Foredrag i Riksdagen

Foto: Johan Grauers
PUBLISERT: 27 januar 2023
OPPDATERT: 30 januar
Bildet viser forlegger Håvard Grjotheim, professor Anne Mangen, riksdagsledamot Peter Ollén og Grafiska Företagens direktør Eva Glückman. Foto: Johan Grauers

Barnas evne til å ta til seg kunnskap er på rask nedgang. Professor Anne Mangen fra Stavanger har studert hvorfor. Denne uken besøkte hun Sveriges Riksdag for å snakke om hvordan denne utviklingen kan brytes. Besøket ble muliggjort gjennom tilskudd fra Grafiska Företagen og kontakter via Håvard Grjotheim.

Professor Mangen startet med å male et bilde av en forverret situasjon og viste deretter at bare det å lese fysiske bøker på papir kan endre situasjonen.

– I stedet for at barna øker evnen til å lese digitalt, har den blitt dårligere siden 2000. Halvparten av niendeklassingene i dag oppgir at de har en motstand mot lesing, mot en tredjedel for 20 år siden. Så det er ikke slik at en generasjon som har vokst opp digitalt har lettere for å lese digitalt.

Nå slår universitetene alarm om at studentene ikke klarer å lese inn hva som kreves for å bestå studiene.

Bedre enn digitalt

Professor Mangens forskning, basert på over 170 000 barn og 54 studier, viser bland annet:

• Boken er uslåelig når det gjelder kunnskapsformidling. Det er bedre enn stensiler og betydelig bedre enn å lese digitalt. Dette gjelder også medier som Kindle, hvor du leser side for side på skjermen. Den taktile følelsen av boken i hånden er det som gir effekt.

Papirlesere gir bedre resultater

Professor Mangen har også testet ut å la annethvert av over 1000 barn lese en tekst digitalt, mens de andre fikk den i papirform. Når de så skulle svare på spørsmål om teksten – leseforståelse – presterte de som hadde lest på papir best. Og dette gjaldt både den svakeste gruppen, den i midten og de mest begavede elevene.

• Det handler ikke om å venne seg til digitale medier. I stedet er det slik at lesing av fysiske bøker øker evnen til å absorbere digital informasjon.

• De som leser mye skjønnlitteratur gjør det best i Pisa, måling av studenters ferdigheter, uansett om de kommer fra faglig svak eller sterk bakgrunn. Dette gjelder alle land.

• Mange barn klarer ikke lenger å lage bilder i hodet når de leser. De etterspør filmen for å få hjelpe til å visualisere.

• Gode lesere har både et minne om det de leser og kunnskap om hvor de fant det – for eksempel øverst på siden, ved siden av et bilde.

Tekst: Peter Ollén

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324