Antalis tar opp det hete PVC-spørsmålet

PUBLISERT: 6 november 2023
OPPDATERT: 8 november
«Sustainability in visual communication, the controversial PVC plastic» kan lastes ned gratis fra Antalis nettside.

Antalis har laget en hvitbok om PVC-plastens være eller ikke være. Målet er å hjelpe kundene med det vanskelige spørsmålet om når det er hensiktsmessig å bruke PVC og når PVC-frie alternativer er bedre.

PVC-spørsmålet er kontroversielt og komplekst, ikke minst når det gjelder hvordan materialet påvirker miljøet. Et spørsmål som er langt fra svart eller hvitt og det er derfor Antalis har valgt å gå i dybden og vinkle diskusjonene på ulike måter i veilederen «Bærekraft i visuell kommunikasjon, den kontroversielle PVC-plasten». Skriften er produsert av eksterne konsulenter og spesialister i faget.

– Vi ønsker å få kundene til å tenke slik at de bruker riktig produkt til riktig bruk. Det handler om miljøet materialet skal brukes i, innendørs eller utendørs, og hvor lenge det skal sitte oppe. Vi ønsker å hjelpe kundene med å se på alternativer, sier Lars Wiklund, produktsjef i Skandinavia innen visuell kommunikasjon i Antalis.

Lars Wiklund, Antalis.
Lære og skape dialog

Veilederen er en del av Antalis sitt GRØNNE initiativ, som tidligere også inkluderer produktklassifiseringssystemet for miljøet, Green Star System. Det skal hjelpe kundene med å få svar på spørsmålene sine om PVC for å kunne ta velbalanserte materialbeslutninger. Det skal både utdanne og skape dialog med kundene, og ikke minst vektlegge bærekraftige alternativer i henhold til Antalis bærekraftsmål.

I guiden går Antalis gjennom spørsmål som hva PVC er og hvordan det påvirker miljøet i løpet av livssyklusen. Men også hvordan både produksjon og resirkulering av PVC fungerer. Hvordan velger du riktig produkt for skilt og utstillinger? Og for selvklebende filmer og vinyler? Dette er spørsmål som leseren bør få svar på.

– Mange bedrifter har vedtatt retningslinjer for å være plastfrie, fossilfrie eller PVC-frie. Det er et hyggelig budskap, men selskapene vet ikke alltid nøyaktig hvorfor de bestemte seg for dette. Noen ganger er materialer med PVC det beste alternativet, men det er gevinst å hente i å velge et alternativ og det kan vi hjelpe med, sier Lars Wiklund og fortsetter:

– De kundene som velger bort PVC kan bruke et annet «fossilfullt» produkt i stedet, som også er laget med olje som råstoff. Vårt budskap er å bruke rett råstoff til rett tid. Og hvordan kan en grafisk bedrift som ønsker å bruke PVC-frie produkter tenke når man finner ut at alternativet slipper ut mer CO2 enn den gamle standard PVC-filmen?

Neste trinn: CO2-kalkulator for viscom

Guiden blir ikke den siste Antalis publiserer.

– Håpet er å kunne produsere CO2-verdier per produkt innenfor viscom. Det er komplekst og betydelig vanskeligere å produsere verdier for plast enn for eksempel for papir, men vi håper å komme dithen og publisere noe om det i nær fremtid, sier Lars Wiklund.

Last ned Antalis hvitbok gratis via denne lenken.

Les videre

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx

Motvind for Metsä Board som håper på økt etterspørsel etter kartong

Metsä Board gikk med et tap på 800 000 euro i andre kvartal (april-juni 2024). Selskapet tror imidlertid at leveransene av kartong vil øke litt sammenlignet med slutten av fjorårets sommer.
Metsa

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Lessebo Paper: "Det har lykkes oss å nå unikt lave CO2-verdier"

Svenske Lessebo Paper har greid å redusere sine karbondioksydutslipp med stor suksess. Et tonn papir hos dem gir 11 kilo CO2.
– Dette må sammenliknes med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sekshundreogtjue kilo, sier Jens Olson, administrerende direktør for Lessebo Paper.
Lessebo

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx