Omstilte produksjonen under koronakrisen

CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. Foto via CopyCat

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Kvalitet og leveringsdyktighet var viktige parametere da Sykehusinnkjøp HF vurderte de aktuelle leverandørene av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter.

Avdelingsleder ved Sykehusinnkjøp HF, Grete Teigset Solli, forteller at konkurransene ble gjennomført som hasteanskaffelser, der aktuelle produsenter ble invitert inn i konkurransen, i samråd med blant annet ulike bransjeorganisasjoner. – Vi har lagt vekt på innkjøpsfaglige kriterier som leveringsdyktighet, råvaretilgang og kvalitet, selvsagt i tillegg til pris. Av totalt 25 inviterte selskaper valgte vi til sist ut fire, deriblant CopyCat, forteller hun. De første 15.000 visirene er allerede levert fra CopyCat, til Helse Sør-Østs fordelingsenhet på Kløfta der de fordeles videre til helseinstitusjoner over hele landet.

Solli forteller at den spesielle situasjonen med strenge smittevernkrav under koronakrisen har skapt et enormt behov for beskyttelsesutstyr. – Det ble raskt klart for oss at ansiktsvisirer er et produkt som er egnet for produksjon hos norske bedrifter, og vi ser at prisene ikke skiller seg vesentlig fra de utenlandske produsentene, sier hun.

I løpet av de siste ukene har norsk helsevesen inngått en rekke avtaler med ulike norske virksomheter for produksjon og leveranser av smittevernutstyr. Eksempelvis er det bestilt 600.000 engangs smittefrakker, 200.000 operasjonsluer og 1,7 millioner ansiktsvisirer fra norske produsenter, leveranser som kommer i tillegg til utstyr som importeres.

CopyCat har etablert to produksjonslinjer på Billingstad for produksjon og pakking av ansiktsvisirer, opprettet i et samarbeid mellom CopyCat og Nautilus Subsea. Det gjennomsiktige visiret skjæres ut automatisk på et skjærebord, mens det manuelle arbeidet består i montering og pakking. De to linjene arbeider uavhengig av hverandre som en ekstra forsikring mot smitte og karantenesituasjoner, og forsendelsen med de første 15.000 visirene er altså allerede levert.

Inspirert av TV-serien 71 grader nord kalte de to produksjonslinjene teamene sine for Nordkapp og Lindesnes. Disse to lagene arbeider uavhengig av hverandre, og har allerede ferdigstilt de første 15.000 visirene i leveransen til Helse Sør-Øst.

Daglig leder i CopyCat, Geir Thorbjørnsen, er glad for at CopyCat tok grep umiddelbart da krisen inntraff. – Sammen med Nautilus Subsea utviklet vi prototyper og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Medarbeiderne tok utfordringen og det er mange som har bidratt, da er det selvsagt ekstra motiverende når det gir resultater. Prosessen har vært lærerik, og den viser at evne til omstilling og fleksibilitet betaler seg. Det tar vi med oss som en styrke videre når situasjonen etter hvert normaliserer seg, sier Geir Thorbjørnsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: