Sverige: Postnord slutter å distribuere uadressert reklame

PUBLISERT: 19 september 2022
OPPDATERT: 21 mars
Ifølge Mathias Krümmel, administrerende direktør i Postnord Sverige, er uadressert annonsering til husholdningene ikke lenger et lønnsomt forretningsområde for selskapet. Pressefoto

Postnord avvikler virksomheten for uadressert direktereklame (ODR) rettet mot husholdninger. Det er ikke lenger en lønnsom virksomhet for selskapet, noe som peker på et prispresset marked og stigende papirpriser som bakgrunn for beslutningen. I stedet bør det fokuseres på mer målgruppeorientert, adressert annonsering.

Postnord skriver i en pressemelding at selskapet forlater markedet for bred massekommunikasjon, noe som betyr at deler av selskapets annonseportefølje for uadressert direktereklame (ODR) forsvinner. Det handler fremfor alt om tjenesten ODR Standard med utsendelser rettet mot alle husstander som ikke har «Nei takk til reklame»-etikett på postkassen.

– ODR Standard har nesten halvert i volum de siste fire årene og gitt dette og kundenes betalingsvillighet kan vi ikke lenger tilby tjenesten. En rekke kjente eksterne faktorer har presset kostnadene opp og vi konkluderer med at tjenesten ikke lenger er lønnsom. Derfor tar vi nå en beslutning om å avvikle, sier Mathias Krümmel, administrerende direktør i Postnord Sverige.

Noe ODR gjenstår
Den mer lokale varianten, ODR Eksklusiv, som også dekker næringsliv og landbruk, blir stående. Dette gjelder også ODR Samfunnsinformasjon Eksklusiv, som er en tjeneste for ikke-kommersiell informasjon med for eksempel kommunale og statlige informasjonsblader, informasjonsskriv fra politiske partier, ideelle foreninger eller trossamfunn.

Postnord vil fremover satse på adressert direktereklame (ADR) og tjenester som er tilpasset målgruppen og kan kombineres med digitale løsninger.

Slutt i april 2023
Når ODR-standarden forsvinner, vil de uavhengige ODR-terminalene rundt om i landet bli lagt ned. Hvordan det påvirker antall ansatte er fortsatt uklart.

Siste distribusjon av ODR Standard vil finne sted 3.-4. april 2023.

Siste nytt

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Video: Peter Ollén om fremtiden for grafisk bransje

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert på X Meeting Point utenfor Oslo i midten av mars, var Peter Ollén fra AGI Media en av foredragsholderne på scenen. Peter Ollén er også parlamentsmedlem for Moderaterna i Sverige.
Peter-Norge-e1743685864737-768x512

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade