Fedrigoni kjøper papirfabrikk av Arjowiggins

PUBLISERT: 2 november 2022
OPPDATERT: 21 mars

Fedrigoni Group, som er leverandør av premiumpapir til luksusemballasje, premiumetiketter og selvklebende materialer med mer, har signert en avtale med det engelsk-franske selskapet Arjowiggins om kjøp av papirfabrikken Guarro Casas i Spania.

Guarro Casas har over 300 års historie og høyprofilert ekspertise innen produksjon og etterbehandling av spesialpapir. Fabrikken ligger i Gelida (nær Barcelona), hvor det er 140 ansatte.

Avtalen ble signert bare dager etter at Arjowiggins Group og dets britiske datterselskaper gikk i konkurs. Guarro Casas er høyt spesialisert i produksjon av kvalitetspapir som brukes i luksusemballasje, bokomslag og sikkerhetsapplikasjoner. I noen av disse segmentene utmerker Fedrigoni seg allerede på globalt nivå, og ytterligere synergier kan utvikles, forventer de.

– Kjøpet av Guarro Casas er et nytt kapittel i vår globale vekststrategi i verden av spesialpapir for førsteklasses emballasje og andre kreative applikasjoner som lar oss betjene alle merker, designere, trykkerier, emballasjekonverterere enda mer effektivt. Med oppkjøpet av Guarro Casas vil vi utvide vår portefølje med ytterligere kunnskap og teknologier som kompletterer vår egen, sier Marco Nespolo, administrerende direktør i Fedrigoni Group.

Avtalen er Fedrigonis fjerde kjøp i år. De har også signalisert at deres nye produksjonspartnerskap med Mohawk til slutt kan resultere i en overtakelse av det selskapet.

Ingen kjøpere til Arjowiggins engelske fabrikker
Perioden som de engelske advokatene hadde lagt ut på anbud for Arjowiggins engelske fabrikker er utløpt uten at det har dukket opp noen aktuelle kjøpere. Derfor er neste steg i prosessen at fabrikkens eiendeler legges ut for salg enkeltvis. Det betyr at fabrikkene må legges ned og de ansatte avskjediges.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324