Store flater for store formater

Foto: Karin Karltun
PUBLISERT: 8 mars 2023
OPPDATERT: 22 mars
Peik Elness, salgssjef og Nils-Henrik Mathisen, daglig leder.

Fra teatre til tv-produksjoner. Megaprint er storformattrykkeriet som har bredt ut sine vinger. Siden ett år tilbake satser de også på kunst, men de glemmer aldri sine røtter og jobber konstant med å finslipe sitt yrke.

Det var for snart 12 år siden at Megaprint flyttet til sine nåværende lokaler. Da gikk flyttelasset fra Røa utenfor Oslo til Røyken på Hurumlandet. Nå ligger de fint oppe på en høyde med utsikt over røde hytter og gran- og furuskog.

Siden for tolv år siden holder Megaprint til like utenfor Røyken.

Kontrasten er stor når du går inn fra det pittoreske landskapet til kontorlokalene i sjokkrosa og gult. Interiørbyrået Scenario sto for formgivningen. Megaprint er ikke bare et trykkeri, det er også et utstillingsrom hvor lokalene viser frem selskapets kompetanse.

– Våre kunder er store medie- og reklamebyråer, skiltmakere og messebyggere. Og så mange rene forhandlere, sier Megaprints daglige leder Nils-Henrik Mathisen i det han stiger inn i trykkeriet.

Vel inne er det godt med plass. Store produkter krever store flater, så man kan ikke skvise maskiner inn på hver millimeter.

– Det er ikke bare å produsere heller, det er også mange spesialløsninger. Der vi er rådgivere for kundene og finner en god løsning, sier han og fortsetter:

– Det er det vi tenker på hele tiden. Vi leverer print og står for montering, det er vi som for eksempel kommer med løsninger for hvordan banneret skal stå i mot vær og vind.

En utfordring Megaprint har fått ta seg av er å kle inn hele Stortinget.
Året da messene kom tilbake

Han startet sin karriere i selskapet for over 20 år siden, og etter noen år hos andre arbeidsgivere er han nå tilbake som daglig leder og samarbeider tett med Peik Elness, som er salgssjef. Når Sign&Print besøker Megaprint er det en ettermiddag rett før juleferien. Det er stille, uvanlig stille faktisk. Men det er ikke noe man bør la seg lure av.

Dette året har vært spesielt intenst for Megaprint, og alt skyldes pandemien. Ja, det ordet er så utslitt at mange ønsker å lukke igjen bladet når de leser det. Det er heller ikke spesielt unikt å konstatere at det rammet messebransjen hardt. Men, som det gamle ordtaket sier, etter regn kommer solskinn – 2022 var året messene kom tilbake og med et smell.

En siste hånd legges på banneret som skal leveres til en tv-produksjon.

– Dette året har vært ekstremt travelt. Vi har nå kjørt ut enorme volumer til messebransjen da alle vil komme i gang igjen, sier Peik Elness og fortsetter:

– Det har vært veldig intense perioder. Noen ganger har vi printet over 10 000 kvadrat i uken.

Så rett før jul har ting roet seg litt, messene er ferdige og nå vies tid til andre produkter. Oppe i andre etasje forberedes et storformatbanner for et populært tv-program, en ganske vanlig type jobb for Megaprint. Og i rommet ved siden av står Taki Fayazi og trimmer nytrykt materiale.

Taki Fayazi beskjærer litt materiale om ettermiddagen.
En kunstnerlig utvikling

Under året som gikk har Megaprint nemlig skaffet seg et ekstra ben å stå på, selskapet ble høsten 2021 kjøpt opp av IC-Art. Deres produksjonsselskap Spitting Image fusjonerte høsten 2022 med Megaprint, noe som utvidet deres portefølje.

– De hadde jo en planskriver som de benyttet for kunst. Alt det har jo flyttet inn hit, sier Nils-Henrik Mathisen og fortsetter:

– På denne måten får jo vi automatisk inn den produksjonen hit til Megaprint. Og med den kapasiteten vi har her sammen med IC-Art og Spitting Image vil vi jo gjerne øke det.

Siden for omtrent ett år tilbake produserer Megaprint også kunst.

Så da messene ble færre økte produksjonen av kunsttrykk, Nils-Henrik Mathisen viser frem et maleri som nettopp har blitt klart.

– Nå ser det ut som slik at tradisjonelt storformat står for tre fjerdedeler av produksjonen mens kunst står for en fjerdedel.

Hvordan vil du beskrive Megaprint nå?

– Det er fortsatt et tradisjonelt storformattrykkeri som har stor kapasitet og produksjon i Norge. Vi har god kapasitet for trykk og ferdiggjøring av fremfor alt tekstiler men også folier. Vi er allsidige og printer på alle slags materialer, bannere, skilt, folier og tekstiler.

Foyeren til Hotel Finse.
Folietrykk

Som sagt så har Megaprint menge strenger å spille på. For å printe folier benytter de seg blant annet av en HP Latex 3600 som de har kjøpt fra Spandex. Der har Megaprint vært kunder i nesten 25 år, men det er ikke printere de kjøper hver gang, som oftest er det folier.

– De er en stabil leverandør, sier Peik Elness.

HP Latex 3600

HP Latex 3600 er en industriprinter i storformat som bruker HPs vannbaserte lateks-blekk. Den kan skrive ut i en bredde på opptil 3,2 meter og passar godt for print på bannere, displayer, grafiske utstillinger og evenementer.

Glemmer ikke sine røtter

Men det er de store storformatene som er Megaprints røtter, og de har jobbet i mange år for å foredle det arbeidet for å trykke på store tøystykker og bannere. I samme rom som deres HP Latex 3600 står en Durst Rhotex 325, en maskin som både kan printe direkte på polyester og overføringspapir med det samme vannbaserte sublimeringsblekket.

Etter utskrift på overføringspapir bruker man en varmepresse fra Monti Antonio for å overføre trykket til tøyet.

Varmepressen fra Monti Antonio.

– Her har vi lagt mye fokus på å finpusse prosessen opp gjennom årene, denne kombinasjonen med å gå over fra papir og sublimering. Den skal gjennom en oppvarmingsprosess og det skjer en krymping i materialet. Det har vært mye testing for å få til det med strekk i materialet, sier Peik Elness og fortsetter:

– Så der har vi våre beregninger som fungerer for stor bruk ned til millimeteren. Vi har lagt mye energi i det og det sitter nå ut i fingerspissene.

Og utviklingsarbeidet er ikke ferdig ennå.

– Nå er vi ivrige etter å fortsette den utviklingen med helt andre blekktyper og materialer, nå er det stort sett polyestermaterialer vi bruker. Vi har et stort ønske om å fortsette denne utviklingen, avslutter Peik Elness.

Durst Rhotex 325

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik