Agfa kjøper storformatprodusent av Screen

PUBLISERT: 25 april 2022
OPPDATERT: 21 mars

Agfa-Gevaert Group kjøper Inca Digital Printers fra Screen Graphic Solutions Group, forutsatt at de får de vanlige godkjenningene. Oppkjøpet styrker Agfas posisjon innen høyhastighets digital utskrift og bringer ytterligere fokus til emballasjemarkedet.

Inca Digital ble dannet som en spin-out av Cambridge Consultants Ltd (CCL) i 2000. Andre inkjet-selskaper har blitt dannet som spin-outs av CCL, inkludert Xaar, Elmjet, Linx og Domino.

Inca lanserte verdens første widescreen UV-inkjetprinter. Siden 2005 har Inca vært en del av Screen. I 2007 ble Onset-serien lansert. Inca har også utviklet Truepress Jet W3200UV-skriveren for Screen GP og SpyderX som ble lansert i 2016.

– Inca-oppkjøpet er et stort steg i Agfas transformasjon. Digitalprint er en lønnsom vekstmotor for hele konsernet med et enormt potensial, som vil bli ytterligere forsterket ved kjøpet av Inca, sier Pascal Juéry, president og administrerende direktør i Agfa-Gevaert Group.

Oppkjøpet inkluderer porteføljen av eksisterende høyhastighets multipass-printere, en sterk serviceorganisasjon, en redesignet serie med enkeltpass-printere for flere emballasjeapplikasjoner, samt en felles utvikling av en tilpasset in-line Print Engine i samarbeid med ledende bølgepapprodusent BHS Corrugated.

Stephen Tunnicliffe-Wilson, administrerende direktør / CTO i Inca Digital Printers Ltd.:
– Agfas oppkjøp gir oss muligheten til å kombinere vår teknologiske kunnskap og vil gjøre oss i stand til å bli en ledende digital emballasjeprodusent over hele verden. Våre nye eiere har vist langsiktig forpliktelse til det digitale printmarkedet, og vi er ekstremt stolte og ser frem til å bli en del av Agfa-familien.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324