"En messe fyller så mange funksjoner”

PUBLISERT: 17 mars 2022
OPPDATERT: 17 mars
Peter Ollén, forlegger og messearrangør hos AGI Publishing House

Vi tar pulsen på messearrangør Peter Ollén om årets Sign & Print Scandinavia, 5. – 7. april, og spør ham hvordan det føles å igjen kunne ønske bransjefolk og utstillere velkommen.

Det var i 2019 den siste Sign & Print Scandinavia ble holdt og en pandemi kom i mellom. Peter Ollén er glad for at den grafiske bransjen nå har en mulighet til å møtes igjen:
– En messe fyller så mange funksjoner. Først og fremst er det en møteplass mellom utstillerne
bedrifter og deres kunder. Mange trykkerier har også med seg de de produserer for, slik at de kan bli inspirert til å bestille nye farger, nye materialer og lære om mer effektive måter å kommunisere på.

Han forteller at en messe også er en møteplass mellom de produserende selskapene i bransjen.
– Det er en sjanse for dem til å møtes og utveksle erfaringer med hverandre. For å inspirere dem ekstra, arrangerer messen en rekke seminarer.

Flere interessante foredragsholdere står på seminarprogrammet, sier han.
– I år er vi spesielt glade for at Grafiska Företagens nye administrerende direktør Eva Glückmann kommer og åpner messen. Vi forventer også at Elanders’ administrerende direktør for første gang vil fortelle historien om hvordan Sveriges største trykkeri ble et av verdens største på ti år.
Emballasjeindustrien får blant annet høre om verdens ledende analyseselskap McKensey og hvordan de ser på bransjens selskaper. Og for storformatbrukere utarbeider Bioplastföreningen en gjennomgang av hvordan de kan bli uavhengige av fossile materialer.

Hvordan synes du messen har utviklet seg gjennom årene til det den er i dag?
– I starten var det mange flere som gikk på gratisseminarene. Det forventes nå at leverandørene kan gi mer profesjonelle rådgivning. Det er også en forventning om at maskinene skal være på plass i Sverige under messen og at man kan ta dem med seg hjem umiddelbart. Tempoet er såpass høyt i bransjen.
– For 20 år siden holdt bedriften stengt et døgn og alle dro på messen. I år er det bare noen få som får lov til å gå. Her tror jeg at bedrifter tenker feil, fordi mange flere er involvert i beslutningsprosessen og det er ingen steder du får et så bredt bilde og oppfatning som når du besøker messen.

Hva synes du man ikke bør gå glipp av på messen?
– Det viktigste som skjer nå er miljø- og klimasakene. Stadig flere kunder lager klimaregnskap og da blir det plagsomt at den grafiske produksjonen med sine plaster og løsemidler tynger regnskapet.
– På årets messe har vi jobbet aktivt med å vise materialer og produksjonsmetoder som ikke tynger miljøregnskapet.

Hva tror du messen betyr for den grafiske bransjen?
– På de store internasjonale messene møter man og ser overordnede trender. Så går man til den lokale messen og gjør forretningene.
– Det at nesten alle på seminarene snakker skandinavisk betyr også mye. Her får du bransjen i nordisk sammenheng, på et språk du forstår bedre.

Hvordan vil du oppsummere seminarprogrammet?
– Enten du jobber med storformat, trykk, skilt eller emballasje, kommer du hjem med solid ny kunnskap om du bruker messens gratisseminarer. Er du administrerende direktør, synes jeg også du bør søke om å delta på den spesielle sjef-ettermiddagen under onsdagens messe. Den er også gratis, men du må søke om å bli med.

Sign & Print Scandinavia, 5–7 april, arrangeres på Kistamässan i Stockholm. Besøkende melder seg gratis på messen på messens nettsted.

Les videre

18 tips til hva du kan se på Drupa

Vår reporter var på plass på forhåndspresentasjonen av en del av utstillerne på årets Drupa, og fikk notert seg en del av det som blir å se og teste på de forskjellige standene.
Kollage 18 tips

Konica Minolta lanserer ny B2-inkjet printer

Med sine 2400 m2 har Konica Minolta den syvende største standen på den grafiske messen Drupa. 150 personer vil stå for å ta imot de mange gjestene.
drupa24_konica

Summa automatiserer arbeidsflyten for inline skjæring

Summa viste blant annet inline-løsninger med matere til sine digitale skjærebord og tekstillaserkuttere under Fespa.
bob-summa

Gnistrende presisjon med iEchos nye laserstans

IEcho hadde med seg en rekke skjæremaskiner til Fespa. Den som kanskje fanget de besøkendes interesse mest var laserskjæremaskinen LCT350, som i gnistrende fei skar ut etiketter.
laserstans2

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324