Etter rekordåret: Reklameinvesteringene når nye høyder

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 juni 2023
OPPDATERT: 14 juni
Madeleine Thor, IRM. Foto: Pressebilde

Det norske reklamemarkedet hadde en rekordsterk fremgang i 2021, til tross for dette økte den ytterligere i 2022. Det viser fersk årsstatistikk fra det uavhengige instituttet IRM.

IRM måler utviklingen i annonsemarkedet i Skandinavia hvert år. I fjor ble det gjort annonseinvesteringer i Norge for totalt 33,3 milliarder kroner, som var en økning på 10,5 prosent fra året før. Det IRM kaller «reklamekaken» består dels av annonseinvesteringer og annonsering innen eventmarkedsføring og sponsing. Eventmarkedsføringskategorien har økt med 67,5 prosent siden 2021, noe som kanskje ikke er så rart med tanke på pandemien. Sponsingen har også økt, med 11,5 prosent.

Utendørsreklame går bra

Annonseinvesteringer utgjør omtrent 25 milliarder kroner eller 75 prosent av hele reklamekaken. Innenfor denne kategorien har det vært en økning på 6,5 prosent sammenlignet med året før.

Når det gjelder trykte medier, går kategoriene «papiraviser» og «ukepresse» ned med vel 12 prosent hver. Fagpressen holder seg omtrent på samme nivå som tidligere. «Direktereklame» har en negativ utvikling på 3,6 prosent.

På den annen side øker kategorien «out-of-home», utendørsannonsering, kraftig med 39,2 prosent. Det samme gjør «kino», 68,3 prosent, etter tøffe pandemiår. «Internett» øker også, med 9,0 prosent, og fortsetter en trend med stadig mer digitalt fokus. Internett står for 17 av de totalt 25 milliarder, eller 68 prosent, som ble gjort i annonseinvesteringer i fjor. For eksempel står søk for 17,4 prosent av hele reklamekaken og sosiale nettverk for 12,5 prosent.

”Enorm digital boom”

I et intervju med Sign&Print Sverige tidligere i vår fortalte Madeleine Thor, daglig leder i IRM, at de digitale alternativene driver utviklingen i annonsemarkedet og at disse eksploderte fullstendig under pandemien.

– Da begynte folk å e-handle mer og bruke skjermer i større grad, det satte fart på digital markedsføring. Vi hadde egentlig ikke forutsett den enorme digitale boomen og var ikke forberedt på den store økningen, sier Madeleine Thor.

IRM gjør også sammenligninger mellom de tre skandinaviske landene. Prognosen for Norge ser lysere ut enn for Danmark og fremfor alt Sverige. Skandinavia har imidlertid generelt et sterkt annonsemarked sammenlignet med andre land.

– Det er tre avanserte digitale markeder hvor mye markedsføring foregår digitalt. Det er også en høy investering per capita. Vi er små og rike land, noe som gjenspeiles i investeringene, sier Madeleine Thor.

Reklameinvesteringer i 2022

Millioner kroner, løpende priser, netto, prosentvis forandring.

Papiraviser: 1 473 (-12,4 %)

Ukepresse: 105 (-12,6 %)

Fagpresse: 310 (0,1 %)

Direktereklame: 925 (-3,6 %)

TV: 3 550 (0,6 %)

Radio: 641 (5,1 %)

Kino: 202 (68,3 %)

Internett: 17 026 (9,0 %)

Out-of-home: 867 (39,2 %)

Totale annonseinvesteringer: 25 098 (6,5 %)

Event marketing*: 2 616 (67,5 %)

Sponsing*: 5 662 (11,5 %)

Totale reklameinvesteringer: 33 276 (10,5 %)                          

Kilde: IRM.

*Kilde: Sponsor Insight.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong