Omstilte produksjonen under koronakrisen

PUBLISERT: 14 mai 2020
OPPDATERT: 14 mai
CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. Foto via CopyCat

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Kvalitet og leveringsdyktighet var viktige parametere da Sykehusinnkjøp HF vurderte de aktuelle leverandørene av beskyttelsesvisirer til norske helseinstitusjoner. CopyCat ble valgt ut som én av fire produsenter.

Avdelingsleder ved Sykehusinnkjøp HF, Grete Teigset Solli, forteller at konkurransene ble gjennomført som hasteanskaffelser, der aktuelle produsenter ble invitert inn i konkurransen, i samråd med blant annet ulike bransjeorganisasjoner. – Vi har lagt vekt på innkjøpsfaglige kriterier som leveringsdyktighet, råvaretilgang og kvalitet, selvsagt i tillegg til pris. Av totalt 25 inviterte selskaper valgte vi til sist ut fire, deriblant CopyCat, forteller hun. De første 15.000 visirene er allerede levert fra CopyCat, til Helse Sør-Østs fordelingsenhet på Kløfta der de fordeles videre til helseinstitusjoner over hele landet.

Solli forteller at den spesielle situasjonen med strenge smittevernkrav under koronakrisen har skapt et enormt behov for beskyttelsesutstyr. – Det ble raskt klart for oss at ansiktsvisirer er et produkt som er egnet for produksjon hos norske bedrifter, og vi ser at prisene ikke skiller seg vesentlig fra de utenlandske produsentene, sier hun.

I løpet av de siste ukene har norsk helsevesen inngått en rekke avtaler med ulike norske virksomheter for produksjon og leveranser av smittevernutstyr. Eksempelvis er det bestilt 600.000 engangs smittefrakker, 200.000 operasjonsluer og 1,7 millioner ansiktsvisirer fra norske produsenter, leveranser som kommer i tillegg til utstyr som importeres.

CopyCat har etablert to produksjonslinjer på Billingstad for produksjon og pakking av ansiktsvisirer, opprettet i et samarbeid mellom CopyCat og Nautilus Subsea. Det gjennomsiktige visiret skjæres ut automatisk på et skjærebord, mens det manuelle arbeidet består i montering og pakking. De to linjene arbeider uavhengig av hverandre som en ekstra forsikring mot smitte og karantenesituasjoner, og forsendelsen med de første 15.000 visirene er altså allerede levert.

Inspirert av TV-serien 71 grader nord kalte de to produksjonslinjene teamene sine for Nordkapp og Lindesnes. Disse to lagene arbeider uavhengig av hverandre, og har allerede ferdigstilt de første 15.000 visirene i leveransen til Helse Sør-Øst.

Daglig leder i CopyCat, Geir Thorbjørnsen, er glad for at CopyCat tok grep umiddelbart da krisen inntraff. – Sammen med Nautilus Subsea utviklet vi prototyper og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Medarbeiderne tok utfordringen og det er mange som har bidratt, da er det selvsagt ekstra motiverende når det gir resultater. Prosessen har vært lærerik, og den viser at evne til omstilling og fleksibilitet betaler seg. Det tar vi med oss som en styrke videre når situasjonen etter hvert normaliserer seg, sier Geir Thorbjørnsen.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Brectus – hvor femårsplaner virker

Brectus i Moss har de siste par årene blitt mer produksjonsbedrift. Det betyr kortere leveringstid og større pågang fra forhandlerkunder innen media og reklame. Bedriften har også en god posisjon som leverandør til grafiske virksomheter.
Heidi-Hoen-Brectus

Norgespremiere for Plockmatics nye DigiFold Ultra

På Drupa i fjor drysset Plockmatic ut nyheter, ikke minst en oppgradert versjon av Morgana DigiFold Ultra. Den vises nå i Norge for første gang.
Plockmatic-1-1024x683