"Byråene trenger å vite mer om mulighetene innen digitaltrykk"

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 8 mars 2023
OPPDATERT: 22 mars
Canons markedsdirektør for EMEA-regionen, Hans Schmidbauer, mener at vi må få de som sitter på markedsføringsbudsjettene til å forstå fordelene med digital printing. Foto: Pressebilde.

Hvor skal vi med rullbasert inkjet-printing? Vi spurte Canons markedsdirektør for EMEA-regionen, Hans Schmidbauer, om hva som har brakt utviklingen dit vi er nå og hva som vil ta den videre.

Canon lanserte sin siste Prostream 3000-serie på Hunkeler Innovation Days.

Hvilke teknologiske gjennombrudd tror du har dannet grunnlaget for suksessen til inkjet generelt og for Canon spesielt?
– Canon valgte tilbake i 2007 å satse på produksjon av inkjetpresser med Jetstream-serien, som var basert på et tredjepartsprodukt. Det var en høyhastighets transaksjonsskriver som vi hadde suksess med ganske raskt. Imidlertid hjalp det også med å gi inkjet et rykte som et lavkvalitetsprodukt som bare kunne brukes til transaksjonsutskrift på brevpapir. Men med årene skjedde det generelt at fargene ble bedre, papiret ble bedre og ikke minst tørketeknologiene ble bedre. Dette gjorde det mulig å skrive ut på et mye større utvalg av medier i stadig bedre kvalitet.

– Med Prostream-serien, som ble lansert i 2017, var ambisjonen fra starten at vi ville lage offsetkvalitet, på offsetpapir i noe som nærmet seg offsethastighet. Og vi må si at kvalitet ikke lenger er det som står i veien.

– Med Prostream 3000, som vi nettopp har lansert, beveger vi oss litt lenger opp på rangstigen. Kvaliteten er sammenlignbar med offset og vi kan trykke et bredt spekter av medier med opptil 11 300 B2-ark i timen med trykk på begge sider. Samtidig har vi senket energiforbruket og varmeeffekten i systemet, noe som teller positivt på miljøsiden.

Prostream-serien har vært på markedet i seks år. Hvordan har det gått og hvem er det som kjøper?
– Vi har solgt mer enn 160 Prostream 4-fargetårn siden 2017. Vi ser spesielt interesse fra kommersielle trykkerier som trenger en alternativ produksjonsenhet for de stadig mindre opplagene som preger hverdagen deres, og vi ser en interesse fra digitale trykkerier , som ser etter høyere produktivitet på sine små og ofte individualiserte produksjoner.

– Men vi skulle ønske at de som sitter på markedsføringsbudsjettene (varemerkeeiere og reklamebyråer) ble mer bevisste på mulighetene innen digital printing generelt og inkjet spesielt. Det ligger et enormt potensial i å koble nettbutikken med både arbeidsflyt og MIS-systemer. Verktøyene er der, men det er fortsatt en lang vei å gå. Når det skjer, vil vi virkelig kunne utnytte potensialet i digital produksjon. Det er imidlertid en lang vei opp til oss å spre dette budskapet.

På Hunkeler Innovation Days så vi alle de store leverandørene vise frem sine beste maskiner innen rullbasert inkjet-produksjon. Men vi så også en liten håndfull arkbaserte inkjetprintere som kan (eller snart vil) gjøre det samme som en tonerprinter. Hvordan ser Canon på fremtiden til tonerprinteren?
– På kort sikt er det fortsatt et stort marked for tonerprintere. De er effektive for små produksjoner og har en veldig stor mediefleksibilitet. Og så kan de gjøre noe som du egentlig ikke finner andre steder ennå. De kan skrive ut med veldig sterk fargedekning og de kan skrive ut tosidige bannerformater opp til rundt 120 cm i lengde. Så vi vil fortsette å satse på dem. Men det er klart at vi følger utviklingen og blant annet ser på om det dukker opp nye markedssegmenter innen blekkskriver.

Hunkeler Innovation Days (HID) er en litt annen form for messe enn de vi ellers er kjent med. Det er én leverandør som inviterer andre kolleger i bransjen. Hva synes du om det konseptet?
– HID er en meget kompetent messe med et spennende oppsett med hele produksjonslinjer og utstyr fra ulike leverandører. Den tiltrekker seg besøkende fra hele verden, men den har også stor lokal betydning. Dette er en av grunnene til at vi også har valgt å stille ut både vår iX3200 og den nye Imagepress 1000. Det gir våre lokale forhandlere muligheten til å invitere et bredere spekter av sine kunder.

Les videre

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Plockmatic feirer rundt år med en "all time high"

I år er det 50 år siden Plockmatic ble startet. Siden den gang har selskapet vokst til en stor global aktør innen dokumenthåndtering med en bred produktportefølje. Sign&Print har intervjuet administrerende direktør Jan Marstorp om den reisen og veien videre.
Jan-W-ver-2-1024x682

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Siste nytt

Styrker seg med mer effektiv arkpresse

ETN Grafisk har en stor produksjon av personaliserte trykksaker til begravelser. Et oppdrag som krever en stabil og pålitelig maskinpark. Nylig byttet trykkeriet i Skien ut en av sine tre Ricoh-linjer med den nye Pro C9500-modellen som ble sluppet i fjor høst.
ETN Ricoh 3

Canon på Drupa: "En arena for å stake ut en ny kurs"

Canon Norge kommer til å ha ansatte på stedet under alle messedager. Sign&Print spurte Magnus Blegen, direktør for produksjon, om forventningene til årets Drupa.
Til Canon - del 1

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280