Fujifilm bryter ny mark med en voksende maskinportefølje innen print-on-demand. Samtidig nærmer det seg kick-off for den offentlige premieren på satsingen som rulles ut på emballasjeområdet.
Under sitt besøk i Sverige beskriver EMEA-sjefene Taku Ueno og Manuel Schrutt selskapets deltagelse på messer i 2023 med en enkel setning: «Det kommer til å bli veldig vanskelig å unngå Fujifilm i år».
Mye har skjedd for Fujifilm de siste 1,5 årene eller så. Det var i oktober 2021 at selskapet annonserte sin store investering i Print on demand (POD). I september året etter på kundearrangementet Peak Performance Print i Brussel, viste produsenten frem maskinene sine og startet utvidelsen, og etablerte en tilstedeværelse i tolv europeiske land med partnere, kunder og salg.
Taku Ueno sier at ekspansjonen i år går i to spor – for det første å fortsette etableringen i flere markeder, for det andre at produkttilbudet på print fortsetter å vokse med flere produkter.
– Nå prøver vi å fortsette å ekspandere i flere regioner. I år vil virksomheten utvikle seg i markeder som Storbritannia, Frankrike og noen andre land. Vi jobber nå med å få fart på prosessen, sier Taku Ueno, EMEA-sjef for Fujifilms overordnede grafiske virksomhet, og mener at selv om mye av arbeidet fortsatt er i startfasen, kan de allerede være stolte over å ha brakt en bred produktportefølje til markedet, som gjør dem konkurransedyktige mot andre aktører.
– I år kan vi virkelig markedsføre hele printporteføljen vår og vise at vi er konkurransedyktige mot alle andre aktører på markedet.
Inkjet- og tonerplattformer
I dag er flaggskipet i Fujifilms inkjetserie Jet Press 750S High Speed Model, en arkmatet B2-presse som skriver ut 5400 ark i timen med vannbasert blekk uten at underlaget trenger forbehandling med primer. Firefargepressen med Fujifilms proprietære Samba-skrivehoder er spesielt rettet mot kommersiell trykking og pakking i falset kartong.
I oktober i fjor fikk brukere av pressen muligheten til å oppgradere til en tredje utskriftsmodus, Value mode, med en utskriftsoppløsning på 1200 x 1200 dpi. I tonersegmentet for produksjonsmiljøer er det Revoria og modellen PC 1120 som er navnene på plakaten. Skriveren har seks fargestasjoner med fokus på å gi brukeren et utvidet fargespekter og effektive trykksaker og emballasje med rosa, sølv, gull og klare toner. Fujifilm har også utviklet en serie tonermaskiner for lettere produksjoner, egnet for for eksempel kontorer og interne avdelinger som trenger å trykke brosjyrer, flygeblad eller 1,3 meter lange plakater.
– Vi har akkurat startet salget av Apeos Pro og i år forbereder vi oss på å fylle gapet vi ser i dette segmentet, sier Taku Ueno om de tre modellene i serien som produserer 65, 75 og 81 sider i minuttet.
Nyheter for etiketter og emballasje
Et annet interessant område for Fujifilm er emballasje. Det handler ikke minst om investeringen i såkalte printbars, stativer med skrivehoder, inkludert selskapets mest høyytende, Samba 42K. Det er et skalerbart
system med opptil syv farger som kan integreres i emballasjelinjer og analoge etikettlinjer. Den andre emballasjedelen refererer til en kommende maskinutgivelse, en digital plattform for utskrift av etiketter og fleksibel emballasje.
I forbindelse med den store emballasjemessen Interpack i Düsseldorf er planen å vise Jet Press FP 790 rull-til-rull-maskinen offentlig for første gang.
– Vi er veldig nær en global lansering av vår maskin for fleksibel emballasje – i Asia, i USA, Afrika, Midtøsten og Europa, sier Taku Ueno, og legger til at det pågår intensivt arbeid med å søke opp kunder, etablere salgsnettverk og utstyre partnere med maskiner og applikasjoner.
«Beveg oss med makt»
På tide for Manuel Schrutt å bryte inn i samtalen. Han er den nye EMEA-sjefen for Fujifilms emballasjeavdeling og inkjet. Han har mer enn 15 års erfaring som selger, regionsjef og daglig leder for HP og Landa.
– I emballasje beveger vi oss med mye kraft. Vi utvikler vårt fotavtrykk geografisk og henter inn et team, en kjerne av svært erfarent personell fra den grafiske industrien, til alle de ulike segmentene som kommersiell trykking, etiketter, fleksibel emballasje, kartongtrykk og så videre. Og i de respektive landene rekrutterer vi.
Fujifilm har tidligere gitt en liten teaser om maskinen, men det er fortsatt mye hemmelighold rundt maskinutgivelsen. Manuel Schrutt sier at han ikke ønsker å foregripe det store messeshowet de forbereder på Interpack i 4-10 mai med for mye snakk om maskinens tekniske kvaliteter. Men, slår han fast: «Det er en veldig stor begivenhet for vårt forretningsområde innen emballasje».
– Vi ønsker å gi kundene muligheten til å ta et valg ved å kunne tilby print i analog, digital eller hybrid form slik at de kan plukke det beste av det de trenger for å kunne produsere produkter på den aller beste måten for sine kunder . Det vi imidlertid allerede vet om Fujifilms svar på digital etikettproduksjon er at det er en videreutvikling av den arkmatede Jet Press-plattformen. Et rull til rull-system, 790 millimeter bred bane, CMYK-farger og to blekkanaler med hvitt for å få høy dekkevne i én omgang. Blekket så vel som primeren er vannbasert. I tillegg er lavmigrasjonsfarger godkjent for direkte kontakt med mat.
– Vi ønsket å utvikle et produksjonsverktøy posisjonert mot flexovolumer i det ordinære markedet for å kunne produsere raskere, mer miljøvennlig og med mindre avfall.
«Svarer til det kundene forventer»
Manuel Schrutt sier at emballasjepressen har en bredere tilnærming enn andre digitale maskiner på markedet. En allround maskin med høy oppetid i stedet for fokus på korte serier:
– Jeg tror at med den pressen vi har, er det første gang vi matcher det kundene forventer at en digital presse skal kunne levere i fleksibel innpakning. Vi vil selvfølgelig fortsette å innovere og utvikle nye tilskudd, men utgangspunktet vi nå er på med denne maskinen er så sterkt og akkurat der bransjen ønsker den skal være.
– Basert på typiske volumer vi har sett i det nordiske markedet, ser jeg at vi bør være i posisjon til å kunne konvertere 50 til 60 prosent til digital utskrift av det totale volumet i en eksisterende analog etikettlinje.
Synergier mellom forretningsområder
Taku Ueno og Manuel Schrutt påpeker at det skapes klare synergier mellom alle selskapets forretningsområder fordi de er en trykkplateleverandør og en utvikler av blekk og maskiner for både digital vanlig- og emballasjetrykk. Manuel Schrutt påpeker at Fujifilm eier sin inkjetteknologi og blekk. Dette gjør at bedriften skiller seg fra andre aktører med den kunnskapen og kompetansen de besitter på alle områder og kan dermed forstå og hjelpe kundene på en bedre måte.
– I bransjen vi er i går vi mer over på emballasjesiden, også våre tradisjonelle konkurrenter, fordi det tradisjonelle offsetmarkedet har krympet. Derfor fokuserer vi selvfølgelig på emballasjesiden. Men i vårt tilfelle er vi ganske unike. Siden vi startet vår virksomhet i Print on demand for bare rundt 1,5 år siden, er det også et voksende marked for Fujifilm. Vi kom sent inn, men det er et enormt marked og vi har tilgjengeligheten og allerede en kundebase over hele Europa innen kommersiell trykking.
Han forteller at Fujifilm på emballasjeområdet ønsker å være en partner innen både analog og digital produksjon. Det kan være rene analoge eller digitale løsninger, til hybrider ved å konvertere eksisterende flexo-linjer med Jet Press-systemer eller ved å implementere printbars på ulike typer emballasjemaskinlinjer.
– Det er viktig å forstå at Fujifilm tror på analog og digital utskrift, men også en kombinasjon av disse. For oss er det ikke det ene eller det andre – det er begge deler, sier Manuel Schrutt.