Etter rekordåret: Reklameinvesteringene når nye høyder

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 juni 2023
OPPDATERT: 14 juni
Madeleine Thor, IRM. Foto: Pressebilde

Det norske reklamemarkedet hadde en rekordsterk fremgang i 2021, til tross for dette økte den ytterligere i 2022. Det viser fersk årsstatistikk fra det uavhengige instituttet IRM.

IRM måler utviklingen i annonsemarkedet i Skandinavia hvert år. I fjor ble det gjort annonseinvesteringer i Norge for totalt 33,3 milliarder kroner, som var en økning på 10,5 prosent fra året før. Det IRM kaller «reklamekaken» består dels av annonseinvesteringer og annonsering innen eventmarkedsføring og sponsing. Eventmarkedsføringskategorien har økt med 67,5 prosent siden 2021, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på pandemien. Sponsingen har også økt, med 11,5 prosent.

Utendørsreklame går bra

Annonseinvesteringer utgjør omtrent 25 milliarder kroner eller 75 prosent av hele reklamekaken. Innenfor denne kategorien har det vært en økning på 6,5 prosent sammenlignet med året før.

Når det gjelder trykte medier, går kategoriene «papiraviser» og «ukepresse» ned med vel 12 prosent hver. Fagpressen holder seg omtrent på samme nivå som tidligere. «Direktereklame» har en negativ utvikling på 3,6 prosent.

På den annen side øker kategorien «out-of-home», utendørsannonsering, kraftig med 39,2 prosent. Det samme gjør «kino», 68,3 prosent, etter tøffe pandemiår. «Internett» øker også, med 9,0 prosent, og fortsetter en trend med stadig mer digitalt fokus. Internett står for 17 av de totalt 25 milliarder, eller 68 prosent, som ble gjort i annonseinvesteringer i fjor. For eksempel står søk for 17,4 prosent av hele reklamekaken og sosiale nettverk for 12,5 prosent.

”Enorm digital boom”

I et intervju med Sign&Print Sverige tidligere i vår fortalte Madeleine Thor, daglig leder i IRM, at de digitale alternativene driver utviklingen i annonsemarkedet og at disse eksploderte fullstendig under pandemien.

– Da begynte folk å e-handle mer og bruke skjermer i større grad, det satte fart på digital markedsføring. Vi hadde egentlig ikke forutsett den enorme digitale boomen og var ikke forberedt på den store økningen, sier Madeleine Thor.

IRM gjør også sammenligninger mellom de tre skandinaviske landene. Prognosen for Norge ser lysere ut enn for Danmark og fremfor alt Sverige. Skandinavia har imidlertid generelt et sterkt annonsemarked sammenlignet med andre land.

– Det er tre avanserte digitale markeder hvor mye markedsføring foregår digitalt. Det er også en høy investering per capita. Vi er små og rike land, noe som gjenspeiles i investeringene, sier Madeleine Thor.

Reklameinvesteringer i 2022

Millioner kroner, løpende priser, netto, prosentvis forandring.

Papiraviser: 1 473 (-12,4 %)

Ukepresse: 105 (-12,6 %)

Fagpresse: 310 (0,1 %)

Direktereklame: 925 (-3,6 %)

TV: 3 550 (0,6 %)

Radio: 641 (5,1 %)

Kino: 202 (68,3 %)

Internett: 17 026 (9,0 %)

Out-of-home: 867 (39,2 %)

Totale annonseinvesteringer: 25 098 (6,5 %)

Event marketing*: 2 616 (67,5 %)

Sponsing*: 5 662 (11,5 %)

Totale reklameinvesteringer: 33 276 (10,5 %)                          

Kilde: IRM.

*Kilde: Sponsor Insight.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1

RKGrafisk kjøper seg inn i Hurtig-Trykk

RKGrafisk AS har inngått en avtale om å kjøpe 75% av aksjene i Hurtig-Trykk AS. "Denne strategiske investeringen vil styrke RKGrafisk sin posisjon i det norske trykkerimarkedet og utvide selskapets tjenesteportefølje," heter det i en pressemelding fra selskapet.
rkgrafisk_ht

Scandinavian Print Group kjøper opp digitaltrykkeri

Direktøren i Scandinavian Print Group (SGP), Esben Mols Kabell, bekrefter at de har kjøpt det danske digitaltrykkeriet PrinfoParitas.
esben_SGP-1

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1