Når skal vi møtes?

PUBLISERT: 18 juni 2020
OPPDATERT: 18 juni
Den store messehallen på Hellerudsletta står tom i år

95,2 prosent av de produserende foretakene ser positivt på å komme til en lokal norsk Sign& Print messe i september neste år. Det sto klart da vi leste resultatet av en forespørsel til grafiske og signforetak fra nord til sør og fra små til store firmaer.

Vi spurte også om man kan tenke seg å delta på en konferanse i løpet av høsten. Her svarte bare 31 prosent at dette var noe de kunne tenke seg. Når 69 prosent av våre lesere ikke vil ha fysiske møter i høst, så tar vi konsekvensen av det.

Men også når det gjelder konferansene på messen neste år, så kommer vi til å avsette dobbelt så store lokaler, slik at det skal være god plass mellom stolene. Behovet for ny kunnskap er meget stort og dette skal tilgodeses – i høst digitalt og på messen om et år, med å holde avstand.

76,2 prosent av de som svarte, kan tenke seg å reise til Drupa i april neste år. Xerox og Bobst har meddelt at de ikke stiller ut, men for øvrig har vi ikke hørt om noen avhopp fra neste års Drupa.

Endelig spurte vi om våre lesere kan tenke seg å dra til Fespa i Madrid den 6.-8. oktober i år. Der var det 21,4 prosent som svarte ja og 78,6 prosent som ikke kunne tenke seg en slik reise. Ettersom ingen leverandører inngikk i svargruppen, så er det altså slik at hvert femte produserende foretak kan tenke seg å reise til Madrid i høst, for å delta på Fespa.

Tyskland har besluttet at ingen events får tillatelse til å gjennomføres før 1. november. Så det er nok fortsatt usikkert om det overhodet blir noe av Fespa i høst.

Når vi snakker med leverandørene merker vi en generell trend at trykkeriene har blitt hardere rammet av koronatiden enn skiltmakerne. Men det er store forskjeller. De som bygger messer og arrangementer har det stendødt mens de med skjærebord har hatt fullt opp med å lage beskyttelsesutstyr, gulvmerker og pleksiglassplater.

Her er alle svarene i undersøkelsen:

Kan du tenke deg å dra på Fespa i Madrid den 6.-8. oktober i år?
Ja 21,4 % Nei 78,6 %

Kan du tenke deg å dra på en konferanse nå i høst?
Ja 31,0 % Nei 69 %

Kan du tenke deg å dra på Drupa i Düsseldorf den 20.-30. april neste år?
Ja 76,2 % Nei 23,8 %

Kan du tenke deg å dra på Sign & Print i Oslo den 15.-16. september 2021 – altså om drøyt ett år?
Ja 95,2 % Nei 4,8 %

Er det viktig at også Promotion inngår i messen i Oslo neste år?
Ja 52,4 % Nei 47,6 %

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324