Canon setter søkelyset på applikasjonene

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 23 oktober 2023
OPPDATERT: 23 oktober
Canons Anton Strand har stor tro på vekst i storformat, spesielt innen interiør og andre kreative områder.

«Du løser ingen problemer ved å kjøpe en maskin». Det sier Anton Strand fra Canon Norge. I stedet er det hvordan maskinen brukes og hvordan den igjen kan generere penger som er viktig. Det er fokuset til Canon Image Factory.

Canons eget Customer Experience Center ligger flere steder rundt om i verden: i München, Paris og London for å nevne noen steder. Og også på Hallagerbakken på Holmlia i Oslo.

– Vi ligger langt fremme i det vi gjør her i Norge, sier Anton Strand, ansvarlig for storformat i Canon Norge, om at Nordens eneste kundesenter av det kaliberet ligger i Oslo.

– Det er som en historieberetning av hva vi har drevet med gjennom årene, spennende applikasjoner som vi har laget sammen med kundene våre. Her viser vi våre åtte ulike fargeteknologier og eksempler på hvordan man oppnår samme uttrykk uavhengig av maskin. At fargegjengivelsen alltid er den samme – uansett om du skriver ut på en Arizona, Colorado eller en annen av Canon sine fargeteknologier for den del.

Maskinene spiller b-rollen
Canon Image Factory på Holmlia i Oslo holder til i et gammelt lager som har blitt utvidet i etapper gjennom årene.

Canon Image Factory i Oslo åpnet i 2016 og det startet med et lite hjørne i et gammelt lager som siden har blitt utvidet i flere omganger. Så sent som i vinter fikk lokalene en ansiktsløftning og da Sign&Print var på besøk var den nye modellen i Arizona-familien under installering.

Ambisjonen til Image Factory er å samle kreative applikasjoner som er printet med Canon-maskiner, eksempler fra reelle kundeoppdrag og vise disse for å inspirere kundene. Applikasjonene er det første som møter den besøkende, alt fra lerreter, tapeter og rullegardiner til kampanjemateriell, transportesker og møbler. Maskinene står lenger bak i rommet og det er ingen tilfeldighet.

– Når vi henter kunder hit bruker vi 80 prosent på å se på applikasjoner og 20 prosent på maskinene.

«Oppskrift for å tjene penger»

Det kan virke rart at en maskinprodusent ikke fokuserer på å selge maskiner, men for Anton Strand er det helt naturlig å i stedet forklare kunden hva maskinen kan brukes til og hvordan det den produserer kan gjøres om til penger.

– Vi tar en av kundens jobber her og testkjører den for å kunne gi dem en oppskrift på hvordan de skal gå fram for å tjene penger, forklarer Anton Strand.

– Til sammenligning er Canon kanskje ikke den billigste leverandøren på markedet, men vi leverer ikke maskiner til kundene for at de skal finne ut hvordan det fungerer selv. Ikke bare henvise til en brosjyre eller instruksjoner på Youtube. Vi tilbyr service og support for å hjelpe kunden med å få det beste ut av printeren sin, og jeg vil si at det er derfor vi har 50 prosent av markedet i dette segmentet. Kundene våre blir som regel – eller kommer tilbake, og fremholder at dette er en av hovedårsakene til at de ønsker å være Canon-kunde.

Den nye Arizona 1300-modellen hadde premiere på Fespa i vår. I løpet av sommeren ble den installert på Canon Image Factory av Anders Granøien, en jobb som tar 72 timer å få alt i vater.
Flere tapetprosjekter

Mye av det som vises på Canon Image Factory dreier seg om interiør. Et eksempel som er rett ved inngangen er en okergul tapet med blomstermotiver fra Gimle gård i Kristiansand. Originalen fra 1907 hadde skader, men ved hjelp av moderne teknologi kunne den originale tapeten gjenskapes og tapeten «Dusty Gimle» selges nå kommersielt i tolv forskjellige farger. Dette arbeidet ble gjort i tett samarbeide med trendekspert Jorunn Tharaldsen og interiørarkitekt Maria Horgen.
– Vi har også trykket en rullegardin i samme mønster i en Arizona, med nøyaktig samme fargegjengivelse. Den typen interiørdetaljer kan være en vei inn i innredningsprosjekter.

Et annet tapetprosjekt vises på Image Factory, fra Skrova i Lofoten. Ved hjelp av programvaren Vidipix, som er utviklet i samarbeid med forskere ved NTNU, er det mulig å gjøre mønstergjenkjenning på skadde tapeter. En programvare som også er tilgjengelig på markedet.

Detaljhandel er et område med uendelige muligheter når det kommer til trykt reklamemateriell. En dibondplate med freste riller blir for eksempel et billig alternativ til fliser.

Detaljhandelen er et område med mange muligheter, sier Anton Strand. Hos Canon vises eksempler på kampanjemateriell og butikkinteriør produsert av en av våre kunder på oppdrag fra en av Norges største matvarekjeder.

– Det er et stort marked som hele tiden må fornye seg for å tiltrekke seg kunder. Det handler om å skape en positiv opplevelse for kundene å være i butikken, slik at de ønsker å komme tilbake.

Fliser fra Linneberg gård som er gjenskapt og nå selges nyprodusert, for eksempel til et stilig gjestetoalett.
Kreative områder med stort potensial

Et annet område med stort potensial er kunst. Duoen som kaller seg Guttestreker, og består av Petter Malterud Grøndahl og Christoffer Kroge Christensen, har med Canons hjelp funnet en ny nisje: digitalt trykte taktile kunstverk som selges i begrenset opplag.

– Det er resultatet av når teknologien vår møter kreativiteten deres. Verker trykt i en Arizona på 5,5 timer og som så kan selges for 100 000 kroner, sier Anton Strand, og viser et maleri med en taktil følelse som inneholder både dystopi og humor. Den ble for øvrig vist på Fespa i München i vår som en del av Canons utstilling med ulike applikasjoner.

Maleri av duoen Guttestreker som kombinerer kunst med Canons skriverteknologi i Arizona flatbed.

– De kreative yrkene har mye å oppdage i forhold til hva teknologien kan brukes til, for eksempel til å lage innredning til hoteller, butikker, restauranter, sykehus og skoler. Der snakker vi om store volumer. Canon fortsetter å arrangere fagseminarer med kreative for kreative i formatet «når de kreative møter teknologien» Senest har vi et arrangement i Trondheim hos K-U-K den 24 august.

Vellykket start for M-serien

Totalt sett er det vekst i storformat, en trend som for Canons del kan bli fremskyndet av den nye Colorado M-serien som ble utgitt denne våren.

– Tidligere solgte vi 15-20 Colorado-maskiner per år, noe som ikke er dårlig. Men den nye M-serien har vi allerede solgt flere eksemplarer av. Jeg tror det er det hvite blekket som er nøkkelen, hvitt som virkelig fungerer takket være det geleaktige UV-blekket som du også kan skrive ut med i lave temperaturer, som på PVC-frie materialer. Den hvite som vi kaller «bomullshvitt» egner seg spesielt godt til interiøroppdrag.

Canon Image Factory er ikke bare et permanent sted i Oslo, men også en mobil utstilling. Med en Volkswagen Multivan kan Image Factory on Wheels reise ut til et egnet lokale i landet eller til en kunde for på samme måte å inspirere ved å vise ekte applikasjoner. Image Factory in a Box-konseptet er en ekstra måte å komme seg ut til kundene på, da alt er pakket i en transporteske, selvsagt en printet sådan, som en kunde har utviklet.

Ytterst i rommet, i «ørnerommet» med et stort bilde tatt av Audun Rikardsen, vises modeller i segmentet produksjonsprintere, ikke minst den nye digitalpressen imagePRESS V1000. På bildet: Kristin Johansen.
Fantasien setter grensene

Da Sign, Print & Promotion-messen ble arrangert høsten 2021 på Hellerudsletta, var det nettopp applikasjonene som stod i sentrum, ikke maskinene. Deler av standinnredningen har i ettertid fått nytt liv på Canon Image Factory. Blikkskap, murstein, lyddempende takplater, lamper og gavepapir er noe av det som har fått en omgang blekk i en Arizona.
– Det er for å vise mulighetene, at det kun er fantasien som setter grenser. Det er mulig å trykke på det meste innen innredning, sier Anton Strand.

Les videre

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

All in Agfa ved nyinvestering

Reklamepartner Graphics på Sofiemyr sør for Oslo satser dobbelt og investerer i to storformatprintere fra Agfa. Det innebærer at nesten all deres print produseres med Agfa-maskiner.
ITAB Oberon

Rigger seg for trykkerifremtiden med ny teknologi

Det lille, men store, Stavanger-baserte trykkeriet, Omega Trykk, har investert i ny trykkteknologi fra Canon for å være rigget for både nå- og fremtiden.
Daglig leder Erlend Bakken viser Anita Vistnes Bakken menyen i PRISMAsync

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie