Bypost feirer 15 år med store vekstplaner

PUBLISERT: 28 oktober 2021
OPPDATERT: 28 oktober
Satser elektrisk – Bypost fyller 15 år.

Totalleverandøren av posttjenester, Bypost, vokser så det knaker og vil legge listen høyt de neste årene. Ekspansjonen, nå sist i Bergen, skal fortsette, og strategien er å omsette en halv milliard kroner når 2026 er omme.

Eventyret er i sitt femtende år for Bypost. Øystein Isaksen la grunnlaget for selskapet i 2006. Forretningskonseptet – å tilby innhenting og levering av post på faste distribusjonsruter til en lavere pris. – Tanken var å samarbeide med det statlige selskapet Posten Norge om henting og levering av postforsendelser, både for privatpersoner og selskaper. Så vi startet egentlig som et distribusjonsselskap.

Det hele begynte i liten skala. En ensom Øystein Isaksen og til disposisjon hadde han en bil som rullet og gikk regionalt i Grenland for å levere kundenes post. På spørsmål om hvilke milepæler som har vært viktige i selskapets reise, er det effektiviseringen av frankeringen som kommer på tale, en investering i en digital poststempelmaskin.
–Det var en veldig stor endring og betydde at vi kunne utvikle oss og ekspandere utenfor Grenland. Det er ikke et så stort område, det bor rundt 100 000 mennesker der, men vi hadde en god forretning med en maskin, sier Øystein Isaksen når han ser tilbake på de første årene.

Postmengden doblet seg på 2,5 år. Han forteller at det var naturlig å begynne å titte utenfor Grenland for å kunne få inn flere kunder. Da etableringen startet i Vestfold, ble det fulgt opp med investeringer i utstyr, nok en frankeringsmaskin til Grenland og en til for virksomheten i Vestfold. Det tekniske skiftet til digitale maskiner gjorde det mulig for dem å frigjøre mer tid og de kunne da håndtere større kundevekst og etablere seg videre med nye kunder.
– Det er frankeringsmaskinene som har vært styrende for satsingen vår og for å kunne samle og håndtere de volumene vi har i dag.

I dag har Bypost 114 ansatte og 65 biler. – Vi er en totalleverandør av posttjenester. Det blir som å ha et eget postbud i firmaet. Vi henter alt, pakker, og så har vi også frankeringsbiten.

Bilparken har vokst i takt med oppdragsmengden og nye markeder.

Bypost håndterer i gjennomsnitt 120 000 brevforsendelser daglig. Omtrent 30 prosent av det er trykkeripost. Øystein Isaksen sier at de både optimaliserer og konsoliderer posttjenestene:

– Fordelen med oss er at vi kan håndtere daglige høye volumer med sikre gode leveranser og vi kan tilby en fast pris. Det blir veldig forutsigbart for kunden å ha en fast pris hver dag, sier han og tar en trykkerikunde som et eksempel. Et trykkeri sender mye post hver dag, men plutselig kan det komme en dag der nesten ingenting blir sendt. Dette er noe som kan falle godt sammen med Byposts prisstruktur.

Øystein Isaksen og Veslemøy Kiste

Selskapet kan også tilby kundene å hente post i postkasser.
– Det er en ekstratjeneste vi kan tilby kunder og det betyr at de sparer tid i driften, sier markedssjef Veslemøy Kiste.

Byposts salg øker år for år. I 2015 var omsetningen 30 millioner kroner. Tre år senere gikk omsetningen opp til 135 millioner kroner. I år er målet å nå 260 millioner kroner. Veslemøy sier at maskininvesteringene med ny teknologi som er gjort i årenes løp har gjort at de har kunnet fokusere på kundevekst. Det har også vært en vilje til å gjøre investeringer i virksomheten. Å satse, investere i personale og bygge opp organisasjonen koster penger, men viljen til å vokse har alltid vært der.
– Det vil være naturlig for oss å være flere steder, få en større kundevekst og etablere oss i flere kommuner.

Veslemøy Kiste sier at en stor del av suksessen er at de har lykkes med å bygge opp en bred kundebase. Det inkluderer store og små private aktører, men også kunder i offentlig virksomhet som kommuner, storting og politiet.

Det siste eksempelet på etablering er at Bypost gjorde sitt inntog i Bergensregionen i mars i år og fortsetter på den etablerte veien med å tilby frankering, henting og levering av post og pakker for selskaper og offentlige virksomheter. Investeringen gjøres i samarbeid med logistikkforetaket Sporvice AS. I Bergen sentrum skjer all henting og levering med elbil. Med den siste etableringen i Bergen, har Bypost nå seks avdelinger; Grenland, Tønsberg, Drammen, Kongsberg, Oslo og Bergen.
– Vi jobber målbevisst med å bygge videre. Vi har et veldig høyt servicenivå, og vi sier aldri nei til kundene våre. Vi elsker å hjelpe kunden og vi er til å stole på, sier Øystein Isaksen.

Samtidig har Øystein Isaksen med seg det vellykkede spranget de en gang tok for å starte en virksomhet med å digitalisere frankeringsprosessen, noe som var grunnlaget for dem for å forenkle postflyt og ekspandere.
– Det som har gjort at det sitter i ryggmargen at vi skal være digitale i det vi kan være digitale på for å lette ordreforsendelser og frigjøre tid for våre kunder og oss selv slik at vi kan fokusere på å vokse. Så selv om vi har å gjøre med fysiske produkter, må vi ha digitale plattformer rundt det. Derfor satser vi veldig mye på digitale systemer.

De fastsatte målene er krystallklare: – Vi må følge det vi tror på og forretningsmodellen vår rundt hvordan vi gjør ting. I første omgang skal vi bygge opp Bergen og også se på ytterligere investeringer i digitalisering og frankeringsutstyr, men også investere i andre selskaper som er nærliggende av det vi holder på med. Når vi avslutter 2023 vil vi ha en omsetning på vel 300 millioner kroner. Og når vi ser ytterligere tre år fremover i vår fortsatte strategiplan, vil vi ha en omsetning på en halv milliard, sier Øystein Isaksen.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324