Antalis har laget en hvitbok om PVC-plastens være eller ikke være. Målet er å hjelpe kundene med det vanskelige spørsmålet om når det er hensiktsmessig å bruke PVC og når PVC-frie alternativer er bedre.
PVC-spørsmålet er kontroversielt og komplekst, ikke minst når det gjelder hvordan materialet påvirker miljøet. Et spørsmål som er langt fra svart eller hvitt og det er derfor Antalis har valgt å gå i dybden og vinkle diskusjonene på ulike måter i veilederen «Bærekraft i visuell kommunikasjon, den kontroversielle PVC-plasten». Skriften er produsert av eksterne konsulenter og spesialister i faget.
– Vi ønsker å få kundene til å tenke slik at de bruker riktig produkt til riktig bruk. Det handler om miljøet materialet skal brukes i, innendørs eller utendørs, og hvor lenge det skal sitte oppe. Vi ønsker å hjelpe kundene med å se på alternativer, sier Lars Wiklund, produktsjef i Skandinavia innen visuell kommunikasjon i Antalis.
Lære og skape dialog
Veilederen er en del av Antalis sitt GRØNNE initiativ, som tidligere også inkluderer produktklassifiseringssystemet for miljøet, Green Star System. Det skal hjelpe kundene med å få svar på spørsmålene sine om PVC for å kunne ta velbalanserte materialbeslutninger. Det skal både utdanne og skape dialog med kundene, og ikke minst vektlegge bærekraftige alternativer i henhold til Antalis bærekraftsmål.
I guiden går Antalis gjennom spørsmål som hva PVC er og hvordan det påvirker miljøet i løpet av livssyklusen. Men også hvordan både produksjon og resirkulering av PVC fungerer. Hvordan velger du riktig produkt for skilt og utstillinger? Og for selvklebende filmer og vinyler? Dette er spørsmål som leseren bør få svar på.
– Mange bedrifter har vedtatt retningslinjer for å være plastfrie, fossilfrie eller PVC-frie. Det er et hyggelig budskap, men selskapene vet ikke alltid nøyaktig hvorfor de bestemte seg for dette. Noen ganger er materialer med PVC det beste alternativet, men det er gevinst å hente i å velge et alternativ og det kan vi hjelpe med, sier Lars Wiklund og fortsetter:
– De kundene som velger bort PVC kan bruke et annet «fossilfullt» produkt i stedet, som også er laget med olje som råstoff. Vårt budskap er å bruke rett råstoff til rett tid. Og hvordan kan en grafisk bedrift som ønsker å bruke PVC-frie produkter tenke når man finner ut at alternativet slipper ut mer CO2 enn den gamle standard PVC-filmen?
Neste trinn: CO2-kalkulator for viscom
Guiden blir ikke den siste Antalis publiserer.
– Håpet er å kunne produsere CO2-verdier per produkt innenfor viscom. Det er komplekst og betydelig vanskeligere å produsere verdier for plast enn for eksempel for papir, men vi håper å komme dithen og publisere noe om det i nær fremtid, sier Lars Wiklund.