Heidelberg i fremgang varsler høyere priser

PUBLISERT: 16 november 2022
OPPDATERT: 21 mars
Heidelberger Druckmaschinen har lagt et godt grunnlag for å oppnå de finansielle målene, ifølge administrerende direktør Ludwin Monz. Foto: Pressebilde.

Heidelberg har kommet fint gjennom første halvdel av 2022, men spår høyere priser for å fortsette den positive utviklingen.

Det gode halvårsresultatet skyldes dels valutasituasjonen, men også økt salg av varer og tjenester. Dermed er salget i første halvår rundt 14 prosent høyere enn året før.

Emballasjesegmentet hadde spesielt sterk vekst, fra beskjedne €415 millioner året før til €535 millioner. En økning på nesten 29 %. På grunn av det forbedrede salget økte EBITDA (resultat før skatt, gjeld og avskrivninger) til €68 millioner i andre kvartal. Dette overskred langt forrige års tall på €38 millioner.

Bedre salgspriser har motvirket de betydelige kostnadsøkningene på råvarer og halvfabrikata. Nettoresultatet etter skatt etter seks måneder økte fra €13 millioner til €44 millioner. Bare seks måneder inn i inneværende regnskapsår er det over nivået på totalresultatet for hele fjoråret.

Vil sikre margin gjennom prisøkninger

I andre kvartal fortsatte også ordreinngangen å stige til rundt €622 millioner – en økning på 5 prosent. Dette ble støttet av valutaeffekter og høy etterspørsel fra Sentral-Europa og Nord-Amerika. Som et resultat er ordrereserven på over 1 milliard euro for første gang på flere år. Denne høye ordrereserven og halvårstallene skaper et utmerket grunnlag for å nå målene for året som helhet, skriver Heidelberg i en pressemelding. I andre halvår forventer Heidelberg imidlertid ytterligere økninger i personal- og energikostnader spesielt.

– Til tross for et vanskelig miljø har vi overvunnet utfordringene i første halvår og oppnådd ytterligere vekst. Vi er imidlertid fortsatt forsiktige fordi det ennå ikke er helt klart hvordan den globale situasjonen vil utvikle seg, sier selskapets administrerende direktør, Dr. Ludwin Monz.

– Vi har i løpet av første halvår lagt et godt grunnlag for å nå våre økonomiske mål. Med dette i bakhodet fokuserer vi på å opprettholde våre forsyningskjeder, sikre vår margin gjennom høyere salgspriser og fortsette vår kostnadsdisiplin, legger han til.

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

Packnorth Award 2024 er åpen – nå med flere nyheter

For fjerde gang arrangeres Packnorth Award-konkurransen av Packnews og med Scanpack som partner. I dag 1. februar er påmeldingssiden åpnet. Årets konkurranse byr på nyheter.
Scen-Scanpack-2022

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag