Antalis tar opp det hete PVC-spørsmålet

PUBLISERT: 6 november 2023
OPPDATERT: 8 november
«Sustainability in visual communication, the controversial PVC plastic» kan lastes ned gratis fra Antalis nettside.

Antalis har laget en hvitbok om PVC-plastens være eller ikke være. Målet er å hjelpe kundene med det vanskelige spørsmålet om når det er hensiktsmessig å bruke PVC og når PVC-frie alternativer er bedre.

PVC-spørsmålet er kontroversielt og komplekst, ikke minst når det gjelder hvordan materialet påvirker miljøet. Et spørsmål som er langt fra svart eller hvitt og det er derfor Antalis har valgt å gå i dybden og vinkle diskusjonene på ulike måter i veilederen «Bærekraft i visuell kommunikasjon, den kontroversielle PVC-plasten». Skriften er produsert av eksterne konsulenter og spesialister i faget.

– Vi ønsker å få kundene til å tenke slik at de bruker riktig produkt til riktig bruk. Det handler om miljøet materialet skal brukes i, innendørs eller utendørs, og hvor lenge det skal sitte oppe. Vi ønsker å hjelpe kundene med å se på alternativer, sier Lars Wiklund, produktsjef i Skandinavia innen visuell kommunikasjon i Antalis.

Lars Wiklund, Antalis.
Lære og skape dialog

Veilederen er en del av Antalis sitt GRØNNE initiativ, som tidligere også inkluderer produktklassifiseringssystemet for miljøet, Green Star System. Det skal hjelpe kundene med å få svar på spørsmålene sine om PVC for å kunne ta velbalanserte materialbeslutninger. Det skal både utdanne og skape dialog med kundene, og ikke minst vektlegge bærekraftige alternativer i henhold til Antalis bærekraftsmål.

I guiden går Antalis gjennom spørsmål som hva PVC er og hvordan det påvirker miljøet i løpet av livssyklusen. Men også hvordan både produksjon og resirkulering av PVC fungerer. Hvordan velger du riktig produkt for skilt og utstillinger? Og for selvklebende filmer og vinyler? Dette er spørsmål som leseren bør få svar på.

– Mange bedrifter har vedtatt retningslinjer for å være plastfrie, fossilfrie eller PVC-frie. Det er et hyggelig budskap, men selskapene vet ikke alltid nøyaktig hvorfor de bestemte seg for dette. Noen ganger er materialer med PVC det beste alternativet, men det er gevinst å hente i å velge et alternativ og det kan vi hjelpe med, sier Lars Wiklund og fortsetter:

– De kundene som velger bort PVC kan bruke et annet «fossilfullt» produkt i stedet, som også er laget med olje som råstoff. Vårt budskap er å bruke rett råstoff til rett tid. Og hvordan kan en grafisk bedrift som ønsker å bruke PVC-frie produkter tenke når man finner ut at alternativet slipper ut mer CO2 enn den gamle standard PVC-filmen?

Neste trinn: CO2-kalkulator for viscom

Guiden blir ikke den siste Antalis publiserer.

– Håpet er å kunne produsere CO2-verdier per produkt innenfor viscom. Det er komplekst og betydelig vanskeligere å produsere verdier for plast enn for eksempel for papir, men vi håper å komme dithen og publisere noe om det i nær fremtid, sier Lars Wiklund.

Last ned Antalis hvitbok gratis via denne lenken.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Avfall blir helt nye produkter med Hexis nye satsing

Avfall fra materialer blir husisolasjon og PVC-rør når Hexis nye resirkuleringsprogram rulles ut i Europa. Under Fespa viser det franske selskapet også en ny ultratransparent film og nye farger i Bodyfence- og Skintac-serien.
hexis_wallgren

Tekstiler med resirkulert garn fra PET-flasker

Spandex lanserer nyheter fra Berger Textiles, blant annet med resirkulert material, og blir eneleverandør av sortimentet til Bergers tekstiler på det norske markedet. Dette nye samarbeidet skal gi kunder i Norge den tekstilen de trenger fra en lokal leverandør.
Berger Spandex

Mer digitalisering og bærekraft med Smart Factory

Müller Martinis Smart Factory er et slag for mer bærekraft i trykkeribransjen – ikke bare ved å redusere CO2-utslippene betydelig, men også ved å drive den digitale transformasjonen.
Muller-Martini-Finish4

Siste nytt

Fagtrykk Idé kjøper aksjene i ISAS Reklame

Fagtrykk Idé as har kjøpt alle aksjene tilhørende ISAS Reklame i Tromsø, og styrker med det posisjonen i Ishavsbyen.
fagtrykk_isas

Mer støtte til fysiske bøker

Regjeringen har tydeligvis sett signalene fra forskjellige undersøkelser og skal nå satse mer på fysiske lærebøker i skolen. De har bevilget 300 millioner kroner som er øremerket dette formålet.
books-5937716_1280

30-årsjubilanten investerer i fremtiden: "Mitt livsverk"

Med lokaler midt i Oslo sentrum er digitaltrykkeriet In-Trykk tett på mange store bedrifter som trenger trykketjenester.
– Jeg har blitt litt av en hustrykker for bedriftene på gata, sier eier Yalcin Ucarli.
IN Konica

Åpent hus med tema "foliering av kjøretøy"

Torsdag 20. juni inviterer Spandex til åpent hus i Larvik. Foliering av kjøretøy er tema for dagen og det blir demonstrasjon av foliering og nye produkter.
Spandex folie