"Byråene trenger å vite mer om mulighetene innen digitaltrykk"

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 8 mars 2023
OPPDATERT: 22 mars
Canons markedsdirektør for EMEA-regionen, Hans Schmidbauer, mener at vi må få de som sitter på markedsføringsbudsjettene til å forstå fordelene med digital printing. Foto: Pressebilde.

Hvor skal vi med rullbasert inkjet-printing? Vi spurte Canons markedsdirektør for EMEA-regionen, Hans Schmidbauer, om hva som har brakt utviklingen dit vi er nå og hva som vil ta den videre.

Canon lanserte sin siste Prostream 3000-serie på Hunkeler Innovation Days.

Hvilke teknologiske gjennombrudd tror du har dannet grunnlaget for suksessen til inkjet generelt og for Canon spesielt?
– Canon valgte tilbake i 2007 å satse på produksjon av inkjetpresser med Jetstream-serien, som var basert på et tredjepartsprodukt. Det var en høyhastighets transaksjonsskriver som vi hadde suksess med ganske raskt. Imidlertid hjalp det også med å gi inkjet et rykte som et lavkvalitetsprodukt som bare kunne brukes til transaksjonsutskrift på brevpapir. Men med årene skjedde det generelt at fargene ble bedre, papiret ble bedre og ikke minst tørketeknologiene ble bedre. Dette gjorde det mulig å skrive ut på et mye større utvalg av medier i stadig bedre kvalitet.

– Med Prostream-serien, som ble lansert i 2017, var ambisjonen fra starten at vi ville lage offsetkvalitet, på offsetpapir i noe som nærmet seg offsethastighet. Og vi må si at kvalitet ikke lenger er det som står i veien.

– Med Prostream 3000, som vi nettopp har lansert, beveger vi oss litt lenger opp på rangstigen. Kvaliteten er sammenlignbar med offset og vi kan trykke et bredt spekter av medier med opptil 11 300 B2-ark i timen med trykk på begge sider. Samtidig har vi senket energiforbruket og varmeeffekten i systemet, noe som teller positivt på miljøsiden.

Prostream-serien har vært på markedet i seks år. Hvordan har det gått og hvem er det som kjøper?
– Vi har solgt mer enn 160 Prostream 4-fargetårn siden 2017. Vi ser spesielt interesse fra kommersielle trykkerier som trenger en alternativ produksjonsenhet for de stadig mindre opplagene som preger hverdagen deres, og vi ser en interesse fra digitale trykkerier , som ser etter høyere produktivitet på sine små og ofte individualiserte produksjoner.

– Men vi skulle ønske at de som sitter på markedsføringsbudsjettene (varemerkeeiere og reklamebyråer) ble mer bevisste på mulighetene innen digital printing generelt og inkjet spesielt. Det ligger et enormt potensial i å koble nettbutikken med både arbeidsflyt og MIS-systemer. Verktøyene er der, men det er fortsatt en lang vei å gå. Når det skjer, vil vi virkelig kunne utnytte potensialet i digital produksjon. Det er imidlertid en lang vei opp til oss å spre dette budskapet.

På Hunkeler Innovation Days så vi alle de store leverandørene vise frem sine beste maskiner innen rullbasert inkjet-produksjon. Men vi så også en liten håndfull arkbaserte inkjetprintere som kan (eller snart vil) gjøre det samme som en tonerprinter. Hvordan ser Canon på fremtiden til tonerprinteren?
– På kort sikt er det fortsatt et stort marked for tonerprintere. De er effektive for små produksjoner og har en veldig stor mediefleksibilitet. Og så kan de gjøre noe som du egentlig ikke finner andre steder ennå. De kan skrive ut med veldig sterk fargedekning og de kan skrive ut tosidige bannerformater opp til rundt 120 cm i lengde. Så vi vil fortsette å satse på dem. Men det er klart at vi følger utviklingen og blant annet ser på om det dukker opp nye markedssegmenter innen blekkskriver.

Hunkeler Innovation Days (HID) er en litt annen form for messe enn de vi ellers er kjent med. Det er én leverandør som inviterer andre kolleger i bransjen. Hva synes du om det konseptet?
– HID er en meget kompetent messe med et spennende oppsett med hele produksjonslinjer og utstyr fra ulike leverandører. Den tiltrekker seg besøkende fra hele verden, men den har også stor lokal betydning. Dette er en av grunnene til at vi også har valgt å stille ut både vår iX3200 og den nye Imagepress 1000. Det gir våre lokale forhandlere muligheten til å invitere et bredere spekter av sine kunder.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

Den dyreste strømprisen på 15 år: "Helt krise"

Torsdag 12. desember hadde Sør -Norge den høyeste kraftprisen siden 2009. For strømintensive bedrifter som trykkerier blir det ekstra merkbart. Sign & Print har snakket med noen i bransjen om dette hete temaet.
El kollage

Heidelberg: Nå kommer KI-revolusjonen til trykkeribransjen

Sign&Print har besøkt Heidelbergs nye Print Media Center "Home of print" i Tyskland. Med sitt nye arbeidsflytsystem og nye maskiner som Jetfire 50 og Boardmaster, staker de ut en stadig mer automatisert og KI-drevet fremtid for trykkerier over hele verden.
ai_heidelberg

Slutten på en æra for Lundeby – og starten på en ny

Siden Aksell Logistikk, tidligere Lundeby GF, ble stiftet i 1949, har bokbinderiet vært kjernen i virksomheten. Men nå er det slutt på dette. Ferdiggjøringen vil om kort tid samlokaliseres til Aksell Aurskog og i Hærland er det i stedet logistikktjenester det er fokus på.
Helge 2

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_