Hvordan ble stående standarden?

Pelle Johansson og Bo Larson i Plockmatics utviklingsavdeling, hvor de har tilgang til forhåndsserier av kommende produksjonsmaskiner. Her blir Plockmatics maskiner utviklet og testet online i flere måneder før nye printere lanseres på messer og arrangementer.

Øynene våre sitter ved siden av hverandre og er fokusert på å se ting horisontalt. Kinoer, TV-skjermer og datamaskiner har alle horisontale skjermer. Hvordan kunne bøker da få en standard som sto?

For å søke etter svaret på spørsmålet ovenfor, må vi gå langt tilbake i tid. Etter at bøker ble skrevet på ruller i flere tusen år, ble de første trykte bøkene med sider laget i Kina i 868. 600 år senere trykte Gutenberg Bibelen i Tyskland. Det var tekster som gjaldt. Da ønsker øyet linjer med maksimalt 70 tegn på hver, for å gjøre det lettere å finne ned til linjen nedenfor og lese videre. Derfor var det logisk at sidene ble stående.

Hvis vi derimot ser på gamle bøker med koppergraveringer og litografier, ser vi at dersom de hovedsakelig var bildebøker, så var formatet horisontalt. Det var best å vise bilder slik.

Bilde eller tekst
Kommer det en ny standard? I det som skrives ut i dag er det omtrent 50/50 hva som hovedsakelig er bildebasert – eller teksttungt. De teksttunge produktene har ikke noen fordel av å skifte til liggende, med mindre du er ute etter en spesiell effekt, for eksempel å ha to standardkolonner og en liten sidesøyle for notater. Eller hvis du blander bilder og tekster.

Men for de mange firmabrosjyrene som hovedsakelig handler om å vise bilder, vil det nye, horisontale formatet være viktig. Muligheten for å lage fantastiske verk med sider som er 30 x 30 centimeter gir et spredningsformat på 60 centimeter i bredden og 30 centimeter i høyden.

Fremtidens format
Hvis du vil forstå hvor kraftig dette er – eller enkelt vil illustrere det for kundene dine – legg tre A4-er ved siden av hverandre. Der har du det åpne formatet som om noen år vil kunne tilbys av de fleste trykkeriene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny, åpen og uavhengig plattform

Tekst: Lis Lykke | Foto: skjermbilde

Trykkerienes utfordringer i dag inkluderer å drive en kostnadseffektiv produksjon, der opplagene blir mindre og mer varierte. Samtidig må også samarbeidet med kunden styres så effektivt som mulig. Løsningen er å etablere helautomatiske, integrerte prosesser på tvers av selskapets grenser som gjør arbeidsflyt og transaksjoner mellom printere, programvareleverandører, utstyrsprodusenter og leverandører mye, mye enklere, skriver Heidelberg i en pressemelding.

Publisert av: 

Canon lanserer i dag et oppdatert utvalg ColorWave- og PlotWave-modeller

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Lanseringshøsten fortsetter for Canon, som i dag lanserte oppdaterte storformatskrivere i ColorWave- og PlotWave-seriene. Lanseringen består av tre ColorWave-modeller (3600, 3800 og 9000) og fem sort-hvitt PlotWave-modeller (3000, 3500, 5000, 5500 og 7500).

Publisert av: 

Horizon: Virtuell lansering

Tekst: Søren Winsløw |

Horizon inviterer til deres første virtuelle produktlansering. Den 29. og 30. september vil du på Finishing First oppleve lanseringen av ikke mindre enn tre nye etterbehandlingssystemer fra Horizon. Det dreier seg om de to limbinderne BQ-270V og BQ-500 samt trekantstrimmeren HT-300. Dette er de første maskinene i den nye iCE-serien som presenteres sammen med den sky-baserte arbeidsflyt-programvaren iCE-LiNK.

Publisert av: 

Ny arkmatet IMAGEpress fra Canon

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Canon mener de har hevet produktivitetsstandaren opp et nivå med lanseringen av imagePRESS C10010VP-serien. De mener at dette er den ultimate løsningen for høyvolummiljøer som alltid anstrenger seg for å oppnå mer. Større volumer, flere bruksområder, høyere kvalitet og større gevinst utloves.

Publisert av: