Skipnes: ”Vi blir mer konkurransedyktige”

Administrerende direktør Geir Hagen foretar den offisielle åpningen av de nye lokalene til Skipnes.

Det blåser positive vinder hos Skipnes. Arktrykkeriet, med både digital- og offsettrykk, har nå etablert seg i nye, større lokaler. I samme veiven har selskapet investert stort i mer effektiv offsetproduksjon, noe som gir dem muligheter til å ta på seg større volumer de neste årene.

Geir Hagen, direktør i Skipnes Kommunikasjon

Skipnes kommunikasjons- og trykkerihus er nå på ny adresse på Heimdal like utenfor Trondheim med nesten dobbelt så stor plass i forhold til tidligere. Selskapet brer seg nå ut over cirka 3500 kvadratmeter og har samtidig sørget for å oppdatere maskinparken.
– Vi har investert nesten 30 millioner kroner i nytt produksjonsutstyr, sier administrerende direktør Geir Hagen og legger til at det er en UV-LED offsetpresse med åtte farger fra RMGT i det interessante formatet 64 x 94 centimeter. Tidligere har fullformatet for Skipnes vært 50/70.
– Vi kan nå skrive ut åtte pluss åtte, altså 16 sider på ett ark. Det gir oss store muligheter.
Hvorfor ser du behov for det større formatet?
– Da kan vi konkurrere med flere sider, større volum og etterbehandling blir billigere fordi vi kan skrive ut med større ark.

Offsetpressen er også supplert med en helt ny false- og limbindingslinje for å få fart på etterbehandlingen.
– Det er en automatisk limbindingslinje for å lage hefter, brosjyrer og bøker med mer.
– Nå kan vi false de store formatene, både på kryss og tvers og så legge dem i oppsamlere som sorterer arkene i riktig rekkefølge. Deretter går arkbuntene automatisk inn i limbindingsenheten og trekanttrimmes, kombineres med omslag og ut kommer ferdige trykte produkter.

8. september inviterte Skipnes kunder og andre forretningsforbindelser til innvielse av de nye lokalene, med omvisning.

I over to tiår har det faktisk vært tanker hos Skipnes om å gå over fra offset til digitaltrykk. Da selskapet investerte i offset i 2000, var de overbevist om at det ville bli den siste offsetpressen, sier Hagen. Ni år senere da det var tid for en ny investeringsrunde, ble det samme sagt. Likevel valgte de å fortsette i samme spor.
– Og nå gjør vi det igjen. Det er fordi vi ser at det er et must når det gjelder mellomstore og store trykksaker. Et opplag på noen tusen magasiner er fortsatt ikke lønnsomt å produsere digitalt.
– Utfordringen er at det ikke har skjedd noe innen digitaltrykk på 20 år. Ting har skjedd marginalt på kvalitetssiden, men egentlig ingenting når det gjelder produktivitet.
Hva vil deres nye kommunikasjons- og trykkerihus bety for dere fremover?
– Det er alltid slik når man flytter til nye lokaler at man får et løft. Det tror jeg vi får nå også. Det gjelder både for våre ansatte og for våre kunder at de ser at vi satser, at ting skjer og at vi investerer, noe som gjør oss til en bedre leverandør.

Geir Hagen forteller at trykkerivirksomheten har som mål å omsette for mellom 60 og 70 millioner kroner neste år, mot opp mot 50 millioner som de solgte for i året før pandemien. Så det ser ut til at det kommer et godt kommende regnskap når inneværende kalenderår er regnet sammen.
– Det er rett og slett fordi vi kan selge flere produkter. Og fullformatet vi hadde før har begrenset oss litt i hva vi kan produsere. Nå har vi nytt utstyr som gjør oss mer konkurransedyktige når det gjelder å produsere større volum og litt andre typer opplag med magasiner og slikt.

Fra arrangementet 8. september.

Forretningsdelen innen markedskommunikasjon, som inkluderer blant annet digital markedsføring, web og kreative tjenester – har Skipnes valgt å bryte ut i eget selskap – PITCH Studio AS – med mål om å omsette for 15 millioner kroner neste år, ifølge Geir. Blant tjenestene de skal utføre er design, konseptutvikling og merkevarebygging.
Skipnes jobber landsdekkende i Norge. 40 prosent av kundemassen består av avtalekunder innenfor offentlig virksomhet, for eksempel kommuner og universiteter, som de betjener med blant annet bøker, blader, hefter og brosjyrer.
8. september inviterte bedriften til innvielse av sine nye lokaler hvor besøkende fikk mulighet til å gjøre seg kjent med lokalene, se produksjonen og de nye maskininvesteringene og lytte til flere foredragsholdere fra seminarscenen.
– Vi var 150 personer på stedet og vi hadde en rekke samtaler om digital markedsføring, bærekraft og hvorfor trykksaker og andre trykkprodukter er viktig. De fikk også omvisning og visning i lokalene og en matbit. Det ble satt pris på og vi fikk veldig positiv respons.
Hva blir strategien fremover?
– Vi må ha en mer industrialisert produksjon og en effektiv arbeidsflyt internt, samtidig som vi skal være aktive i salg og på markedet, sier Geir Hagen.

Foruten omvisning ble det også holdt flere foredrag for publikum på åpningsdagen.

Som vi har skrevet om tidligere, opprettet Skipnes i vår en ny trykkerikjede – trykkeri.no – som skal være en kjede for lokale trykkerier. Det er 200-300 lokale trykkerier i Norge som gjerne vil være tilknyttet et fellesskap for samtale, samarbeid, innkjøp og markedsføring. Skipnes vil være motoren for drift av kjeden og samtidig tilby produksjonskapasitet når det gjelder offsettrykk som gjerne er litt større jobber. Kjeden har nå 13 medlemmer, men vil i løpet av de neste måneden passere 20 medlemmer med over 200 millioner kroner i samlet omsetning.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.


Messe- og konferansevegger med Canons løsninger

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon Marked

I sin nyeste blogg forteller Canon om et besøk hos Marc Bric på Rud i Bærum for å sjekke om firmaet er fornøyde med sin nye Colorado 1630. De har brukt maskinen til produksjon av messe- og konferansevegger – da denne typen arrangementer nå er oppe og går igjen for fullt etter et par års pandemidvale.

Publisert av: