Det var «åpent hus» på sign production i Årnes, i anledning av at firmaet faktisk var det første i verden som fikk installert Canons nye vidundermaskin, Colorado M Series. Sign & Print tok turen.
Tilstelningen fant sted på to dager, onsdag og torsdag – vi stakk innom på torsdagen. Anton Strand og Henning Hagelund fra Canon var tilstede, sammen med en gjeng interesserte trykksakprodusenter. Strand slo følge med oss bort til den nyinstallerte maskinen. Den hadde allerede kjørt ut noen meter med ugler på stripete brunt papir, for riktig å få frem den hvite fargen på uglene.
Hvit som bomull
– Når vi skulle bestemme oss for hvilken nyanse av hvitt vi skulle legge oss på, så valgte vi å legge oss tett opptil fargen av bomull, kunne Strand fortelle.
– Det er det som er det foretrukne når det gjelder interiørdekor, som er et område som kommer i full fart. I Italia er tapeter virkelig i skuddet og det kommer hit.
Selvsagt kan hvitfargen forsterkes ved å kjøre flere lag, det eksemplet vi fikk se var printet med kun ett lag hvitt.
Denne hvitfargen skal være mindre problematisk enn tidligere hvitt blekk?
– Ja, det er jo ikke så flytende dette blekket, det blir mer som en gel.
– Tenk tannpasta, sier Henning Hagelund, som har kommet og holdt oss med selskap. – Dette hvite blekket er problemfritt. Det blir sirkulert i det kammeret det ligger i, så det klumper seg ikke. Det man må tenke på, er at maskinen hele tiden må stå på strøm, slik at denne sirkuleringen ivaretas.
Hvitfargen er en opsjon som man kan bestille maskinen med, eller få inn i etterkant. Den modulære maskinen har alle muligheter tilgjengelig ved levering, men konfigureres kundens behov med tanke på både hvilke farger man trenger og produksjonshastigheten. Det var klart at sign production trengte muligheten for hvit farge og med tanke på deres høye produksjon fikk de konfigurert maskinen til høyeste hastighet.
Modulær maskin
Maskinen kan i utgangspunktet leveres med en grunnkonfigurasjon, som trykkeriet kan få justert opp i etterkant.
Hvordan foregår det?
– Det er gjort i løpet av sekunder, sier Strand. – Det er bare å bestille så justerer vi det opp.
Man kan også justere opp hastigheten i perioder hvor man har ekstra mye å gjøre. Man kan f.eks. sette den opp en måned for så å falle tilbake til den lavere hastigheten når måneden er omme. Dette kan man gjøre tre ganger, men skal man ha opp hastigheten etter dette, må man gjøre det permanent.
– Da regner vi med at det er et permanent behov, supplerer Hagelund.
Maskinen støtter en rekke medier, også medier som ikke var mulig tidligere.
– Det er en merking på papirrullen som vi har endret, slik at den nå er lesbar på flere forskjellige medier, forteller Hagelund. Merkingen har for eksempel med fremtrekk av papiret på rullen å gjøre.
Han trekker frem et ark som i utgangspunktet er sølvfarget. På dette har man printet en rekke farger, og ved printing av gult fremstår dette som gull på det sølvfargede underlaget. Han viser også frem andre effekter som ikke var mulig tidligere, som en blek måne som kun trer frem idet man holder arket opp mot lyset. Et annet ark har printet en tegneserieboble med «HI!» på den ene siden og «BYE!» på den andre og takket være flere lag blekk kan man ikke skimte baksiden når man holder forsiden opp mot lyset.
– Fargene er konsistente mellom denne maskinen og den forrige maskinen, 1650, sier Strand. – Det har kunden fortalt oss.
Denne står rett ved siden av den nye i M-serien. Det er mye som er likt i de to maskinene, samme blekk og samme skrivehoder. Begge har også FLXfinish+-teknologien gir deg valget mellom en glanset eller matt overflate – eller begge deler partielt på samme ark. Også Onyx programvaren, med ripp og arbeidsflyt eies av Canon. Canon har kontroll på det meste selv, og det er en stor fordel, mener Strand.
Nye muligheter for designere
Thomas Fjeldberg er Daglig leder og deleier i sign production og er fornøyd med den nye maskinen, selv om den foreløpig ikke er satt i skarp produksjon. Den ble levert rett før påsken og så var det påskeferie. Profileringen trengte de egen programvare for, så den kan de først begynne å lage profiler med nå. Firmaet selger ikke til sluttkunder, men produserer for grafiske bedrifter.
– Vi velger jo å ha allsidige maskiner fordi vi ønsker å kunne levere alle typer produkter på etterspørsel, sier Fjeldberg.
Så er kanskje utfordringen å få gjort designerne oppmerksomme på de nye mulighetene som stadig åpner seg når det gjelder digitalprinting. Da hjelper det å holde åpent hus slik som i dag, så også designere og reklamebyråer kan komme og se hva som faktisk er mulig å få til. Dessuten, for Canon har dette vært en god markedsføring.
– Vi har faktisk fått inn bestillinger på noen maskiner takket være dette arrangementet, kunne Strand avslutningsvis avsløre.