Skipnes: ”Vi blir mer konkurransedyktige”

PUBLISERT: 22 september 2022
OPPDATERT: 22 september
Administrerende direktør Geir Hagen foretar den offisielle åpningen av de nye lokalene til Skipnes.

Det blåser positive vinder hos Skipnes. Arktrykkeriet, med både digital- og offsettrykk, har nå etablert seg i nye, større lokaler. I samme veiven har selskapet investert stort i mer effektiv offsetproduksjon, noe som gir dem muligheter til å ta på seg større volumer de neste årene.

Geir Hagen, direktør i Skipnes Kommunikasjon

Skipnes kommunikasjons- og trykkerihus er nå på ny adresse på Heimdal like utenfor Trondheim med nesten dobbelt så stor plass i forhold til tidligere. Selskapet brer seg nå ut over cirka 3500 kvadratmeter og har samtidig sørget for å oppdatere maskinparken.
– Vi har investert nesten 30 millioner kroner i nytt produksjonsutstyr, sier administrerende direktør Geir Hagen og legger til at det er en UV-LED offsetpresse med åtte farger fra RMGT i det interessante formatet 64 x 94 centimeter. Tidligere har fullformatet for Skipnes vært 50/70.
– Vi kan nå skrive ut åtte pluss åtte, altså 16 sider på ett ark. Det gir oss store muligheter.
Hvorfor ser du behov for det større formatet?
– Da kan vi konkurrere med flere sider, større volum og etterbehandling blir billigere fordi vi kan skrive ut med større ark.

Offsetpressen er også supplert med en helt ny false- og limbindingslinje for å få fart på etterbehandlingen.
– Det er en automatisk limbindingslinje for å lage hefter, brosjyrer og bøker med mer.
– Nå kan vi false de store formatene, både på kryss og tvers og så legge dem i oppsamlere som sorterer arkene i riktig rekkefølge. Deretter går arkbuntene automatisk inn i limbindingsenheten og trekanttrimmes, kombineres med omslag og ut kommer ferdige trykte produkter.

8. september inviterte Skipnes kunder og andre forretningsforbindelser til innvielse av de nye lokalene, med omvisning.

I over to tiår har det faktisk vært tanker hos Skipnes om å gå over fra offset til digitaltrykk. Da selskapet investerte i offset i 2000, var de overbevist om at det ville bli den siste offsetpressen, sier Hagen. Ni år senere da det var tid for en ny investeringsrunde, ble det samme sagt. Likevel valgte de å fortsette i samme spor.
– Og nå gjør vi det igjen. Det er fordi vi ser at det er et must når det gjelder mellomstore og store trykksaker. Et opplag på noen tusen magasiner er fortsatt ikke lønnsomt å produsere digitalt.
– Utfordringen er at det ikke har skjedd noe innen digitaltrykk på 20 år. Ting har skjedd marginalt på kvalitetssiden, men egentlig ingenting når det gjelder produktivitet.
Hva vil deres nye kommunikasjons- og trykkerihus bety for dere fremover?
– Det er alltid slik når man flytter til nye lokaler at man får et løft. Det tror jeg vi får nå også. Det gjelder både for våre ansatte og for våre kunder at de ser at vi satser, at ting skjer og at vi investerer, noe som gjør oss til en bedre leverandør.

Geir Hagen forteller at trykkerivirksomheten har som mål å omsette for mellom 60 og 70 millioner kroner neste år, mot opp mot 50 millioner som de solgte for i året før pandemien. Så det ser ut til at det kommer et godt kommende regnskap når inneværende kalenderår er regnet sammen.
– Det er rett og slett fordi vi kan selge flere produkter. Og fullformatet vi hadde før har begrenset oss litt i hva vi kan produsere. Nå har vi nytt utstyr som gjør oss mer konkurransedyktige når det gjelder å produsere større volum og litt andre typer opplag med magasiner og slikt.

Fra arrangementet 8. september.

Forretningsdelen innen markedskommunikasjon, som inkluderer blant annet digital markedsføring, web og kreative tjenester – har Skipnes valgt å bryte ut i eget selskap – PITCH Studio AS – med mål om å omsette for 15 millioner kroner neste år, ifølge Geir. Blant tjenestene de skal utføre er design, konseptutvikling og merkevarebygging.
Skipnes jobber landsdekkende i Norge. 40 prosent av kundemassen består av avtalekunder innenfor offentlig virksomhet, for eksempel kommuner og universiteter, som de betjener med blant annet bøker, blader, hefter og brosjyrer.
8. september inviterte bedriften til innvielse av sine nye lokaler hvor besøkende fikk mulighet til å gjøre seg kjent med lokalene, se produksjonen og de nye maskininvesteringene og lytte til flere foredragsholdere fra seminarscenen.
– Vi var 150 personer på stedet og vi hadde en rekke samtaler om digital markedsføring, bærekraft og hvorfor trykksaker og andre trykkprodukter er viktig. De fikk også omvisning og visning i lokalene og en matbit. Det ble satt pris på og vi fikk veldig positiv respons.
Hva blir strategien fremover?
– Vi må ha en mer industrialisert produksjon og en effektiv arbeidsflyt internt, samtidig som vi skal være aktive i salg og på markedet, sier Geir Hagen.

Foruten omvisning ble det også holdt flere foredrag for publikum på åpningsdagen.

Som vi har skrevet om tidligere, opprettet Skipnes i vår en ny trykkerikjede – trykkeri.no – som skal være en kjede for lokale trykkerier. Det er 200-300 lokale trykkerier i Norge som gjerne vil være tilknyttet et fellesskap for samtale, samarbeid, innkjøp og markedsføring. Skipnes vil være motoren for drift av kjeden og samtidig tilby produksjonskapasitet når det gjelder offsettrykk som gjerne er litt større jobber. Kjeden har nå 13 medlemmer, men vil i løpet av de neste måneden passere 20 medlemmer med over 200 millioner kroner i samlet omsetning.

Siste nytt

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Roland DG øker printhastigheten på 3D-objekter markant

Roland DG kunngjør VersaOBJECT LO-640/300-serien, som muliggjør høypresisjons printing direkte på tredimensjonale objekter av nesten alle slag. Dette er printing som ellers gjøres med tampong- eller silketrykk.
versaobject_lo_640_300

Agfa utvider Anapurna Ciervo-familien med mindre modeller

Agfa utvider sin Anapurna Ciervo-familie med den nye Ciervo H2050-modellen.
AnapurnaCiervo_H2050

Les videre

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Heidelberg feirer 175-års jubileum!

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.
Tigel

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong