Konica Minolta holder fokus på den enkle etikettproduksjon

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 18 september 2023
OPPDATERT: 18 september
Martin Fundal (TV) og Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forteller at seks AccurioLabel 400-er allerede er solgt i Europa. Foto: Søren Winsløw.

Konica Minolta har allerede oppnådd betydelig suksess med AccurioLabel 190 og 230, med over 1000 solgte maskiner over hele verden. Nå er deres siste skudd på stammen – AccurioLabel 400 – kommersielt tilgjengelig og ble vist på LabelExpo i Brüssel.

Konica Minolta har ved tidligere anledninger hevdet at de er markedsleder på det europeiske markedet med nærmere 30 % markedsandel.
Deres tonerbaserte teknologi har vist seg egnet for en rekke bruksområder i etikettverdenen, hvor Konica Minolta fokuserer på enkel etikettproduksjon med AccurioLabel.

– Mange av våre konkurrenter er opptatt av å gjøre alt større, raskere, mer avansert og dyrere. Vi mener bestemt at de aller fleste etikettproduksjoner krever enkelt og velfungerende utstyr som kan levere dag ut og dag inn, og til både en attraktiv innkjøpspris og driftskostnad. Det er dette vi leverer på, og som har gjort at vi har solgt så mange maskiner som vi har, sier Martin Fundal, som er Industrial Print Specialist i Konica Minolta.

Den hvite toneren har høy dekning selv om papiret har en betydelig struktur. Foto: Søren Winsløw.
Hvitt gjør en stor forskjell

AccurioLabel 400 er utviklet med et av- og tilbakespolingssystem fra danske Grafisk Maskinfabrik, som har spesialisert seg på etterbehandling av etiketter og fleksibel emballasje.
Den kan håndtere papirbredder på opptil 330 mm og er tilgjengelig som både fire- og femfargemaskin, der den femte fargen er ny hvit toner. Hastigheten er opptil 39,9 m/min, mens oppløsningen er 1200 dpi. Eksisterende brukere av AccurioLabel 230 kan oppgradere til den nye modellen.

Produktsjef & salgsspesialist Mikael Wennerberg fra Konica Minolta forklarer at spesielt den femte fargen (hvit) spiller en stor rolle for hvordan printeren kan brukes i fremtiden. Han forteller at opasiteten til den hvite fargen er blant de høyeste på markedet. Dette gjør den veldig egnet for både transparente og fargede materialer, og med Konica Minoltas fargeoverføringsbelte, selv på svært strukturert papir, kan de nå helt ned til papirets fordypninger. Han anser det som en veldig sterk egenskap.

Han forteller også at de har jobbet med å forlenge levetiden til slitedelene, slik at de totale levetidskostnadene (TCO) forventes å bli enda bedre enn tidligere.

Forsiktig advarsel til kommersielle trykkerier

Markedet for etiketter har vært i vekst i lang tid og veksten forventes å fortsette en stund fremover. Spesielt digital etikettproduksjon forventes å øke betydelig de neste årene. Derfor er det ikke bare de eksisterende etikettfirmaene som er interessert i dette, men også en rekke tradisjonelle grafiske bedrifter begynner å se i den retningen. Men her vil Martin Fundal komme med en forsiktig advarsel:

– Interessen er stor og med god grunn. Vi ser for eksempel emballasjebedrifter som velger å ta etikettproduksjon i egen regi. Det kan gi god mening fordi det er de samme kundene som etterspør emballasje som etterspør etiketter. Men et tradisjonelt offsettrykkeri har ikke nødvendigvis tilgang til den kundebasen, og da kan det være verdt å tenke seg om.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01