Grammofonplater lages av vinyl. Ut av platepressene kommer det singler, EPer og LPer – formater som har fått et oppsving de siste årene. Nå har et trykkeri i Sverige kastet seg på bølgen og startet eget selskap som forsyner platebransjen med nye utgivelser. Omslag og etiketter trykker de in house.
Mjölby Tryckeri & Reklam i Sverige ser synergier og økt digitaltrykk med oppstarten av et nytt selskap – en sidevirksomhet med vinylpressing.
Trykketradisjonen går tilbake til 1919 hos Mjölby Tryckeri & Reklam. Ekteparet Stackling, Henrik og Therese, har vært eiere siden 2014. Det var også året virksomheten ble omgjort til et rent, mindre digitaltrykkeri. Henrik har imidlertid vært partner i trykkeriet lenger enn det, på den tiden da trykkeriet også hadde offsettrykk i egen regi.
– Trykkeriet lever i høyeste grad og vi fortsetter som før, fastslår Henrik Stackling ettertrykkelig mens vi slår oss ned i en sofa på kontoret og han begynner å fortelle om nysatsingen med pressing av vinylplater som har tatt av i huset.
Det nystartede selskapet heter Pitch Beats by Sweden. Ideen om å begynne å presse vinylplater ble klekket ut for noen år siden av partner Albert Avramovic, som trykkeriparet er partner med i det nye selskapet. Han har bakgrunn fra filmbransjen, jobber med filmrettigheter og har også bygget opp et kontaktnett i musikkbransjen. Han fikk tipset fra bransjekolleger; «Bare start et vinylpresseri – det er verdens marked».
– Albert kom til oss for to år siden og presenterte ideen. Vi hadde gode lokaler og vi kjenner trykkerivirksomheten som går hånd i hånd med dette. Selv hadde han kunnskap om alt med lyd- og filmfiler. Så det paret oss sammen. Jeg synes vi er en god match, sier Henrik Stackling.
Søkte etter produsenter av vinylpresser
Albert Avramovic, født i Mjölby, har sitt andre hjem i Bromma, Stockholm. Det var han som først begynte å undersøke hvor man kunne få tak i en vinylpresseprodusent. Kina var landet som han først kom på. Men svaret var nærmere enn han noen gang kunne drømme om. Det ble raskt klart at den svenske vinylpressemaskinen Toolex Alpha var verdensledende på 1980-tallet. Da den senere dukket opp igjen i en mer automatisert form, ble den omdøpt til Pheenix Alpha. Av alle steder foregår maskinproduksjonen i Bromma – der han jobber og bor.
I dag er det installert to vinylpressemaskiner av merket Pheenix Alpha i den ene halvdelen av produksjonen. En tredje maskin er bestilt og skal leveres til høsten.
– Dette vil bety at vi blir størst i Skandinavia på vinylpressing. Vi streber etter å komme dit.
Et presisjonsarbeid
Vinylpressingen skjer når artisten har skapt verket sitt og musikken skal foreviges. Når Mjölbytryckeriet mottar materialet – lydfiler og pdf-er til omslagene – sender de lydfilene til Berlin for gravering. Lydfilene er gravert på en lakkskive. En metallmatrise lages deretter av lakkplaten ved hjelp av nikkelpellets. Denne fungerer som en kakeform og settes inn i vinylpressen. Der er det på tide å smelte ned vinylpellets som presses til en plate, en prosess som leder tankene til et vaffeljern. Det handler om presisjonsarbeid som krever nøyaktighet for å tilfredsstille de mest kresne audiofile, ifølge Henrik.
– Vi presser rett og slett lydsporene inn i en plastbit som så kuttes av og så får avkjøles. Så kommer trykksaker – innerpose og alt det der.
Plater må selvfølgelig også prøvespilles før de forlater huset slik at de er sikre på at de forlater et kvalitetsprodukt, forklarer Henrik og peker på to saftige vinylspillere og solide høyttalere som de har investert i til formålet.
Drar nytte av etterbehandlingen
For å lage tilhørende trykte materialer til LP-en, så som plateetiketter, innstikk og hefter, er alt de trenger tilgjengelig i trykkeriet.
– VI har en maskinpark hvor vi kan utnytte vår etterbehandling til dette.
Det han sikter til er skjære- og etterbehandlingsmuligheter for for eksempel å kunne lage brosjyrer samt boreutstyr og etikettstanser som en gang, for lenge siden, var hos Sibtryck i Norsborg. På 1970- og 1980-tallet produserte Sibtryck det meste av trykkingen når det gjelder LP-omslag og etiketter.
– De har vi kommet over, og det er vi veldig stolte av.
Omslagene til vinylplatene er trykket analogt.
– I offsetverdenen samarbeider vi med Åtta45. De kjører omslaget og skriver ut etiketter som leveres på ark. Og så kjører vi etterbehandlingen ved å bore og stanse.
På utskriftssiden har Mjölbytryckeriet en Canon storformatskriver og en Xerox Versant 2100 i SRA3 format for alle små formater.
– Vi lager alt fra tradisjonelle trykksaker som visittkort og brosjyrer til storformat som roll-ups, plakater og lerretsmalerier.
De fleste små og mellomstore kunder befinner seg i nærområdet. To av de større kundene som bestiller trykksaker er designselskapet Svenskt Tenn og Väderstad, en produsent av landbruksmaskiner.
Invester i digital presse
Planen fremover er å investere i en ny digital presse og Henrik forteller at han diskuterer saken med ulike leverandører.
– Man ønsker å utvikle digitaltrykk, for det blir mye å gjøre med tilbehør til plateproduksjon også.
– Jeg tror jeg kommer til å holde meg til dette SRA3-formatet. Det er veldig, veldig korte opplag av det meste som kjører. Da er digitaltrykk også optimalt, sier han og ser tilbake over et tiår da de fortsatt hadde offsetpresser i trykkeriet.
– Det er vanskelig å være et mellomstort offsettrykkeri med 10–15 ansatte. Du må enten være et lite digitalt trykkeri eller et stort trykkeri. De ble tydelig lagt merke til at de større støvsugde hele markedet da trykksaken startet.
Til tross for tilstrømningen av strømmet musikk, er interessen for LP-er der fortsatt og vinylsalget øker, slik flere medier har rapportert de siste årene.
– Det er stort og på vei oppover. Selv er jeg interessert i musikk og tidligere har jeg selv spilt vinylplater og spilt i band.
Henrik sammenligner vinylplaten med det trykte mediet:
– Det er den følelsen av å holde på det fysiske produktet, akkurat som med en trykt vare. Det er ikke en følelse å lese en PDF på en datamaskin, men morsommere å bla gjennom en katalog. Det er egentlig det samme.
Akkurat i tide til sommeren fikk de et godt grunnlag med bestillinger på vinylpressing. Det var til og med før de i det hele tatt trykket på startknappen for å starte. Forespørsler kommer fra plateselskaper og grossister, men også musikkartister.
– Det blir rett og slett de som har rettighetene til musikken som kan henvende seg til oss.
Land som Tsjekkia og Tyskland er større aktører når det kommer til vinylpressing, men den konkurransen er ikke noe å bekymre seg for:
– Det er et marked som er nok for alle. Og innenfor bransjen har vi også funnet ut at alle er veldig hjelpsomme og ønsker å strebe etter samme mål slik at det ikke lages dårlige produkter, for det kan senke etterspørselen.
År med problemløsning
Han beskriver starten på vinylpressing som kompleks. To år med problemløsning, hvor det ikke har vært mulig å bare se på hvordan andre har gjort det. Forholdene ser ulike ut, hvilke lokaler som er tilgjengelige men også temperaturforskjeller innendørs og utendørs. Det viser seg at det ikke bare er leverandører av vinylpresser som ikke vokser på trær.
– Vi var endelig heldige som fant kjøle- og dampsystemene våre hos et firma i Norrköping i Östergötland. Tre andre selskaper så på tegningen vår, klødde seg i hodet og bestemte seg for å avslå.
Hva har vært det morsomste under denne vinylreisen?
– Det har vært å dyrke ideen fra begynnelsen og så jage alt inn. Albert og jeg har klart å finne ut alt og må hele tiden tenke på hva vi skal gjøre videre. Det har bygget på og tatt to år siden han første gang kontaktet meg. Nå som vi har trykket på startknappene på vinylpressene, føles det som om reisen har vært veldig gøy. Så nå lurer vi på – hva skjer nå?