Barnas evne til å ta til seg kunnskap er på rask nedgang. Professor Anne Mangen fra Stavanger har studert hvorfor. Denne uken besøkte hun Sveriges Riksdag for å snakke om hvordan denne utviklingen kan brytes. Besøket ble muliggjort gjennom tilskudd fra Grafiska Företagen og kontakter via Håvard Grjotheim.
Professor Mangen startet med å male et bilde av en forverret situasjon og viste deretter at bare det å lese fysiske bøker på papir kan endre situasjonen.
– I stedet for at barna øker evnen til å lese digitalt, har den blitt dårligere siden 2000. Halvparten av niendeklassingene i dag oppgir at de har en motstand mot lesing, mot en tredjedel for 20 år siden. Så det er ikke slik at en generasjon som har vokst opp digitalt har lettere for å lese digitalt.
Nå slår universitetene alarm om at studentene ikke klarer å lese inn hva som kreves for å bestå studiene.
Bedre enn digitalt
Professor Mangens forskning, basert på over 170 000 barn og 54 studier, viser bland annet:
• Boken er uslåelig når det gjelder kunnskapsformidling. Det er bedre enn stensiler og betydelig bedre enn å lese digitalt. Dette gjelder også medier som Kindle, hvor du leser side for side på skjermen. Den taktile følelsen av boken i hånden er det som gir effekt.
Papirlesere gir bedre resultater
Professor Mangen har også testet ut å la annethvert av over 1000 barn lese en tekst digitalt, mens de andre fikk den i papirform. Når de så skulle svare på spørsmål om teksten – leseforståelse – presterte de som hadde lest på papir best. Og dette gjaldt både den svakeste gruppen, den i midten og de mest begavede elevene.
• Det handler ikke om å venne seg til digitale medier. I stedet er det slik at lesing av fysiske bøker øker evnen til å absorbere digital informasjon.
• De som leser mye skjønnlitteratur gjør det best i Pisa, måling av studenters ferdigheter, uansett om de kommer fra faglig svak eller sterk bakgrunn. Dette gjelder alle land.
• Mange barn klarer ikke lenger å lage bilder i hodet når de leser. De etterspør filmen for å få hjelpe til å visualisere.
• Gode lesere har både et minne om det de leser og kunnskap om hvor de fant det – for eksempel øverst på siden, ved siden av et bilde.
Tekst: Peter Ollén