Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 18 september 2023
OPPDATERT: 18 september
Martin Fundal (TV) og Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forteller at seks AccurioLabel 400-er allerede er solgt i Europa. Foto: Søren Winsløw.

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.

Konica Minolta har ved tidligere anledninger hevdet at de er markedsleder på det europeiske markedet med nærmere 30 % markedsandel.
Deres tonerbaserte teknologi har vist seg egnet for en rekke bruksområder i etikettverdenen, hvor Konica Minolta fokuserer på enkel etikettproduksjon med AccurioLabel.

– Mange av våre konkurrenter er opptatt av å gjøre alt større, raskere, mer avansert og dyrere. Vi mener bestemt at de aller fleste etikettproduksjoner krever enkelt og velfungerende utstyr som kan levere dag ut og dag inn, og til både en attraktiv innkjøpspris og driftskostnad. Det er dette vi leverer på, og som har gjort at vi har solgt så mange maskiner som vi har, sier Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist i Konica Minolta.

Den hvite toneren har høy dekning selv om papiret har en betydelig struktur. Foto: Søren Winsløw.
Hvitt gjør en stor forskjell

AccurioLabel 400 er utviklet med et av- og tilbakespolingssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som har spesialisert seg på etterbehandling av etiketter og fleksibel emballasje.
Den kan håndtere papirbredder på opptil 330 mm og er tilgjengelig som både fire- og femfargemaskin, der den femte fargen er ny hvit toner. Hastigheten er opptil 39,9 m/min, mens oppløsningen er 1200 dpi. Eksisterende brukere av AccurioLabel 230 kan oppgradere til den nye modellen.

Produktsjef & salgsspesialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer at spesielt den femte fargen (hvit) spiller en stor rolle for hvordan printeren kan brukes i fremtiden. Han forteller at opasiteten til den hvite fargen er blant de høyeste på markedet. Dette gjør den veldig egnet for både transparente og fargede materialer, og med Konica Minoltas fargeoverføringsbelte, selv på svært strukturert papir, kan de nå helt ned til papirets fordypninger. Han anser det som en veldig sterk egenskap.

Han forteller også at de har jobbet med å forlenge levetiden til slitedelene, slik at de totale levetidskostnadene (TCO) forventes å bli enda bedre enn tidligere.

Forsiktig advarsel til kommersielle trykkerier

Markedet for etiketter har vært i vekst i lang tid og veksten forventes å fortsette en stund fremover. Spesielt digital etikettproduksjon forventes å øke betydelig de neste årene. Derfor er det ikke bare de eksisterende etikettfirmaene som er interessert i dette, men også en rekke tradisjonelle grafiske bedrifter begynner å se i den retningen. Men her vil Martin Fundal komme med en forsiktig advarsel:

– Interessen er stor og med god grunn. Vi ser for eksempel emballasjebedrifter som velger å ta etikettproduksjon i egen regi. Det kan gi god mening fordi det er de samme kundene som etterspør emballasje som etterspør etiketter. Men et tradisjonelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis tilgang til den kundebasen, og da kan det være verdt å tenke seg om.

Les videre

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324

Taktile bilder på utstilling i Oslo

Norges Blindeforbund og Canon står bak en unik fotoutstilling på Deichmann Bjørvika i Oslo fra 27.-30. juni.
world-unseen

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324