelvis er det bestilt 600.000 engangs smittefrakker, 200.000 operasjonsluer og 1,7 millioner ansiktsvisirer fra norske produsenter, leveranser som kommer i tillegg til utstyr som importeres.

CopyCat har etablert to produksjonslinjer på Billingstad for produksjon og pakking av ansiktsvisirer, opprettet i et samarbeid mellom CopyCat og Nautilus Subsea. Det gjennomsiktige visiret skjæres ut automatisk på et skjærebord, mens det manuelle arbeidet består i montering og pakking. De to linjene arbeider uavhengig av hverandre som en ekstra forsikring mot smitte og karantenesituasjoner, og forsendelsen med de første 15.000 visirene er altså allerede levert.

Inspirert av TV-serien 71 grader nord kalte de to produksjonslinjene teamene sine for Nordkapp og Lindesnes. Disse to lagene arbeider uavhengig av hverandre, og har allerede ferdigstilt de første 15.000 visirene i leveransen til Helse Sør-Øst.

Daglig leder i CopyCat, Geir Thorbjørnsen, er glad for at CopyCat tok grep umiddelbart da krisen inntraff. – Sammen med Nautilus Subsea utviklet vi prototyper og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Medarbeiderne tok utfordringen og det er mange som har bidratt, da er det selvsagt ekstra motiverende når det gir resultater. Prosessen har vært lærerik, og den viser at evne til omstilling og fleksibilitet betaler seg. Det tar vi med oss som en styrke videre når situasjonen etter hvert normaliserer seg, sier Geir Thorbjørnsen.

Les videre

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Ambisjoner utover bygda

Dersom du har bladd i et av de mange menighetsbladene fra distriktet eller blitt forbikjørt av en reklamefoliert bil på Dokka, er det stor sannsynlighet for at både blad og bildekor er produsert på Land Trykkeri as på Dokka.
Land Trykkeri (3)

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12