Ellco etikett går så det suser

PUBLISERT: 25 juni 2020
OPPDATERT: 25 juni
Ellco Etikett er blant flere trykkeribedrifter som fikk ordrebøkene fulle like etter at Norge ble stengt ned i mars.

Ellco Etikett på Gjelleråsen var forleden gjenstand for en artikkel i Dagens Næringsliv i forbindelse med at de i dagens koronasituasjon har måttet kjøre doble skift på grunn av økt etterspørsel.

Den økte etterspørselen er på selvklebende etiketter for avstandsmerking i butikkene. – Vi har opplevd en eksplosjonsartet etterspørsel, sier Christian Egedius i Ellco Etikett til DN. Etikettprodusenten har levert mer enn tre millioner «koronarettede» etiketter. Og da avstanden mellom folk ifølge helsemyndighetene skulle reduseres fra to til en meter resulterte dette i nye bestillinger.

Til Dagens Næringsliv fortelles det om overtid, doble skift og maskiner som har gått nonstop fra fem om morgenen til elleve om kvelden.

Artikkelen forteller også om Bedriften Profil Grafisk i Østre Toten som hadde permittert rundt 75 prosent av de ansatte før de omstilte seg for å lage merker for å hindre smittespredning i april.

Artikkelen ligger ute til fri lesning på Dagens Næringsliv

Les videre

Satser 100 millioner på nytt etikettrykkeri

I den lille byen Kattarp, en drøy kilometer nord for Helsingborg skjer det noe merkelig. På en idyllisk gård kranset av eple- og pæretrær bygges et helt nytt etikettproduserende selskap fra bunnen av, og det investeres mye penger.
NicEtikett

Langsom overgang til Kong Charles pengesedler

Det er et veldig godt bilde på betydningen av sedler i det moderne samfunn når Bank of England presenterer de nye sedlene med portrettet av kong Charles den tredje.
britisk-pund

Folie for tøffe tak

Hexis har utviklet en folie for virkelig tøffe tak. Den er betydelig tykkere enn de vanlige og har en veldig sterk heftemasse. Tilhørende laminat beskytter slik at trykket ikke blir skadet på for eksempel crossmotorsykler eller arbeidsmaskiner i tøffe miljøer.
2

Agfa sluttfører oppkjøp: ”Et stort skritt”

Agfa-gruppen kunngjorde under FESPA at oppkjøpet av britiske Inca Digital Printers er fullført, etter at det ble godkjent av konkurransemyndighetene. Et oppkjøp som ifølge selskapet skal være en vekstmotor innen digital høyhastighetstrykk i markeder med emballasjetrykk og innen visuell kommunikasjon.
IMG_7281

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag