Klar for Colorado i Haugesund

PUBLISERT: 10 desember 2020
OPPDATERT: 10 desember
Klar for nye oppdrag. Haakon Soland (t.v.) og Jostein Rasmussen gleder seg til å sette sin nye Colorado 1650 i produksjon.

Hos Tonjer Skilt & Dekor er en splitter ny Canon Colorado 1650 nettopp transportert inn kjøreporten. Produksjonsleder og partner Haakon Soland er trygg på at det er en investering som vil skape konkurransefortrinn de neste årene.

– Det er vi ikke i tvil om. Colorado 1650 passer perfekt til vår produksjon av skilt og miljødekor. Når blekkforbruket reduseres til en tredel og vi samtidig slipper lamineringskostnadene, er det åpenbart at Colorado representerer et klokt valg for oss, både når det gjelder kvalitet og økonomi, sier Haakon Soland. Han vet hva han snakker om, etter over 20 år i bransjen og med ti foregående storformatmaskiner fra Canon og Océ.

Kolleger, ikke konkurrenter
Det er snart 20 år siden Haakon Soland og Jostein Rasmussen etablerte Tonjer Skilt & Dekor. Rundt 70 prosent av oppdragene utføres for reklamebyråer og andre grafiske bedrifter på Vestlandet, i tillegg til oppdrag for sluttbrukere over hele landet. Soland opplever at den grafiske bransjen er mer seriøs enn noen gang.

– Her er det utelukkende seriøse aktører, og vi definerer alle som kolleger og ingen som konkurrenter. Trusselen er utenlandsaktørene, derfor handler det også om å ta i bruk teknologi som gir lavest mulig produksjonskostnader og samtidig kvalitet som tilfredsstiller kravstore kunder. Canon Colorado 1650 blir et viktig bidrag til dette, med lave forbrukskostnader og teknologi som produserer med høy hastighet og samtidig med minimalt tilsyn. Canon har implementert de smarteste løsningene for ripping, kalibrering og fargejustering, slik at alt går på skinner og et nytt opplag er identisk med det foregående. Maskinene er snart smartere enn oss mennesker, sier Haakon Soland med et smil.

Hva er det som gjør at dere hele tiden kommer tilbake til Canon når dere har behov for ny teknologi?

– Kombinasjonen av mennesker, bedriftskultur og selvsagt tekniske løsninger. Vi opplever hele tiden at det er høyt servicenivå lokalt, både fra teknikere og fra salgspersonell. Dessuten falt mye på plass teknologisk da Océ ble en del av Canon, oppsummerer produksjonslederen hos den offensive Haugesundbedriften med sju medarbeidere.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324