Den yngre generasjonen er vant til å handle på nett, så den grafiske bransjen må også henge med og digitaliseres. Det sier Ingar Jansen, daglig leder i BK Gruppen, som satser stort på dette.
– Vi har nettopp kjøpt et selskap i Trondheim, Aktiweb, som vi har jobbet med siden 2020, sier han.
Bakgrunnen for oppkjøpet er rett og slett å bringe kunnskapen inn i huset.
– Det er en stor utfordring for en grafisk virksomhet å bygge et godt nettmiljø. Løsningen for oss var å kjøpe kunnskapen. Vi har gjort flere strategiske oppkjøp gjennom årene og det har alltid vært en langsiktig tanke med det. Og vi har lykkes veldig godt med oppkjøpene våre, sier Ingar Jansen og nevner blant annet Trykkpartner, som ble et BK-selskap i 2019 og innebar en viktig etablering i Trondheimsområdet.
Lære av de store aktørene
Aktiweb er en totalleverandør av webtjenester, det kan for eksempel dreie seg om nettsider, nettbutikker, søkeoptimalisering, digital markedsføring eller sosiale medier. Selskapet har tidligere hjulpet BK, fremfor alt med å bygge opp skreddersydde nettbutikker for kunder. Kjøpet innebærer at konsernet nå har fem datterselskaper: BK Trykkpartner, BK Logistikk, BK Grafisk, BK Dekorima og BK Aktiweb.
Ved oppkjøpet hadde Aktiweb to ansatte. Målet er å ansette minst to til og ha fire ansatte som jobber med det digitale, både nettutvikling og sosiale medier.
– Den nye fremtidige kundene ønsker å handle på nett og derfor er det viktig for oss å bygge en god løsning. Det er flere store aktører, som Lasertryk og Vistaprint, som det er mye å lære av. Vi kommer aldri til å komme opp til deres nivå, men ønsker uansett å kunne nå det norske eller skandinaviske markedet.
Økt vekst uten flere selgere
Det er vekst i sikte hos BK, men det skal ikke skje ved å ansette flere selgere. Salgsarbeidet vil i stedet i stor grad automatiseres gjennom den digitale satsingen.
– Jeg tror vi kan øke omsetningen uten å ha flere selgere. Tidligere ringte selgerne rundt til kundene, men i dag henger kundene mer med og vet hva de vil ha. Ved hjelp av kunstig intelligens vil stadig flere kunne lage trykkklare PDF-filer og legge inn bestillinger på nett. I stedet vil selgerens rolle være å fokusere på rådgivning og mersalg.
BK har også utviklet et eget ordresystem. Det betyr at alle bestillinger som skal gå til samme kunde samles på ett sted og de ulike produksjons jobbene sendes automatisk til rett avdeling. Eksempelvis går en bestilling på rollups til BK Dekorima og trykksaker til BK Grafisk. Hele bestillingen pakkes og sendes deretter som en.
Tar inn lærlinger igjen
Det er ikke bare digitale nyheter hos BK. Kompetansetilbud er et stadig aktuelt tema i bransjen og denne høsten tar bedriften for første gang på tolv år imot lærlinger, en ved BK Grafisk og en ved BK Dekorima.
– Markedet har gått ned i en årrekke og derfor har vi ikke kunnet tilby ansettelse i etterkant, noe vi gjerne vil gjøre. Det kan vi nå og derfor velger vi å ta inn lærlinger igjen.
BK har de siste årene vært gjennom et omfattende utviklingsarbeid. Siden 2017 har maskinparken blitt oppdatert, blant annet med ny stor offsetpresse og andre maskiner er i ettertid byttet ut. Selskapet var også gjennom kjøpet av offsetpressen det første i Europa som brukte UV-LED-teknologi.
– Vi bør investere i en pakkemaskin også, men på grunn av dårlig kronekurs er det veldig dyrt akkurat nå. Så når jeg ser på 2023, tar vi det med ro og avventer flere investeringer. Vi har dessuten kommet i mål med mye.
Flere grønne mål
BK har også gjort store grønne investeringer. Totalt 5000 kvadratmeter solceller er montert på taket og forsyner bygget på Nordre Fokserød utenfor Sandefjord med strøm tilsvarende 40 prosent av forbruket. Investeringen gjør at selskapet i 2022 sparte nærmere en 1,2 millioner kroner i strømkostnader. Ikke verst i tider med energikrise.
Et annet grønt mål er å ha en helt fossilfri bilpark. Et mål som nesten er innfridd med kun én bil igjen som ikke er drevet av strøm. Siden miljøarbeidet startet har også bruken av kjemikalier gått ned med 90 prosent og papirsvinnet med 75 prosent.
Veien videre
Et område som er i sterk vekst innenfor BK er logistikk. Et av konsernets selskaper, BK Logistikk, hadde i 2022 en omsetning på 21,7 millioner kroner. Så langt i år er omsetningen doblet sammenlignet med samme periode i fjor.
– Det at logistikkdelen vokser betyr mer jobb også for den grafiske avdelingen, fordi vi produserer trykte produkter for dem.
BK Grafisk står imidlertid uansett for den største omsetningen i BK Gruppen og var i fjor på i overkant av 135 millioner kroner. Hvert år produseres det 1,5 millioner trykksaker internt.
For å utvikle gruppen videre ser Ingar Jansen at det etter hvert kreves nye og sterkere muskler. BK eies i dag av Jansen selv med 60 prosent av selskapet, Torgeir Tande 34 prosent og Rune Løberg 6 prosent.
– Vi ser store muligheter innenfor kjerneområdene våre. Noen av mulighetene kan oppnås gjennom organisk vekst mens andre krever oppkjøp og eller industrielt samarbeid. Vår underliggende gode lønnsomhet er delvis et resultat av at vi driver svært effektivt med en flat struktur, sier Ingar Jansen og avslutter:
– For å oppnå våre langsiktige mål er det derfor ikke sikkert at vi har de operative ressursene vi trenger samt at en videre sterk vekst også krever kapital utover den kontantstrømmen vi har i dag. Jeg tror derfor på sikt det hadde vært bra for BK å få inn en stor industriell eier, ikke nødvendigvis fra bransjen. Det har vært og er stor bevegelse i vår bransje og vi er såpass store nå at vi blir forespurt både som mulig kjøper men også for mulig oppkjøp. Noen samtaler har pågått en stund mens andre idéer har kommet til det siste halvåret men uansett har vi ikke dårlig tid.