Om «Trykt i Norge» og koronaperioden

Bildet viser Fagtrykk-ansatte med Trykt i Norge trykksaker. Foto via Fagtrykk Trondheim

I et innlegg på Grafkom skriver Ole Strand i Fagtrykk Trondheim om «Trykt i Norge» og koronaperioden. Det dreier seg om nedgangen i omsetningen, men også om oppdrag som vender hjem igjen etter å ha vært trykt i utlandet tidligere.

I innlegget sier Strand at Fagtrykk havnet på ca. 20% ned fra normal omsetning i 2020. Forklaringen på nedgangen er bortfall av arrangementer og andre evenementer, så som som konserter og messer, skriver han, samt nedgangen i andre bransjer. Til tross for dette, og med hjelpepakke fra Staten gikk det relativt bra for bedriften.  Strand har følt det utfordrende å navigere seg gjennom et år med permitteringer og sprik mellom svarene fra NAV og styresmaktene. Tøffe valg har vært tatt, men han er fornøyd med de tillitsvalgte og ansatte i perioden, og viser til en bratt læringskurve som arbeidsgiver.

Strand tar deretter til orde for å finne tilbake til positiviteten og gleden på arbeidsplassen. Mye har forandret seg under pandemien, og han trekker der bl.a. produksjon av smittevernutstyr og nye produkter. Mulighetene må gripes, mener Strand. Han påpeker at Fagtrykk aldri før har hatt så mange boktitler som i 2020, og lufter ideen om at mange vordende forfattere endelig har hatt tid til å gjøre virkelighet av sine bokplaner. Bøkene som er trykt hos fagtrykk er alle merket med «Trykt i Norge»-logoen fra Grafisk Bransjeforening. Strand berømmer foreningen og sier at tiltaket knapt kunne ha kommet på et bedre tidspunkt for de grafiske bedriftene. Han mener også at reiserestriksjoner har resultert i opplagsfall, noe som har medført at hans bedrift har kunnet hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. «Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess,» sier han. Blant annet har Fagtrykk Trondheim produsert 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag, alle naturligvis merket med «Trykt i Norge». «Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte,» avslutter Strand innlegget sitt.

2 kommentare til “Om «Trykt i Norge» og koronaperioden”
  1. Veeeldig bra Ole. Så regner jeg med at det skal stå på UNDER/NED 20% av normal omsetning, ellers hadde det vel vært meget ille:)

    «Trykt i Norge» er nok det beste som har kommet fra bransjeforeningen på mange år. Veldig stor takk til Tom Norland som kom med ideen i sin tid, og takknemlig for å ha vært i styret da og vedtatt dette.

    Stå på alle sammen, «ALT blir bra» og vi kommer styrket ut på «den andre siden».

    Mvh. hilsen Sturla Fossum, daglig leder Lundblad

    1. Roger Stormo sier:

      Rettet opp ordlyden på de 20 prosentene!

Legg igjen en kommentar til Roger Stormo Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Luth Gruppen: Planlegger stand med CAD

Tekst: Roger Stormo | Foto: Luth Gruppen

Snart er det Sign, Print & Promotion messe, og hos Luth Gruppen har de bygget opp sin stand i et CAD-program og tester å flytte rundt maskinene så alt blir best mulig. Epsons siste modeller og det nyeste Summa skjærebordet er blant de tingene som skal lokke besøkerne.

Publisert av: 

Kommer fra Danmark med Kongsberg

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

Blant våre utstillere på den kommende Sign, Print & Promotion-messen på Xmeetingpoint, Hellerudsletta 20-21. oktober vil du stifte bekjentskap med den danske firmaet Artwork Systems Nordic A/S. De distribuerer skjærebord fra Kongsberg Precision Cutting systemer og programvare samt CDI fra Esko.

Publisert av: 

Xaar med nytt printhode

Tekst: Roger Stormo | Foto: Pressefoto

En ledende leverandør av printhoder for trykkpresser fra forskjellige produsenter er inkjet-teknoselskapet Xaar. Nå har de lansert sitt nyeste skrivehode – Xaar Irix – som er utviklet for å sikre nøyaktig, pålitelig og enkel utskrift for koding og merking, produktprinting, funksjonelle væsker og 3D -utskrift.

Publisert av: 

HP-jubileum med maskinlansering til storformat

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

HP feirer 30 år med utviklingen av fotoprinterserien Designjet med å lansere to nye modeller. I forbindelse med lanseringen benytter de også sjansen til å levere en Pro-printerfamilie i serien Pagewide som åpner for å skrive ut på papir, fleksible materialer og medieplater.

Publisert av: