Europeisk tiltak mot trykksaker på papir fra ulovlig skoghogst

PUBLISERT: 12 desember 2022
OPPDATERT: 21 mars

Europa-Parlamentet og Det Europeiske Råd har blitt enige om at trykksaker trykt utenfor Europa skal underlegges fullstendig samme krav som trykksaker trykt i EU.

Det er den danske foreningen Grakom som skriver om denne saken, foreningen har i flere år arbeidet for å få endret lovgivningen på dette området. Blanke ark har allerede hatt denne beskyttelsen i lovverket, men det har eksistert et smutthull for trykte ark. Dette har medført import av ukontrollerte trykksaker for mange millioner euro, skriver Intergraf.

Det er EU-parlamentet og Det europeiske råd som har inngått den historiske avtalen, som skal forhindre at trykksaker trykket utenfor EU kommer inn på det europeiske markedet, uten kontroll av om trykksaken stammer fra ulovlig hogging. Dermed vil trykkerier utenfor EU nå være underlagt nøyaktig de samme kravene som europeiske trykkerier.

Det var i september i år at Europaparlamentet stemte for den nye loven, som nå er behandlet i Det europeiske råd, som fastsetter EUs generelle retningslinjer. Dermed har begge organer stemt for å tette smutthullet, der trykksaker produsert utenfor EU unngikk «due diligence» for papiret og alle tilhørende kostnader.

– Det er en stor seier for skoger rundt om i verden og for den grafiske industrien, sier Thomas Torp, administrerende direktør i Grakom.

– I EU har vi lenge brukt papir, hvor vi var sikre på at papiret ikke kom fra ulovlig hogst, men det har vært mangel på krav til trykkerier utenfor EU. De er nå underlagt de samme reglene som de europeiske trykkeriene, deres urettferdige konkurransefortrinn slutter å komme skogene utenfor EU og de europeiske trykkeriene til gode, fastslår Torp.

Les videre

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

«Et utstillingsvindu for å få flere til å oppdage oss»

Addbrands ambisjon er å være Nordens beste grossist innen papir, konvolutter, lett emballasje og grafisk tilbehør. På Sign, Print & Promotion, 19.–20. mars, vil de vise et utvalg av deres brede produktportefølje.
Addbrand kollage

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kundene

28. februar er det slutt. Danish Label Coating legger ned etter mer enn 30 år i bransjen.
Men de etterlater ingen "på perrongen" som eieren, Jørgen Clemmensen uttrykker det. De har en løsning klar for kundene.
DLC_01

CopyCat tilbake som offisiell leverandør

Norges Friidrettsforbund (NFIF) har inngått et spennende samarbeid med CopyCat som offisiell leverandør av markedsmateriell.
ai-generated-8701393_1280

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_