
Printing startet for 50 år siden som et lite trykkeri. I dag gjør de alt fra markedsføring til trykk, storformat og foliering av biler. Sign & Print dro på besøk for å snakke om trykking etter pandemien.
Det er mye energi i lokalene når vi går rundt og møter de ansatte på Kværner i Oslo. Daglig leder Øystein Christiansen og forretningsutvikler Lars Halvorsen snakker om et selskap som nå starter opp på alle nivåer etter at pandemien bremset mye av det man jobbet med.

– I 2019 var flertallet av kundene våre avhengige av at folk møttes. Vi har derfor fokusert på å utvikle nye kundekategorier under pandemien og forventer nå å beholde dem, samtidig som våre tidligere kunder innen kino, arrangementer og messer starter sine virksomheter igjen. Så vi regner med å gå styrket fra denne tiden, sier Lars Halvorsen.

Meget digitale
Hvis du ser bort fra bilfoliering, som er et håndverk, er det veldig digitalt i lokalene til Printing. Da faren til Lars Halvorsen startet selskapet i 1973, hadde han med seg maskiner og små bestillinger fra Wittusen & Jensen. Maskinene bestod i stor grad av boktrykk. Det som er igjen av maskinparken er nå en Heidelberg Wing, som brukes til å perforere og nummerere.

For en stund trykte Printing offset, men de siste fem årene har det blitt erstattet av at det nå står tre Ricoh-maskiner. Den nyeste er en 9210 med tilkoblet Plockmatic etterbehandling med fire stifter, slik at to A5-bøker kan produseres parallelt.
Den nye maskinen skulle erstatte en tidligere 9110-modell, men den har også fått stå igjen og produsere. Den tredje maskinen er en litt langsommere modell, kalt 7210. På den annen side har den fordelen av at den også kan printe med hvitt, så den fyller en viktig funksjon når for eksempel transfermateriale skal printes.
– Vi fortsatte bare å kjøre den samme jobben som før har gått i offset. Ingen kunde har sagt at de ønsker offset i stedet. Det var helt problemfritt, sier Lars Halvorsen.

Stadig mer storformat
Printing har mye forskjellig utstyr for å kunne produsere store formater. Dette var nyttig under pandemien, da det skulle produseres store mengder plexiglass, masker og merker. Fra at storformat tidligere sto for halvparten av omsetningen, kom det nå opp til to tredjedeler.
På bilsiden, der de hovedsakelig jobber med Porsche og Ferrari, har selskapet solgt inn å legge beskyttelsesfolie på lakken. Men de store vekstmengdene har vært i trykkproduksjon fra HP latex- og Swissqprint -maskinene.
– Vi har produsert ekstremt mye gulvfolie med anti-sklifolie på toppen, sier Øystein Christiansen.

Trykkeriene har ofte sterke meninger om hvorvidt norskutviklede Kongsberg- eller sveitsiske Zünd-bord er best for kutting og fresing. Alle som leter etter et svar, blir ikke klokere av å besøke Printing, fordi her er ett av hvert bord. Begge har det store modellen skjærebord med format 225 x 320 cm, og begge bordene kan både frese og kutte. Når det gjelder rulleskjæring, har du en Summa foliekutter med en bredde på 160 cm.
Tre HP lateksmaskiner for rulleproduksjon og en Swissqprint – med alle effekter – for arkproduksjon i 203 x 320 cm er også tilgjengelige. I sistnevnte kan du også produsere et såkalt lentikulært trykk, som kan granskes ved å se det fra siden.

Innovasjon
Et besøk i Printings lokaler er en vandring i innovasjon og kvalitet. Lars og Øystein sier at de alltid kjøper det beste utstyret og ikke går på kompromiss med kvaliteten. Her er puterommet, LED-belyst skilting som ser ut som neon og et rom kledd med storformatprint. Eksklusive billetter, kreative trykksaker og brosjyrer, det er mange eksempler her. De 30 ansatte omsetter for 43 millioner. En omsetning som imidlertid raskt skal tilbake til de minst 53 millioner som man omsatte før pandemien.
– Av våre 10 beste kunder var det bare én igjen da pandemien hadde vart en stund, sier Øystein Christiansen, som imidlertid sier at det nå begynner å røre på seg igjen.
– Vi hadde mange prosjekter som var planlagt og maskinene var klare til å produsere – det ble bråstopp over natten for ett og et halvt år siden.

Mye skreddersydd
Jeg spør Printing om nettstedet deres og muligheten for å bestille digitalt. De forklarer da at det meste av produksjonen deres inneholder kreative ideer, så det er vanskelig å ha det for automatisk bestilling på et nettsted.
– Vi legger ut flygeblad, visittkort og kampanjer slik at du enkelt kan se pris og bestilling via nettstedet. Det meste annet er planlagt sammen med kundene som heller vil sende en e-post og lar oss legge det inn. Ett år hadde vi automatisk bestilling av julekort. Det resulterte i en ordre – en enkelt.

Vi har et veldig velfungerende planleggingssystem, der alt tas hånd om automatisk. Når ordren er bestemt og lagt inn i Inizios Corda og Ontop systemer, har vi en effektiv produksjon, konstaterer Øystein Christiansen avslutningsvis.