En tydelig trend i den grafiske bransjen de siste årene har vært oppkjøp og konsolideringer. En bedrift som har gjort den reisen er Gunnarshaug Trykkeri i Stavanger, som i fjor ble en del av Aksell-gruppen. En endring som selskapets tidligere administrerende direktør ser på som både nødvendig og svært vellykket.
– Det er viktigere å være en liten del av noe interessant og stort, enn å eie noe 100 prosent som sliter, sier Morten Gunnarshaug, som nå har en rolle som innkjøpssjef i Aksell-gruppen.
– Jeg jobber mye med å bygge relasjoner, det er utrolig viktig. Og jeg har fått rollen som «utenriksminister», det er derfor jeg er her i dag, sier han under en presentasjon på bransjekonferansen Print Matters i Riga i juni, hvor han ble invitert til å snakke om hvordan utviklingen fra et lite familietrykkeri til en stor gruppe kan se ut.
«Lå i kortene» for å ta over
Gunnarshaug Trykkeri ble grunnlagt i Stavanger i 1964 av Morten Gunnarshaugs far. Stavanger hadde en historie som industriby innen sildefiske og hermetikk. Dette skapte igjen arbeidsplasser i trykkeribransjen ettersom det var behov for etiketter til boksene. Den gang var det rundt 30 grafiske bedrifter i Stavanger, sammenlignet med i dag da kun noen få gjenstår.
Med årene vokste Gunnarshaug Trykkeri til en bedrift med rundt 20 ansatte som tilbød alt innen trykk, design og media. Morten Gunnarshaug studerte grafikk i Stuttgart i Tyskland og var ferdig i 1993, men hadde drømmer om å studere i USA. Han var den yngste av fem søsken og hadde forventninger på seg om å overta familiebedriften, noe han også gjorde.
– Faren min hadde et veldig åpent sinn og sa «gjør hva du vil, så lenge du kommer tilbake og tar over selskapet». Det var ikke en vei jeg valgte, men «det lå i kortene» for meg.
Stor investeringsgjeld
Og slik ble det. Etter studiene i Tyskland dro Morten tilbake til Norge og tok over etter sin far, som da hadde rukket å fylle 70 år. Derfor ble det ingen overlapping, men han tok over på dagen. Etter et par år klarte han imidlertid å oppfylle drømmen om å studere i USA og kom inn på prestisjetunge MIT, hvor han tok en mastergrad i økonomi.
Hjemme i Norge kjøpte han selskapet av familien. På den tiden gikk det fortsatt ganske bra med den grafiske bransjen med store volumer og mange ansatte i selskapet. Det fantes likevel noen urovekkende skyer.
– Det var en tøff tid fordi det ikke var gjort investeringer i selskapet på mange år. Jeg måtte låne penger for å kunne investere videre og øke volumene, blant annet ble det investert i prepress og vi kjøpte en firefargers presse fra Heidelberg og senere en åttefargers.
Det ble også kjøpt inn en Koenig & Bauer-maskin for utskrift av ulike typer kart, som sjøkart. Det var en spesialitet Gunnarshaug kunne tilby, men med tiden minket denne delen ettersom GPS-ene tok mer og mer over.
Nedover etter gode år
Etter oppgradering av maskinparken rullet det videre i en del år. Flere av konkurrentene i området gikk i etter hvert konkurs, noe som ga Gunnarshaug et midlertidig løft, men litt om litt begynte de også å merke tøffere tider.
– På begynnelsen av 2010-tallet begynte det å føles som en kamp, som om vi svømte mot strømmen. Da ble de gode årene glemt. Så jeg stilte meg selv spørsmålet, hva skal jeg gjøre nå?
– Jeg leste om delingsøkonomien og tenkte den ville passe perfekt for denne bransjen! Sammen med to firmaer startet jeg et firma hvor vi skulle dele maskinene i et felles produksjonssenter.
De håndterte all markedsføring og salg selv. Det selskapet manglet var en god digital plattform. Etter noen tøffe år kom pandemien og trakk proppen ut av selskapet.
– Det var bare å akseptere at det ikke gikk bra, at vi trengte betydelig større volumer for å overleve. Så vi bestemte oss for å legge ned selskapet. Det triste for min del var at jeg hadde solgt utstyret mitt og hva er et trykkeri uten maskiner?
Fusjon ble til storkonsern
Spørsmålet «hva gjør jeg nå?» ble aktuelt igjen. Sammen med en mangeårig kontakt i bransjen, Bjarte Hordnes i Bodoni, ble det tatt et steg mot en annen fremtid.
– Vi hadde kjent hverandre i 15 år og bestemte oss for at vi skulle finne på noe sammen fordi vi hadde det samme behovet – å øke volumene.
Det ble en sammenslåing mellom Gunnarshaug og Bodoni, og et år senere ble også 07 Media, 07 Media Sør, Lundeby GF, Molvik Grafisk og Møklegaard Trykkeri med i familien og Aksell så dagens lys. Aksell tilbyr i dag produkter og tjenester innen fem ulike forretningsområder: Rådgivning, design og markedsføring, Teknologi, Messestand, dekor og skilt, Produksjon og Logistikkløsninger.
– En lærdom er at det er viktig å gjøre endringer i tide. Du kan bare styre bilen mens den ruller, siden er det for sent. Einstein sa at det å gjøre det samme om og om igjen og forvente at resultatet skal være annerledes er helt sinnsykt. Jeg måtte akseptere og innse behovet for endring.
– Hvis du ikke tør å ta risker så du taper riktignok ingenting, men du vinner heller ikke noe. Jeg angrer ikke på noen avgjørelser jeg har tatt, for da hadde jeg ikke vært der jeg er i dag. Og jeg liker virkelig stedet der jeg er i dag.
Unngå trist sorti
Det er mange mindre bedrifter som kommer til å gå samme veien som Gunnarshaug Trykkeri i de kommende årene. Statistikk fra Nopa viser for eksempel at det er 8.000 grafiske designbedrifter i Tyskland og at disse forventes å gå ned til 5.000 i løpet av få år, og mange vil trolig bli kjøpt opp.
– Du trenger en «arkitekt» som kan legge en plan for hvordan et samarbeid kan se ut, for det er vanskelig for mange å ta steget, det trenger ikke være så skummelt som mange tror. Det er også lett å overvurdere sin egen bedrift, det blir kanskje ikke gull men i beste fall sølv og i alle fall ikke gråstein. For mange grafiske bedrifter kan det nok ende i en trist sort hvis man ikke gjør noe.
For Morten Gunnarshaug var det viktig å engasjere seg i bransjeorganisasjoner og lære av andre i samme situasjon.
– Det er viktig å få hjelp og ikke tenke at man klarer alt alene. Det er også viktig å bli kjent med konkurrentene, dette kan føre til nye ideer eller samarbeid. Å identifisere utfordringene er alltid et første skritt for å kunne gjøre en endring, sier Morten Gunnarshaug.