Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.
Konica Minolta har ved tidligere anledninger hevdet at de er markedsleder på det europeiske markedet med nærmere 30 % markedsandel.
Deres tonerbaserte teknologi har vist seg egnet for en rekke bruksområder i etikettverdenen, hvor Konica Minolta fokuserer på enkel etikettproduksjon med AccurioLabel.
– Mange av våre konkurrenter er opptatt av å gjøre alt større, raskere, mer avansert og dyrere. Vi mener bestemt at de aller fleste etikettproduksjoner krever enkelt og velfungerende utstyr som kan levere dag ut og dag inn, og til både en attraktiv innkjøpspris og driftskostnad. Det er dette vi leverer på, og som har gjort at vi har solgt så mange maskiner som vi har, sier Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist i Konica Minolta.
Hvitt gjør en stor forskjell
AccurioLabel 400 er utviklet med et av- og tilbakespolingssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som har spesialisert seg på etterbehandling av etiketter og fleksibel emballasje.
Den kan håndtere papirbredder på opptil 330 mm og er tilgjengelig som både fire- og femfargemaskin, der den femte fargen er ny hvit toner. Hastigheten er opptil 39,9 m/min, mens oppløsningen er 1200 dpi. Eksisterende brukere av AccurioLabel 230 kan oppgradere til den nye modellen.
Produktsjef & salgsspesialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer at spesielt den femte fargen (hvit) spiller en stor rolle for hvordan printeren kan brukes i fremtiden. Han forteller at opasiteten til den hvite fargen er blant de høyeste på markedet. Dette gjør den veldig egnet for både transparente og fargede materialer, og med Konica Minoltas fargeoverføringsbelte, selv på svært strukturert papir, kan de nå helt ned til papirets fordypninger. Han anser det som en veldig sterk egenskap.
Han forteller også at de har jobbet med å forlenge levetiden til slitedelene, slik at de totale levetidskostnadene (TCO) forventes å bli enda bedre enn tidligere.
Forsiktig advarsel til kommersielle trykkerier
Markedet for etiketter har vært i vekst i lang tid og veksten forventes å fortsette en stund fremover. Spesielt digital etikettproduksjon forventes å øke betydelig de neste årene. Derfor er det ikke bare de eksisterende etikettfirmaene som er interessert i dette, men også en rekke tradisjonelle grafiske bedrifter begynner å se i den retningen. Men her vil Martin Fundal komme med en forsiktig advarsel:
– Interessen er stor og med god grunn. Vi ser for eksempel emballasjebedrifter som velger å ta etikettproduksjon i egen regi. Det kan gi god mening fordi det er de samme kundene som etterspør emballasje som etterspør etiketter. Men et tradisjonelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis tilgang til den kundebasen, og da kan det være verdt å tenke seg om.