Trykkeriet med kunst som nisje

Foto: Anja Degerholm
PUBLISERT: 6 desember 2023
OPPDATERT: 6 desember
PIGS er et ordspill på pixels (pix) og bilder (pics), pix/pics = PIGS «Det hadde vært så kjedelig å bli kalt FineArt print Oslo eller lignende, PIGS er noe folk husker. Jeg har til og med fått jobber fordi jeg har en gryntende gris på telefonsvareren, sier eier Tammo Rist.

Da kunstneren Tammo Rist fikk et stipend brukte han pengene til å kjøpe en Epson-printer for å kunne skrive ut sine egne verk – og andres. Det skulle utvikle seg til digitaltrykkeriet PIGS.

Tammo Rist er utdannet billedkunstner i Berlin og satset på en karriere innen kunsten med flere egne utstillinger i hjemlandet Tyskland. Fokuset var på digitale medier som foto og grafiske arbeider. Kjærligeten tok ham til Oslo for 17 år siden og planen var å etablere seg som artist også her, selv om det er tøft.

– Det er litt som et lotteri å prøve å forsørge seg som kunstner, om man får stipender eller ikke, sier Tammo Rist.

Han jobbet derfor deltid ved siden av kunsten, blant annet i en butikk som solgte kunstnermateriell hvor han tok for seg digital markedsføring og drifting av nettbutikken. Kunnskap som skulle vise seg å være bra å ha.

Da Tammo fikk et kunststipend på 100 000 kroner, bestemte han seg for å kjøpe en Epson-skriver og han fant også et billig studio i en garasje i Oslo. Domenet pigs.no var også tilgjengelig og PIGS Digitaltrykk var et faktum.

– Folk begynte å bestille trykk og ganske raskt skjønte jeg at det var mer bærekraftig og trygt å drive trykkeri enn å prøve å leve på kunststipend, spesielt etter at jeg fikk barn.

Feirer ti år i år

Siden oppstarten i 2013 har fokus vært på profesjonelt fototrykk og giclée, fineart prints, på ulike medier. Det kan være alt fra et enkelt eksemplar til større opplag og både store og små formater. Siden januar 2022 har PIGS holdt til i et lokale i Christian Krohgs gate rett bak legevakten i Oslo sentrum.

Tammo Rist har vært lojal mot Epson siden dag én. Nå har han en SureColor P20000 for utskrift av høykvalitetsbilder.

Helt siden oppstarten har PIGS hatt Epson-skrivere, nå for tiden en SureColor P20000 storformatskriver med 600 x 600 dpi oppløsning for bilder av høy kvalitet, for eksempel fotografier, som kan skrives ut i opptil 162 centimeter i bredden. Når det kommer til papir har det alltid vært tyske Hahnemühle som gjelder.

– Epson har stabile maskiner, har jeg behandlet maskinen godt, har den også behandlet meg bra. Det sies at du aldri skal endre et vinnerlag, og Epson og Hahnemühle er mitt vinnerlag. Da vet jeg at jeg kan levere jevn kvalitet til kundene mine.

Tammo er helt selvlært når det kommer til maskinene, men forteller at bakgrunnen som kunstner er viktig for å bestemme kvaliteten på trykket.

– Jeg vil si at det er helt avgjørende for det jeg gjør, å ha øye for detaljer og farger. Nettverket mitt som kunstner har også hjulpet meg mye med å etablere meg.

Papir går sjelden i søpla, i stedet lagres enkeltark i et arkiv og kommer ofte til bruk på et senere tidspunkt.
Ingen visittkort eller innbydelser

Kundene er ofte kunstnere, museer, gallerier og lignende, men også privatpersoner. Da kulturlivet ble satt på vent under pandemien, solgte Tammo prints via et agentur på nettet og klarte dermed å overleve de tøffe årene. Å utvide tilbudet med tradisjonelle trykksaker har ikke vært aktuelt.

– Jeg lager ikke visittkort eller bryllupsinvitasjoner, det er ikke min greie. Min nisje er kunsttrykk, og jeg har konsentrert meg om det. Jeg gjør heller utfordrende og inspirerende prosjekter enn store mengder trykksaker.

Det grafiske står for cirka 70 prosent av det som produseres hos PIGS, men også mange fotojobber utføres på en vanlig arbeidsdag

– Grafiske verk selger rett og slett bedre. Jeg lager blant annet trykk for en illustratør som heter Bendik Kaltenborn, som bl.a. tegner covere for The New Yorker, og trykker og adminstrerer Fredrik Skavlans karikaturer som han selger i hans egen nettbutikk.

Trykk av kunstneriske verk er en del av det PIGS gjør.

De siste årene har PIGS også fått et økende antall oppdrag å trykke såkalt NFT-kunst, Non-Fungible Token, hvor originalen er et digitalt verk, men som noen ganger også selges som fysisk trykk i begrenset opplag. Et eksempel er den norske kunstneren Per Kristian Stoveland, som er et kjent navn i NFT-kretser.

– Jeg trykker verkene og kunstneren signerer dem før jeg sender dem til kundene som er over hele verden, sier Tammo.

Leaset skanner betaler seg godt

I tillegg til skriveren inkluderer maskinparken en leaset skanner, modell WideTEK 36, som brukes til å digitalisere analoge papirkopier eller kunstverk, men også negativer og dias når det gjelder bilder. Den går varm og gir virkelig Tammo valuta for leasingpengene, sier han.

Skanneren brukes til mange formål, blant annet til å digitalisere analoge tegninger eller kunstverk.

– Den drar inn betydelig mer penger enn den koster, det er virkelig et marked for skanning. Jeg jobber også mye med AI, som Topaz AI-verktøyet som gjør det mulig å skalere opp bilder av lav kvalitet.

PIGS driver også med grafisk design, bilderedigering og montering av bilder på materialer som Kapa, ​​​​iBond og aluminium. Tammo tar også spesialoppdrag, for eksempel som utstillingskonsulent.

I begynnelsen av 2023 åpnet PIGS en nettbutikk. På den korte tiden har det digitale salget gått fra 0 til 10 prosent av omsetningen.

– Jeg håper å ansette noen slik at jeg kan fokusere på å utvikle nettbutikken og det digitale. Målet er å nå flere privatkunder med print on demand og nettbaserte pakkeløsninger, sier Tammo Rist.

Neste investering er trolig en skjæremaskin, nå skjer all kutting for hånd.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324