
Produktivitet er ordet som skal oppsummere de fire maskinene i Ricohs kommende utstilling på Sign & Print Scandinavia-messen. Selskapet viser tonernyhetene gull og sølv i sine arkmatede produksjonsskrivere samt det siste tilskuddet innen storformatutskrift. Besøkende får også muligheten til å lage og trykke direkte på t-skjorter.
Det blir visning av arkmatede digitale presser, men også DTG og storformatprintere når Ricoh ankommer Sign & Print Scandinavia, 5.–7. april. Karl Elias hos Ricoh Sverige forteller at de på arksiden demonstrerer Pro Ricoh Pro C7200x-serien med fem farger og produsentens flaggskip i arkproduksjon, Pro C9200-serien.
– Dette er våre bestselgere, sier Karl Elias og legger til at messen vil være en utmerket anledning til å se maskinene og hva de kan få til.

Ricohs tonermaskiner i Pro C7200x-serien selges med en femte fargestasjon som gjør det mulig å printe med usynlig rødt, i tillegg til klar toner, hvit, neongul og neonrosa. De siste nyhetene å velge mellom er toner med gull og sølv.
– Det som brukes mest er hvitt og clear, men det har vært stor interesse for gull og sølv blant kunder som har besøkt oss i våre utstillingslokaler. Dette blir første gang vi viser dette på en messe.
Flere forskjellige applikasjoner
De ekstra fargene kan brukes til de fleste bruksområder – alt fra kataloger, plakater, flyers, direktereklame og brosjyrer til visittkort, invitasjoner og emballasje.
Produktivitet og mediefleksibilitet er kjennetegnene til digitale presser: – Dette er velprøvde og verdsatte maskiner av våre kunder. Våre styrker er at maskinene står for produktivitet, de gir et stabilt trykk og støtter mange ulike typer medier – både strukturerte, tynne og tykke medier, og også plast. De er veldig mediefleksible.
Tips og guider
Karl Elias sier at messebesøkende bør ta sjansen på å møte Ricohs representanter på messen for å få tips og veiledning.
– Våre ansatte kan virkelig hjelpe trykkeriene. Vi har alle våre dyktige medarbeidere innen produksjonstrykk på messen. – Vi skal produsere med våre produksjonsmaskiner og vise at det er fullt mulig å også gjøre etterbehandling. Målet er at vi skal trykke og at utskriftene skal være tilgjengelig hos flere av etterbehandlingsleverandørene, blant annet Plockmatic og Quadient.
For Ricoh har messens tidligere utgaver alltid vært et godt vindu for å kunne vise frem nye produktlanseringer: – Det skal bli fint å kunne kjøre til en messe igjen og det føles som om folk har veldig lyst til å komme og se på en messe. Sikkerhetstanken du vil ha rundt messen gjør at det føles trygt å stille ut. Jeg tror det kommer mange kunder.
Stort format for fleksible materialer

For rullmateriale er det klargjort plass til Ricoh Pro L5160e. Det er en storformatskriver utstyrt med tre skrivehoder og ifølge produsenten kan den nå en hastighet på 46,7 kvadratmeter i timen for firefargeutskrift i høyhastighetsmodus. I standardmodus produseres det 25 kvadratmeter i timen. I fjor ble også tilleggsfargene grønn og oransje presentert for å gi brukerne et bredere spekter av farger for trykking av dekor, vinyler og myk skilting i store volumer.
– Vi lanserte oransje og grønt for å kunne få litt mer fargerom. Sammen med denne varianten kan vi gi økt skriverhastighet. Latex er alltid et interessant produkt hvis man ønsker å gå bort fra solvent for å kunne laminere direkte og få UV-styrken i for eksempel kampanjevinyler, sier Patrik Zetterström hos Ricoh Sverige og fortsetter:
– Du får disse klare oransje og grønne fargene som ellers kan være vanskelig å nå. Du får mer dybde, glans, stuns og farger i bildene.
Besøkende kan lage t-skjorter
Den fjerde maskinen i utstillingen er en DTG-printer som trykker direkte på tekstiler: Ri2000.
– Vi har hatt printeren en stund nå og den har solgt bra, sier han og legger til at besøkende vil kunne lage t-skjortene sine med AR-teknologi, augmented reality. Med et par AR-briller er det mulig å se virtuelle objekter foran deg samtidig som de også er synlige i den virkelige verden.
–Du skal kunne komme dit, lage din egen t-skjorte og så få den printet.
Patrik Zetterström håper på mange messebesøkende, og at folk tar seg tid til å besøke utstillingen:
– Hvis du vil se hva som skjer med Ricoh, vår utvikling og vei med pålitelige produkter som er i et produksjonsmiljø, bør du absolutt snakke med oss fordi vi har både kunnskap, service og support.
I tillegg til å demonstrere Ricohs produkter på messen, håper Patrik Zetterström personlig å få en følelse og forståelse av hva som skjer i bransjen og hvor den er på vei.
– Jeg tror man ser et lite skifte. Ser man på tradisjonelle printere er det stadig flere andre aktører som kommer inn og overtar jobbene deres fordi de ikke har mulighet til å levere det de etterspør.
Sign & Print Scandinavia, 5–7 april, arrangeres på Kistamässan i Stockholm. Besøkende melder seg gratis på messen på messens nettsted.