Når skal vi møtes?

PUBLISERT: 18 juni 2020
OPPDATERT: 18 juni
Den store messehallen på Hellerudsletta står tom i år

95,2 prosent av de produserende foretakene ser positivt på å komme til en lokal norsk Sign& Print messe i september neste år. Det sto klart da vi leste resultatet av en forespørsel til grafiske og signforetak fra nord til sør og fra små til store firmaer.

Vi spurte også om man kan tenke seg å delta på en konferanse i løpet av høsten. Her svarte bare 31 prosent at dette var noe de kunne tenke seg. Når 69 prosent av våre lesere ikke vil ha fysiske møter i høst, så tar vi konsekvensen av det.

Men også når det gjelder konferansene på messen neste år, så kommer vi til å avsette dobbelt så store lokaler, slik at det skal være god plass mellom stolene. Behovet for ny kunnskap er meget stort og dette skal tilgodeses – i høst digitalt og på messen om et år, med å holde avstand.

76,2 prosent av de som svarte, kan tenke seg å reise til Drupa i april neste år. Xerox og Bobst har meddelt at de ikke stiller ut, men for øvrig har vi ikke hørt om noen avhopp fra neste års Drupa.

Endelig spurte vi om våre lesere kan tenke seg å dra til Fespa i Madrid den 6.-8. oktober i år. Der var det 21,4 prosent som svarte ja og 78,6 prosent som ikke kunne tenke seg en slik reise. Ettersom ingen leverandører inngikk i svargruppen, så er det altså slik at hvert femte produserende foretak kan tenke seg å reise til Madrid i høst, for å delta på Fespa.

Tyskland har besluttet at ingen events får tillatelse til å gjennomføres før 1. november. Så det er nok fortsatt usikkert om det overhodet blir noe av Fespa i høst.

Når vi snakker med leverandørene merker vi en generell trend at trykkeriene har blitt hardere rammet av koronatiden enn skiltmakerne. Men det er store forskjeller. De som bygger messer og arrangementer har det stendødt mens de med skjærebord har hatt fullt opp med å lage beskyttelsesutstyr, gulvmerker og pleksiglassplater.

Her er alle svarene i undersøkelsen:

Kan du tenke deg å dra på Fespa i Madrid den 6.-8. oktober i år?
Ja 21,4 % Nei 78,6 %

Kan du tenke deg å dra på en konferanse nå i høst?
Ja 31,0 % Nei 69 %

Kan du tenke deg å dra på Drupa i Düsseldorf den 20.-30. april neste år?
Ja 76,2 % Nei 23,8 %

Kan du tenke deg å dra på Sign & Print i Oslo den 15.-16. september 2021 – altså om drøyt ett år?
Ja 95,2 % Nei 4,8 %

Er det viktig at også Promotion inngår i messen i Oslo neste år?
Ja 52,4 % Nei 47,6 %

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_