
Postnord avvikler virksomheten for uadressert direktereklame (ODR) rettet mot husholdninger. Det er ikke lenger en lønnsom virksomhet for selskapet, noe som peker på et prispresset marked og stigende papirpriser som bakgrunn for beslutningen. I stedet bør det fokuseres på mer målgruppeorientert, adressert annonsering.
Postnord skriver i en pressemelding at selskapet forlater markedet for bred massekommunikasjon, noe som betyr at deler av selskapets annonseportefølje for uadressert direktereklame (ODR) forsvinner. Det handler fremfor alt om tjenesten ODR Standard med utsendelser rettet mot alle husstander som ikke har «Nei takk til reklame»-etikett på postkassen.
– ODR Standard har nesten halvert i volum de siste fire årene og gitt dette og kundenes betalingsvillighet kan vi ikke lenger tilby tjenesten. En rekke kjente eksterne faktorer har presset kostnadene opp og vi konkluderer med at tjenesten ikke lenger er lønnsom. Derfor tar vi nå en beslutning om å avvikle, sier Mathias Krümmel, administrerende direktør i Postnord Sverige.
Noe ODR gjenstår
Den mer lokale varianten, ODR Eksklusiv, som også dekker næringsliv og landbruk, blir stående. Dette gjelder også ODR Samfunnsinformasjon Eksklusiv, som er en tjeneste for ikke-kommersiell informasjon med for eksempel kommunale og statlige informasjonsblader, informasjonsskriv fra politiske partier, ideelle foreninger eller trossamfunn.
Postnord vil fremover satse på adressert direktereklame (ADR) og tjenester som er tilpasset målgruppen og kan kombineres med digitale løsninger.
Slutt i april 2023
Når ODR-standarden forsvinner, vil de uavhengige ODR-terminalene rundt om i landet bli lagt ned. Hvordan det påvirker antall ansatte er fortsatt uklart.
Siste distribusjon av ODR Standard vil finne sted 3.-4. april 2023.