Tar neste skritt i emballasjesatsing

Den nye Kodak ASCEND digitalpressen vil bli sluppet på markedet tidlig i 2022. Foto: Pressebilde

For to år siden lanserte Kodak seks nye produkter på en gang. Nå er det tid igjen, denne gangen lanseres fire nye produkter, fremfor alt den nye digitalpressen Kodak ASCEND.

Produktnyhetene ble presentert i forbindelse med en digital pressekonferanse 6. oktober. Hovedrollen hadde den digitale pressen Kodak ASCEND, som er rettet mot emballasjebransjen og detaljhandelen, to markeder i vekst. Det er den første EP-pressen (electro-photografic) beregnet for utskrift på tunge underlag opp til 762 mikrometer med iøynefallende CMYK-farger og foliering i en enkelt kjøring. Den kan håndtere lengder på opptil 122 centimeter og kan kjøre 7 200 A4 -ark i timen.

Kodak lover at ASCEND vil være mer fleksibel enn tradisjonelle presser og med høyere produktivitet enn planskrivere med inkjet-systemer. Den bruker miljøvennlige KODACHROME tørrfarger, også tilpasset matemballasje, og er tilgjengelig med 13 forskjellige alternativer for foredling av trykte produkter.

– Det er en presse for korte serier produkter som skal skille seg ut, men uten at det er tidkrevende og komplekst å lage dem. Dette er veldig spennende nyheter, oppsummerer Jeff Perkins, sjef for digitalprint hos Kodak, utgivelsen av den nye digitale pressen.

Kodak PROSPER Digital Varnish kan integreres med Kodak PROSPER S-serien og Plus Imprinting Systems.

Vannbasert lakk
Det er ikke den eneste maskinnyheten som ble presentert. Den nye Kodak PROSPER Digital Varnish ble også vist for verden for første gang. Denne etterbehandlingsmaskinen tilbyr digital bestrykning av papirbasert emballasje inline med vannbasert lakk. Den kan brukes til innendørs skilt, sammenleggbar papp og kampanjemateriell for detaljhandelen i korte serier. Ifølge Kodak gir lakken en varig matt finish.

Ny PROSPER Digital Varnish kan integreres med Kodak PROSPER S-serien og Plus Imprinting Systems. Lakken påføres bare de nødvendige flatene, og det er ikke nødvendig med spesielle ark for å lage spotlakk. Alt i alt skal dette være et mer kostnadseffektivt alternativ også når det gjelder både avfall og miljøpåvirkning, sammenlignet med tradisjonelle metoder. Det vannbaserte alternativet er mer miljøvennlig enn bestrykninger med solvent og UV.

Skybasert MIS-system
På programvaresiden ble Kodak PRINERGY On Demand Access presentert, et skybasert MIS-system som også er rettet mot små og mellomstore trykkerier som i større grad ønsker å automatisere flyten. Et skalerbart produkt som tilbyr full tilkobling til digitale presser og sikkerhet gjennom Microsoft Azure. PRINENERGY On Demand Access inkluderer kvalitetskontroll i preflight, fargestyring, filbehandling, sikkerhetskopiering og kontroll.

– Utfordringen vår var å utvikle en løsning der selskaper kan flytte dataene sine opp i skyen, uten å pådra seg for store kostnader. Og det har vi gjort med Kodak PRINERGY On Demand Access, sier Todd Bigger, programvaresjef hos Kodak.

En forbedret Mobile CTP Control app skal resultere i færre driftstanser.

Oppdatert versjon av appen
Kodak introduserte også en forbedret mobil CTP-kontroll app for mer effektiv produksjon av plater. Den oppdaterte versjonen har flere kontroll- og overvåkingsfunksjoner for opptil ti enheter. Dette vil redusere behovet for ansatte på stedet med å håndtere jobber i kø, statusoppdateringer og dermed redusere antall driftstopp. Appen gir tilgang til både sanntidsdata og historiske data.

“Sterkere enn på mange år”
Konsernsjef Jim Continenza deltok også på pressekonferansen for å fortelle litt om statusen til Kodak som selskap.

– I dag står vi sterkere økonomisk enn vi har vært på mange år. Og det er jeg veldig stolt av, for det har ikke vært en lett reise, sier Jim Continenza.

De siste årene har det vært en omorganisering og mye er investert i innovasjon. En utvikling som vil fortsette, blant annet gjennom videreutvikling av Kodaks prosessfrie plater Sonora X.

– Engasjementet vårt er på trykk, det er i vårt DNA, sier Jim Continenza.

Hjelpe kunder i omskiftende bransje
Fokuset under omorganiseringen har vært å ta utgangspunkt i kunden.

– Vi har spurt våre kunder hva som skal til for at de skal lykkes. Vår jobb er å hjelpe dem med å tilpasse seg i en bransje i endring, sier Jeff Zellmer, ansvarlig for salg og strategi.

Kodak ASCEND vil være tilgjengelig i Nord-Amerika, Storbritannia og Europa i løpet av andre kvartal 2022, og Kodak PROSPER Digital Varnish vil være på markedet i slutten av 2021. Kodak PRINERGY On Demand Access vil bli utgitt i begynnelsen av 2022. Kodak Mobile CTP Control App er allerede tilgjengelig over hele verden og kan lastes ned med både Android og iOS.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *