Boken som kom hjem

LO i Trondheim er i ferd med å utgi det store historiske bokverket «Faglig Samorganisasjons historie 1870-2020» som skal ha et første opplag på 2000 eksemplarer. Oppdraget gikk til Pax forlag, og de tenkte å bestille boken fra et trykkeri i Litauen. Det reagerte oppdragsgiveren deres på. LO organiserer arbeidere i hele landet, og ønsker å holde hjulene i gang i norske trykkerier og trygge arbeidsplassene.

– Vi har ikke noe imot litauiske trykkeriarbeidere, sier John-Peder Denstad, leder av LO i Trondheim til Fri Fagbevegelse. –De gjør en bra jobb og er jo våre kamerater. Men vi mener det er viktig å ta vare på de trykkeriene og arbeidsplassene vi har her i landet og her i området. De mener de kan ta på seg slike trykkeoppdrag, og da må vi bruke dem, mener Denstad som også argumenterer med at kortreiste bøker er mindre belastende for miljøet.

LO Trondheim skjønner at det er noe dyrere å trykke lokalt og har derfor spyttet inn 65 000 kroner ekstra i prosjektet, for å kompensere. Det er likevel bare litt mer enn en tidel av hele budsjettet for bokverket, som er på 630 000 kroner. Det lokale trykkeriet som til slutt endte opp med trykkingen var BK Trykkpartner i Trondheim, som er veldig glad for oppdraget. De samarbeider blant annet med bokbinderiet Johnsen i Skien om innbinding av hardcoverbøker.

I et annet lokalt trykkeri, Fagtrykk i Trondheim jobber tidligere styreleder av Grafisk bransjeforening Ole Kristian Strand som daglig leder.  Han estimerer for Fri Fagbevegelse at handelslekkasjen innen grafisk industri er på fire milliarder kroner. Over én milliard kroner  av dette er bokproduksjoner.

Kilde: Fri Fagbevegelse

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Swissqprint støtter seg på mer ytelse og automatisering

Tekst: Roger Stormo |

Den sveitsiske storformatspesialisten SwissQprint lytter til sine kunder når det gjelder hastighet, automatisering og større brukermuligheter. Det er rulleprinteren Karibu som nå slippes i en raskere modell med tillegg som automatisk dobbeltsidig utskrift og neonblekk. Sign & Print går i dybden med nyhetene i et intervju med selskapets produktsjef Maurus Zeller.

Publisert av: