Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 18 september 2023
OPPDATERT: 18 september
Martin Fundal (TV) og Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forteller at seks AccurioLabel 400-er allerede er solgt i Europa. Foto: Søren Winsløw.

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.

Konica Minolta har ved tidligere anledninger hevdet at de er markedsleder på det europeiske markedet med nærmere 30 % markedsandel.
Deres tonerbaserte teknologi har vist seg egnet for en rekke bruksområder i etikettverdenen, hvor Konica Minolta fokuserer på enkel etikettproduksjon med AccurioLabel.

– Mange av våre konkurrenter er opptatt av å gjøre alt større, raskere, mer avansert og dyrere. Vi mener bestemt at de aller fleste etikettproduksjoner krever enkelt og velfungerende utstyr som kan levere dag ut og dag inn, og til både en attraktiv innkjøpspris og driftskostnad. Det er dette vi leverer på, og som har gjort at vi har solgt så mange maskiner som vi har, sier Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist i Konica Minolta.

Den hvite toneren har høy dekning selv om papiret har en betydelig struktur. Foto: Søren Winsløw.
Hvitt gjør en stor forskjell

AccurioLabel 400 er utviklet med et av- og tilbakespolingssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som har spesialisert seg på etterbehandling av etiketter og fleksibel emballasje.
Den kan håndtere papirbredder på opptil 330 mm og er tilgjengelig som både fire- og femfargemaskin, der den femte fargen er ny hvit toner. Hastigheten er opptil 39,9 m/min, mens oppløsningen er 1200 dpi. Eksisterende brukere av AccurioLabel 230 kan oppgradere til den nye modellen.

Produktsjef & salgsspesialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer at spesielt den femte fargen (hvit) spiller en stor rolle for hvordan printeren kan brukes i fremtiden. Han forteller at opasiteten til den hvite fargen er blant de høyeste på markedet. Dette gjør den veldig egnet for både transparente og fargede materialer, og med Konica Minoltas fargeoverføringsbelte, selv på svært strukturert papir, kan de nå helt ned til papirets fordypninger. Han anser det som en veldig sterk egenskap.

Han forteller også at de har jobbet med å forlenge levetiden til slitedelene, slik at de totale levetidskostnadene (TCO) forventes å bli enda bedre enn tidligere.

Forsiktig advarsel til kommersielle trykkerier

Markedet for etiketter har vært i vekst i lang tid og veksten forventes å fortsette en stund fremover. Spesielt digital etikettproduksjon forventes å øke betydelig de neste årene. Derfor er det ikke bare de eksisterende etikettfirmaene som er interessert i dette, men også en rekke tradisjonelle grafiske bedrifter begynner å se i den retningen. Men her vil Martin Fundal komme med en forsiktig advarsel:

– Interessen er stor og med god grunn. Vi ser for eksempel emballasjebedrifter som velger å ta etikettproduksjon i egen regi. Det kan gi god mening fordi det er de samme kundene som etterspør emballasje som etterspør etiketter. Men et tradisjonelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis tilgang til den kundebasen, og da kan det være verdt å tenke seg om.

Les videre

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

FlexiPrint og Fespa Norway holder åpent hus

Onsdag 17.april inviterer FlexiPrint i Drammen alle Fespas medlemmer til Åpent Hus, i forbindelse med avvikling av den 63. generalforsamlingen i Fespa Norway.
flexiprint_logga

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik