Neste år er Scanpack-år, men det er ikke hvilket som helst Scanpack-år. Messen fyller 60 år.
Skandinavias ledende emballasjemesse feirer hele 60 år i 2024, noe som vil få mye oppmerksomhet.
– 2024-messen blir Scanpack med ekstra alt, sier næringssjef Monika Ölund.
Å sammenligne Sverige i 2024 med Sverige i 1964 er som å se på to helt forskjellige verdener. Da var det ingen digitalisering, da var det ingen som snakket om bærekraft, da var andre verdenskrig bare tjue år bak i tid. Men begge årene har én ting til felles: Scanpack.
– Da Scanpack ble startet i 1964 var det allerede emballasjemesser i flere andre land, men i Sverige manglet en slik felles plattform og jeg synes Scanpack fylte det behovet godt, sier Anna Lena Friberg, seniorrådgiver i Scanpack.
Scanpack er alltid der
Så bra at Scanpack i dag har utviklet seg til å bli en av Sveriges største og mest internasjonale industrimesser. Mens andre messer har kommet og gått gjennom årene, har Scanpack blitt værende, men hva har holdt det aktuelt hele denne tiden?
– Jeg tror det handler mye om at vi er og alltid har vært så nær bransjen og dermed har kunnet endre oss i takt med den og omverdenen, bemerker Anna Lena Friberg.
I tillegg har Scanpack helt fra starten jobbet hardt for å samle hele verdikjeden på ett sted.
– I dag er det massevis av mindre konferanser og nisjemesser som tar for seg deler av emballasjebransjens utfordringer, men det er få som, som Scanpack, samler hele verdikjeden på ett og samme sted, sier Monika Ölund.
– En del av en messes eksistensberettigelse ligger i de uventede møtene og den nye virksomheten som kan oppstå. Det at du hos Scanpack kan møte ikke bare eksisterende kontakter men også få ny innsikt fordi du møter andre som kommer fra en annen bakgrunn men som likevel har felles berøringspunkter med deg, skaper en kjemi som er svært vanskelig å få til andre steder.
Blanding med fordeler
Denne blandingen av bedrifter og bransjer har mange fordeler, ikke minst for de besøkende som hos Scanpack får en sjanse til å oppdage nye produkter og ta del i tanker, ideer og innovasjoner som de ikke møter i hverdagen.
– Emballasjebransjen er ekstremt bred. Her møtes aktører fra blant annet råvaresiden, materialsiden, maskinsiden, ferdigemballasje og gjenvinnings-/gjenbrukssiden. Det gjør Scanpack til en kompleks, spennende og variert møteplass, bemerker Anna Lena Friberg.
For å ta i bruk bransjens kunnskap og innsikt har Scanpack gjennom årene utviklet sitt seminarprogram slik at det i dag er en viktig del av opplevelsen.
– Emballasjeindustrien står overfor store utfordringer, for eksempel hvordan AI og annen digitalisering påvirker oss eller hvordan vi skal utvikle fremtidens bærekraftige materialer, og skal vi løse disse problemstillingene er det helt avgjørende at vi kan koble sammen ulike aktører og skape samarbeid på tvers av landegrensene, sier Monika Olund.
– Skal vi redusere industriens klimaavtrykk må vi samarbeide og for å samarbeide må vi møtes og det er det bransjen gjør hos Scanpack.
I løpet av jubileumsåret 2024 kommer det flere nyheter:
– Vi lanserer for eksempel et nytt matchmakingverktøy der utstillere og besøkende både før og etter messen kan booke møter med hverandre, sier Monika Ölund.
I tillegg lanseres Packaging Plaza, et helt nytt område på plan to.
– Vi så en italiensk piazza foran oss hvor man kan ha uformelle møter, drikke noe godt og hvile føttene en stund, men også være med på interessante arrangementer på en av scenene våre, sier Monika Ölund.
– Så får vi selvfølgelig noen overraskelser også, men vi kan ikke røpe alt på forhånd, selv om vi håper og tror at de besøkende drar med følelsen av at de har fått Scanpack ekstra alt.
Jubileumspartner
Packnews.com og magasinet Packnews er messens jubileumspartnere. Packnews, som tidligere het nord emballage, har fulgt med på den nordiske emballasjeindustrien siden 1934 og har dermed holdt styr på alle Scanpacks. Det skal brukes i samarbeidet. I Norge har vi Packnews.no som har eget nettsted og sender ut ukentlige nyhetsbrev.
Tekst: Bo Wallteg