Bypost feirer 15 år med store vekstplaner

Satser elektrisk – Bypost fyller 15 år.

Totalleverandøren av posttjenester, Bypost, vokser så det knaker og vil legge listen høyt de neste årene. Ekspansjonen, nå sist i Bergen, skal fortsette, og strategien er å omsette en halv milliard kroner når 2026 er omme.

Eventyret er i sitt femtende år for Bypost. Øystein Isaksen la grunnlaget for selskapet i 2006. Forretningskonseptet – å tilby innhenting og levering av post på faste distribusjonsruter til en lavere pris. – Tanken var å samarbeide med det statlige selskapet Posten Norge om henting og levering av postforsendelser, både for privatpersoner og selskaper. Så vi startet egentlig som et distribusjonsselskap.

Det hele begynte i liten skala. En ensom Øystein Isaksen og til disposisjon hadde han en bil som rullet og gikk regionalt i Grenland for å levere kundenes post. På spørsmål om hvilke milepæler som har vært viktige i selskapets reise, er det effektiviseringen av frankeringen som kommer på tale, en investering i en digital poststempelmaskin.
–Det var en veldig stor endring og betydde at vi kunne utvikle oss og ekspandere utenfor Grenland. Det er ikke et så stort område, det bor rundt 100 000 mennesker der, men vi hadde en god forretning med en maskin, sier Øystein Isaksen når han ser tilbake på de første årene.

Postmengden doblet seg på 2,5 år. Han forteller at det var naturlig å begynne å titte utenfor Grenland for å kunne få inn flere kunder. Da etableringen startet i Vestfold, ble det fulgt opp med investeringer i utstyr, nok en frankeringsmaskin til Grenland og en til for virksomheten i Vestfold. Det tekniske skiftet til digitale maskiner gjorde det mulig for dem å frigjøre mer tid og de kunne da håndtere større kundevekst og etablere seg videre med nye kunder.
– Det er frankeringsmaskinene som har vært styrende for satsingen vår og for å kunne samle og håndtere de volumene vi har i dag.

I dag har Bypost 114 ansatte og 65 biler. – Vi er en totalleverandør av posttjenester. Det blir som å ha et eget postbud i firmaet. Vi henter alt, pakker, og så har vi også frankeringsbiten.

Bilparken har vokst i takt med oppdragsmengden og nye markeder.

Bypost håndterer i gjennomsnitt 120 000 brevforsendelser daglig. Omtrent 30 prosent av det er trykkeripost. Øystein Isaksen sier at de både optimaliserer og konsoliderer posttjenestene:

– Fordelen med oss er at vi kan håndtere daglige høye volumer med sikre gode leveranser og vi kan tilby en fast pris. Det blir veldig forutsigbart for kunden å ha en fast pris hver dag, sier han og tar en trykkerikunde som et eksempel. Et trykkeri sender mye post hver dag, men plutselig kan det komme en dag der nesten ingenting blir sendt. Dette er noe som kan falle godt sammen med Byposts prisstruktur.

Øystein Isaksen og Veslemøy Kiste

Selskapet kan også tilby kundene å hente post i postkasser.
– Det er en ekstratjeneste vi kan tilby kunder og det betyr at de sparer tid i driften, sier markedssjef Veslemøy Kiste.

Byposts salg øker år for år. I 2015 var omsetningen 30 millioner kroner. Tre år senere gikk omsetningen opp til 135 millioner kroner. I år er målet å nå 260 millioner kroner. Veslemøy sier at maskininvesteringene med ny teknologi som er gjort i årenes løp har gjort at de har kunnet fokusere på kundevekst. Det har også vært en vilje til å gjøre investeringer i virksomheten. Å satse, investere i personale og bygge opp organisasjonen koster penger, men viljen til å vokse har alltid vært der.
– Det vil være naturlig for oss å være flere steder, få en større kundevekst og etablere oss i flere kommuner.

Veslemøy Kiste sier at en stor del av suksessen er at de har lykkes med å bygge opp en bred kundebase. Det inkluderer store og små private aktører, men også kunder i offentlig virksomhet som kommuner, storting og politiet.

Det siste eksempelet på etablering er at Bypost gjorde sitt inntog i Bergensregionen i mars i år og fortsetter på den etablerte veien med å tilby frankering, henting og levering av post og pakker for selskaper og offentlige virksomheter. Investeringen gjøres i samarbeid med logistikkforetaket Sporvice AS. I Bergen sentrum skjer all henting og levering med elbil. Med den siste etableringen i Bergen, har Bypost nå seks avdelinger; Grenland, Tønsberg, Drammen, Kongsberg, Oslo og Bergen.
– Vi jobber målbevisst med å bygge videre. Vi har et veldig høyt servicenivå, og vi sier aldri nei til kundene våre. Vi elsker å hjelpe kunden og vi er til å stole på, sier Øystein Isaksen.

Samtidig har Øystein Isaksen med seg det vellykkede spranget de en gang tok for å starte en virksomhet med å digitalisere frankeringsprosessen, noe som var grunnlaget for dem for å forenkle postflyt og ekspandere.
– Det som har gjort at det sitter i ryggmargen at vi skal være digitale i det vi kan være digitale på for å lette ordreforsendelser og frigjøre tid for våre kunder og oss selv slik at vi kan fokusere på å vokse. Så selv om vi har å gjøre med fysiske produkter, må vi ha digitale plattformer rundt det. Derfor satser vi veldig mye på digitale systemer.

De fastsatte målene er krystallklare: – Vi må følge det vi tror på og forretningsmodellen vår rundt hvordan vi gjør ting. I første omgang skal vi bygge opp Bergen og også se på ytterligere investeringer i digitalisering og frankeringsutstyr, men også investere i andre selskaper som er nærliggende av det vi holder på med. Når vi avslutter 2023 vil vi ha en omsetning på vel 300 millioner kroner. Og når vi ser ytterligere tre år fremover i vår fortsatte strategiplan, vil vi ha en omsetning på en halv milliard, sier Øystein Isaksen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Samarbeidet mellom Koenig & Bauer og Durst bærer frukter

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Koenig & Bauer Durst GmbH hadde nylig verdenspremiere på den moduloppbygde VariJET 106. Det er en digital arkmaskin for kartongmarkedet. Den er, som firmanavnet antyder, utviklet i et fellesskap mellom trykkerileverandøren Koenig & Bauer og Rolls Roycen blant storformatprintere – Durst.

Publisert av: 

Future Book Forum 2021: Transformering av den trykte boken gjennom bærekraftig innovasjon

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressebilde

Bærekraft blir viktigere og viktigere for alle aktører i bokbransjen. Med det økte fokuset på bærekraft handler årets Canon Future Book Forum om å fremme bærekraftig innovasjon i alle deler av forlagsbransjen – fra hvordan bøker produseres, distribueres og er tilgjengelige for deres avtrykk på vår hverdag.

Publisert av: 

Fra glade gubber til e-handel

Tekst: Peter Ollén | Foto: Pressebilde

System for virkelig å kunne e-handle med trykksaker. Og da også komplekse former for emballasje. Det er dette det tyske selskapet Cloudlab gjør i år. Dette raskt voksende selskapet – fra 50 ansatte i vår til 75 nå – brukes av de tyske nettrykkeriene, samt trykkerier rundt om i verden og siden en tid tilbake nå også flere steder i Skandinavia.

Publisert av: