Hvordan ble stående standarden?

PUBLISERT: 15 september 2020
OPPDATERT: 15 september
Pelle Johansson og Bo Larson i Plockmatics utviklingsavdeling, hvor de har tilgang til forhåndsserier av kommende produksjonsmaskiner. Her blir Plockmatics maskiner utviklet og testet online i flere måneder før nye printere lanseres på messer og arrangementer.

Øynene våre sitter ved siden av hverandre og er fokusert på å se ting horisontalt. Kinoer, TV-skjermer og datamaskiner har alle horisontale skjermer. Hvordan kunne bøker da få en standard som sto?

For å søke etter svaret på spørsmålet ovenfor, må vi gå langt tilbake i tid. Etter at bøker ble skrevet på ruller i flere tusen år, ble de første trykte bøkene med sider laget i Kina i 868. 600 år senere trykte Gutenberg Bibelen i Tyskland. Det var tekster som gjaldt. Da ønsker øyet linjer med maksimalt 70 tegn på hver, for å gjøre det lettere å finne ned til linjen nedenfor og lese videre. Derfor var det logisk at sidene ble stående.

Hvis vi derimot ser på gamle bøker med koppergraveringer og litografier, ser vi at dersom de hovedsakelig var bildebøker, så var formatet horisontalt. Det var best å vise bilder slik.

Bilde eller tekst
Kommer det en ny standard? I det som skrives ut i dag er det omtrent 50/50 hva som hovedsakelig er bildebasert – eller teksttungt. De teksttunge produktene har ikke noen fordel av å skifte til liggende, med mindre du er ute etter en spesiell effekt, for eksempel å ha to standardkolonner og en liten sidesøyle for notater. Eller hvis du blander bilder og tekster.

Men for de mange firmabrosjyrene som hovedsakelig handler om å vise bilder, vil det nye, horisontale formatet være viktig. Muligheten for å lage fantastiske verk med sider som er 30 x 30 centimeter gir et spredningsformat på 60 centimeter i bredden og 30 centimeter i høyden.

Fremtidens format
Hvis du vil forstå hvor kraftig dette er – eller enkelt vil illustrere det for kundene dine – legg tre A4-er ved siden av hverandre. Der har du det åpne formatet som om noen år vil kunne tilbys av de fleste trykkeriene.

Les videre

Ålgård Offset: «Vi heier på papiret»

Det startet i 1980, "langt ute på landet", med en Heidelberg Vinge og en arkmaskin med en farge. Ålgård Offset har siden vokst fra 1 million kroner i omsetning i året til 1 million om dagen gjennom kontinuerlig utvikling. Bare det siste året har selskapet skiftet ledelse, gjort oppkjøp og investert i en ny stiftlinje.
Ålgård Offset

Tonerpresse øker tempoet for Mediehuset Andvord

I løpet av første halvdel av 2024 har Ricoh Norge solgt syv maskiner av den nye flaggskipsmodellen i tonersegmentet, Ricoh Pro C9500. En av disse står nå hos Mediehuset Andvord.
– Funksjonalitet og pris var avgjørende i beslutningen, sier Lars Andresen, forretningsutvikler hos Andvord.
Andvord toner 1

Kreative idéer viktigere enn maskiner for pigg 125-åring

DataTrykk i Stavanger har en historie helt tilbake til 1899. I mange år var det et tradisjonelt trykkeri, men for åtte år siden kastet de ut offsetpressene og staket ut en helt ny retning for familiebedriften.
Hilde Lars 1

Store tidsbesparelser med automatisk skjæring

Fra manuelt arbeid med linjal og skalpell til en digital automatisk løsning som ikke bare sparer tid, men også tilbyr nye forretningsmuligheter. Besøket på Drupa i vår ga flere positive effekter for CopyCats avdeling i Oslo sentrum.
Fredrik Espen

Siste nytt

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon

Flying start for Epsons etikettsatsing

Epson har produsert etikettpresser i over et tiår, men i Norden har selskapets fokus vært mer på tradisjonell trykking. Inntil nå. For rundt et år siden ble det også gjort en etikettsatsing her nord.
Epson-1-1024x683 (1)

En sømkunde kan gå herfra med ideer innen DTF eller laser

I 2022 kjøpte Scantimagruppen en del av ACP Systems. Til sammen vokste forretningsområdet innen produksjons- og merkingindustrien mellom selskapene.
Induktatechnologies3

Lexit viste ny løsning for 2D-strekkoder

Lexit Group tilbyr løsninger for digitale etiketter og industriell merking. På Scanpack viste de en helt ny maskin fra den franske partneren Markem Imaje.
Lexit-1-1024x683