EDP Awards: Detta er årets beste produkter og løsninger

Ved EDP Awards 2020 ble 29 produkter og løsninger tildelt pris. Ekspertjuryen, den tekniske komiteen, inkluderte Herman Hartman, SignPro Benelux, Mike Horsten, konsulent hos Texsmart.nl (bildet) og Igor Terentyev, utgiver av Publish Russia.

Vinnerne av EDP Awards 2020 er kunngjort. Det falt et prisregn over totalt 29 produkter og løsninger i fem hovedkategorier med alt for trykkeren – programvare og maskinvare, små og store trykkmaskiner for etterbehandling og forbruksvarer. Sign & Print gir deg hele listen over vinnere.

– I år fant prisutdelingen sted heldigitalt. Dette hindret imidlertid ikke produsentene i å sende inn mange interessante nye produkter. Mye var planlagt for Drupa, men ble i stedet overlevert til juryen for EDP Awards, forklarte Sign & Prints ansvarlige forlegger Peter Ollén, som også er nestleder i European Digital Press Association (EDP), i sin åpningstale.

I løpet av normale år finner prisutdelingen faktisk sted i mai eller juni, men i år har covid-19 forsinket både evalueringene og prisene. Det var tross alt 29 priser til slutt – og 14. gang på rad at EDP-prisene ble delt ut, sier juryleder Herman Hartman, som til daglig er sjefredaktør for SignPro Benelux.

Undersøkt på grunnlag av flere kriterier
Juryen av eksperter – den tekniske komiteen – inkluderte i år Herman Hartman, Mike Horsten, konsulent på texsmart.nl og Igor Terentyev, utgiver av Publish Russia. Sammen gjennomgikk de nøye alle mottatte bidrag og evaluerte dem basert på kriterier som graden av innovasjon, ytelse, pris og brukervennlighet.

– Den største vanskeligheten var at vi ikke kunne se alle produktene live, noe vi er vant til i vår bransje. Dette medførte at vi måtte undersøke mer, og vi hadde mange online møter med produsentene og prøvde å finne brukere av produktene for å få en følelse av om produktene virkelig var noe å ha, sier jurymedlem Mike Horsten.

– Vi vurderte ikke bare produktens tekniske parametere, men stilte også strategiske spørsmål om hva produktene virkelig gir brukeren, hva det betyr for bransjen når du også ser noen år fremover.

29 priser ble delt ut i fem hovedkategorier i årets utgave av EDP Awards.

Dette preger vinnerne
Mike Horsten svarer på sitt eget spørsmål hvorfor for eksempel Chili Publisher vant i kategorien beste layout, design og redigeringssystem:

– Det er flere malbaserte løsninger som alle ligner på hverandre. Så hvorfor chili? Fordi det er enkelt for brukeren å bruke, selv om prosessene bak det er komplekse. Men brukeren trenger ikke å vite hva som skjer i bakgrunnen, det må være enkelt for brukeren å bruke programvaren. Og Chili gjorde en god jobb. Etter installasjonen kan du begynne å designe umiddelbart, og det ser likt ut overalt i virksomheten, sier spesialisten.

Han fortsetter i fargestyring der Onyx 19 var vinneren.

– Det er en ripp, men det er ikke den avgjørende faktoren. Geniet med det er muligheten til å gjøre fargestyring via Datalink uten å måtte kalibrere på nytt. Dette er spesielt viktig når du har flere systemer. Programvaren gjør det nå automatisk – og det sparer mye tid, oppsummerer han det andre eksemplet.

Corona ga oss muligheten til å se produktene på en helt annen måte. I tillegg nominerte den tekniske komiteen i år flere bidrag som endte som vinnere i individuelle kategorier, noe som understreker viktigheten av EDP Awards som en uavhengig konkurranse. Og: Innsendte konkurranseoppføringer som ennå ikke var fullt utviklet, og dermed ikke tilgjengelig på grunn av koronapandemien, ble henvist til neste runde av EDP Awards 2021.

Trender kan ses i produktene
Også interessante er trendene som kan hentes fra de innsendte produktene, og som Mike Horsten møter i sitt arbeid som konsulent:

– Den første trenden er optimalisering av produksjonsprosesser. Fremfor alt spiller arbeidsflyten, men også etterbehandlingen, en stadig viktigere rolle for å kunne utnytte trykkpressens muligheter fullt ut. Den andre trenden dreier seg om bruksområder: Her er hjemmedekor spesielt etterspurt, enten det er tapet, gardiner eller møbelfolie. Det handler om å gjøre livet mer behagelig og med individuell design. Dette har blitt styrket under koronaen.

Hjeminnredning er en viktig trend når det gjelder applikasjoner, som tapet og folier. Foto: Pixabay.com/Victoria Borodinova

– Men emballasje er også en viktig trend i applikasjoner. I tillegg til korte serier blir det stadig viktigere at emballasje også kan brukes som fraktemballasje slik at du ikke trenger å legge en boks i en eske, forklarer Horsten

Den tredje store trenden er personalisering:

– Denne trenden har eksistert lenge, men du kan se at den nå også har nådd hjemmeprodukter eller klær, som t-skjorter.

– Fra et teknisk synspunkt merkes det også at tonerteknikker i økende grad blir erstattet av inkjet.

Profitt gir muligheter for markedsføring
I følge jurymedlem er viktigheten av EDP-prisen høy, spesielt i krisetider.

– Jeg tror at EDP Awards er en av få prisene i Europa som virkelig betyr noe fordi de blir gitt rett og ærlig. Du kan være stolt av å vinne en pris, dels fordi en innsendt bidrag ikke automatisk garanterer en premie, dels fordi produktet blir evaluert basert på et stort antall forskjellige kriterier.

Han anbefaler også vinnende selskaper å tenke på hvordan de bruker premien sin:

– Det er noen som bare legger troféet sitt i skapet og andre som bygger en markedsføringskampanje rundt det og gjør det til en snakkis.

Fotnote: En fullstendig oversikt over konkurransen og de innsendte produktene og løsningene samt ekspertjuryens respektive vurderinger finner du i denne dokumentasjonen, her og her (PDFer).

Tekst: Judith Grajewski, oversettelse: Roger Stormo

Nedenfor følger alle vinnerne av EDP Awards 2020 på et brett:

SOFTWARE/HARDWARE
Best layout, design and editing system: Chili Publish | Chili Publisher
Best color management solution: Onyx | Onyx 19
Best workflow technology: Durst | Durst Workflow
Best MIS / ERP system: Dataline | MultiPress e-calculator
Best special application software: EFI | FreeForm Create
Best print and finishing support tool: Bobst | Large Format Digital Inspection Table

PRINT
Large/Wide Format Printing
Best roll-to-roll printer < 170 cm: Mimaki | UJV100-160
Best roll-to-roll printer < 320 cm: Agfa | Oberon RTR3300 Best roll-to-roll printer > 320 cm: EFI | Vutek D Series
Best flatbed/hybrid printer < 250 sqm/h: EFI | Vutek 32h Best flatbed/hybrid printer > 250 sqm/h: Durst Rho 2500
Best print & cut solution: Roland DG | Versa UV LEC2-300
Best object printer: Mutoh | XpertJet 461UF / 661UF
Best textile printer roll-to-roll > 100 sqm/h: Mtex| Falcon
Best direct to garment printer: Roland | Texart Xt-640S-DTG

Commercial Printing
Best cutsheet color A4 to B3: Xerox | PrimeLink C9070
Best cutsheet color up to SRA 3 < 499.000 A4/month: Ricoh | Pro C5300s
Best cutsheet color up to SRA 3 > 500.000 A4/month: Kyocera | TASKalfa Pro 15000c
Best cutsheet color B3 +: Canon | varioPrint IX-series
Best combined label and flexible packaging printer: Bobst | Master DM5

INDUSTRIAL SOLUTIONS IN PRINT & FINISHING
Best corrugated solution: Highcon | Beam 2C
Best wall paper production solution: Fotoba | XLD 170 WP
Best print head: Memjet | DuraFlex

FINISHING & ENHANCEMENT
Best digital wide format cutting solution: Summa | L3214
Best webfeed finishing solution: Tecnau | Stack 5251
Best enhancement solution: Klieverik | GTC111-5400

CONSUMABLES (INKS AND SUBSTRATES)
Best environmental ink/toner: Kodak | NexPress antimicrobial clear ink
Best coating and varnish: Kornit | NeoPigment Robusto softener
Best substrate: Neenah Coldenhove | Texcol

Tags: ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Skoleverket favoriserer digitale løsninger til tross for at forskningen viser at papir er best

Tekst: Roger Stormo |

I en artikkel før jul retter magasinet Kapital søkelyset mot innkjøpet av læremidler i skolen. På fire år fra 2015 til 2019 økte digitalandelen fra 11 til hele 34 prosent. Forskning tilsier imidlertid at innlæring er mye bedre når man leser fra papir enn fra digitale medier. Hva er det som gjør at skoleverket ikke lytter til forskning i dette spørsmålet?

Publisert av: 

Sign&Print Connect: Konica Minolta viser bredden

Tekst: Claes Nordström |

Nye maskiner, programvare og etterbehandlingsløsninger. Det blir den røde tråden når Konica Minolta lader opp for Sign & Print Connect: – Vi vil fortsette med det vi gjorde på forrige Sign & Print Scandinavia da vi slo på stortromma – at vi er så mye mer, sier sjef for forretningsområdet, Roy Spennare.

Publisert av: 

Trykt elektronikk på fremmarsj

Tekst: Roger Stormo |

Trykkeribransjen kan gjøre mer enn kommersielle jobber, emballasje eller storformatplakater. Trykt elektronikk er en milliardindustri og kommer mer og mer i fokus, spesielt trykte og fleksible sensorer. Sign & Print spør Matthew Dyson, teknisk analytiker i ID Tech Ex, om hvilke trykkerier som kan dra nytte av denne utviklingen, og hvilken kunnskap som kreves.

Publisert av: 

Antalis: Fokus på miljø og storformat

Den grafiske leverandøren Antalis vil finpusse til siste detalj på hva de vil vise fra sitt sortiment, når de stiller ut på den digitale messen Sign & Print Connect. Det er imidlertid sikkert at leverandøren av papir, emballasjeløsninger og materialer for trykking vil fokusere på to deler – storformat og miljø. – Vi snakker om […]

Publisert av: 

På agendaen: Tekstil-, etikett- og emballasjetrykk

Tekst: Claes Nordström |

Lars Haargard, landssjef for Oki i Danmark, sier at de har gjennomgått en stor strategiendring, fra en vanlig produsent av printere til en spesialist innen utvalgte trykkløsninger. Det inkluderer flere for det grafiske segmentet. Han sier at tre hovedområder vil utgjøre selve kjerneinnholdet i selskapet når selskapet viser frem produkter på den digitale messen Sign & Print Connect 9-11. februar.

Publisert av: 

“Inspirerende, innovativt og severdig”

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Vi presenterer noen av utstillerne på den kommende Sign & Print Connect -messen 9.-11. februar. Den arrangeres av svenske Sign & Print, men er åpen for besøkende og utstillere fra hele Norden. I denne artikkelen forteller den svenske Canon-sjefen litt om deres planer for den virtuelle messen.

Publisert av: