Klar for Colorado i Haugesund

Klar for nye oppdrag. Haakon Soland (t.v.) og Jostein Rasmussen gleder seg til å sette sin nye Colorado 1650 i produksjon.

Hos Tonjer Skilt & Dekor er en splitter ny Canon Colorado 1650 nettopp transportert inn kjøreporten. Produksjonsleder og partner Haakon Soland er trygg på at det er en investering som vil skape konkurransefortrinn de neste årene.

– Det er vi ikke i tvil om. Colorado 1650 passer perfekt til vår produksjon av skilt og miljødekor. Når blekkforbruket reduseres til en tredel og vi samtidig slipper lamineringskostnadene, er det åpenbart at Colorado representerer et klokt valg for oss, både når det gjelder kvalitet og økonomi, sier Haakon Soland. Han vet hva han snakker om, etter over 20 år i bransjen og med ti foregående storformatmaskiner fra Canon og Océ.

Kolleger, ikke konkurrenter
Det er snart 20 år siden Haakon Soland og Jostein Rasmussen etablerte Tonjer Skilt & Dekor. Rundt 70 prosent av oppdragene utføres for reklamebyråer og andre grafiske bedrifter på Vestlandet, i tillegg til oppdrag for sluttbrukere over hele landet. Soland opplever at den grafiske bransjen er mer seriøs enn noen gang.

– Her er det utelukkende seriøse aktører, og vi definerer alle som kolleger og ingen som konkurrenter. Trusselen er utenlandsaktørene, derfor handler det også om å ta i bruk teknologi som gir lavest mulig produksjonskostnader og samtidig kvalitet som tilfredsstiller kravstore kunder. Canon Colorado 1650 blir et viktig bidrag til dette, med lave forbrukskostnader og teknologi som produserer med høy hastighet og samtidig med minimalt tilsyn. Canon har implementert de smarteste løsningene for ripping, kalibrering og fargejustering, slik at alt går på skinner og et nytt opplag er identisk med det foregående. Maskinene er snart smartere enn oss mennesker, sier Haakon Soland med et smil.

Hva er det som gjør at dere hele tiden kommer tilbake til Canon når dere har behov for ny teknologi?

– Kombinasjonen av mennesker, bedriftskultur og selvsagt tekniske løsninger. Vi opplever hele tiden at det er høyt servicenivå lokalt, både fra teknikere og fra salgspersonell. Dessuten falt mye på plass teknologisk da Océ ble en del av Canon, oppsummerer produksjonslederen hos den offensive Haugesundbedriften med sju medarbeidere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: