UPM tapte 2,2 milliarder på streiken

PUBLISERT: 2 mai 2022
OPPDATERT: 2 mai
Nå kommer den første informasjonen om virkningene av den finske papirstreiken. Den viser både tap og gevinster for UPM. Foto: Arkiv / Claes Nordström

Etter nesten fire måneder kunne streiken ved UPMs finske papirfabrikk avblåses i slutten av april. I en offisiell børsmelding vedrørende første kvartal 2022 opplyser UPM at selskapet har tapt 220 millioner euro, tilsvarende drøyt 2,2 milliarder kroner. Resultatet er imidlertid fortsatt positivt, men noe lavere enn samme periode i 2021.

Informasjonen i børsmeldingen er den første indikasjonen på de økonomiske konsekvensene av den langvarige streiken. Sammenlignet med første kvartal 2021 har UPM økt sine totale inntekter med 12 prosent til over 2,5 milliarder euro. Dette skyldes i hovedsak prisøkninger som i de ulike mediene ligger på mellom 34 og 74 prosent.

Endelig har imidlertid selskapet nytt godt av reduserte variable kostnader på grunn av streiken. UPM skriver at faste kostnader sammenlignet med fjerde kvartal 2021 hadde falt med 103 millioner euro, på grunn av sesongmessige årsaker, planlagt vedlikehold av tremassefabrikken i Kymi og streiken som varte fra 1. januar til 22. april. I løpet av andre kvartal vil de trolig bli påvirket av at varelager er tømt og variable kostnader stiger igjen.

Salget av etikettmaterialer økte
Hos UPM Raflatac, verdens nest største produsent av selvklebende etikettmaterialer, økte salget fra 391 millioner euro til 451 millioner euro til tross for streiken, men bruttofortjenesten ble mer enn halvert.

UPM skriver at det er betydelige usikkerheter i utsiktene for 2022. Dette skyldes krigen i Ukraina, veksten i den europeiske og globale økonomien, energimarkedssituasjonen i Europa og spenningene i råvare- og logistikkmarkedene.

Avventer prisøkning
Men UPM forventer at etterspørselen etter deres produkter vil fortsette i 2022. I løpet av første halvår vil produksjonen og utfallet av streiken påvirke de finske enhetene UPM Pulp, UPM Biofuels, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers og UPM Communication Papers, samt de to planlagte vedlikeholdsstengingene av tremassefabrikker i Finland i løpet av andre kvartal.

Salgspriser og variable kostnader forventes å øke i de fleste UPM-selskaper i løpet av første halvår 2022. UPM vil fortsette å styre marginer med produktpriser, optimalisere sin produkt- og markedsmiks og ved å iverksette tiltak for å effektivisere variable og faste kostnader.

Les videre

Lederskifte i Profil Grafisk

Ole Kristian Nyhus blir ny daglig leder i Profil Grafisk på Reinsvoll. Tidligere daglig leder Kristian Hamar går over i en ny stilling som forretningsutvikler. Dette skal ytterligere styrke selskapets posisjon som en betydelig aktør i markedet.
Profil Grafisk bild

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

Kunstig intelligens vil være avgjørende for bedriftenes overlevelse

I den kommende tiden skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens (AI) implementeres i allerede eksisterende grafiske løsninger. Hva den kan, hvilke behov den fyller og hvilke muligheter og utfordringer dette åpner for på sikt.
Heidelberg-AI

Årets Pantonefarge

"En koselig ferskentone som ligger mellom rosa og oransje", årets Pantone-farge 2024 er Peach Fuzz. Den beskrives som varm og myk med en vintage følelse samtidig som den har en moderne stemning. For 25. gang er Årets Pantone-farge kåret og denne gangen er det en fløyelsmyk ferskentone.
Pantone-2024-3-1024x683

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1